Sunday, November 27, 2011

Luahan Rasa.

Assalamualaikum. Salam maal hijrah. Semoga hari ini, tahun ini, permulaan ini lebih baik dari yang sebelumnya, inshaAllah :)


Hari ini saya akan menulis tanpa point yang penting. Memang synchronize ah dengan tajuk luahan rasa tu. Hari ni just nak spill things out, and i choose blog???

Haha..

Saya suka baca. Kalau dulu suka sangat baca buku, tapi seperti biasa bukan buku pelajaranlah.. buku cerita, majalah, lawak kampus, novel, dan yang paling saya suka ialah baca buku yang ada cerita kisah2 orang lain, sebab benda tu real, dan banyak boleh belajar. Rugilah, spend time berjam-jam tak tido baca buku, tapi satu habuk pun tak dapat..Sebab tu tak selalu beli lawak kampus, sebab mesti rasa nak baca sampai habis in one round, and at last jenuh nak korek cari pengajaran apakah yang aku perolehi daripada buku ini?? Sebab nak halau rasa bersalaha habiskan masa baca benda merapu. (Ceh, konon baguss sangat.)


Dan bila dah besar ni, minat suka baca tu still ada, tapi macam yang saya pernah mention sebelum ni, sekarang banyak baca blog berbanding buku. Sebab mudah.. boleh baca banyak2 jenis bacaan sekali gus tanpa perlu ambil, letak, selak2 buku. Tapi tetap, mana boleh lawan feel seronok baca bukU. E-reading beza banyak dengan real reading. Lebih puas and it feels soo good.

Sekarang ni saya banyak baca blog perempuan yang dah kahwin, berkareer dan ada anak. So, mereka ni automatik jadi 'multitaskers', dan saya selalu kagum dengan cara mereka ni handle husband, kids, career, other family (mak,ayah, adik-beradik lain, saudara mara), house chores, dan diri sendiri.Lagi satu yang lagi hebat, mereka yang masih belajar. Sometimes saya akan terfikir macam mana mereka semua boleh buat semua benda tu. Don't they feel exhausted? boring? buat rutin padat yang memenatkan hari-hari.

Tapi bila baca blog mereka ni, saya akan lebih terbuka. Mostly memang akan update entri pasal anak2, masak itu ini, problem2 yang diorang berjaya handle, spending quality time with family, and so on. Dan tadi, juga sebelum2 ni, bila saya baca blog2 ini, dan baca pula cerita tentang anak2 mereka, satu perkara yang buat saya terfikir dan takut. saya taktau sama ada cara saya fikir ni salah, or tak patut, but saya nak kongsikan sahaja.

Satu persamaan yang saya dapat dari semua blog ibu2 yang saya baca ni: THEY LOVE THEIR KIDS SO MUCH..

Ok memang it sounds cliche. Memang adatlah seorang ibu sayang giler2 kat anak dia. Tapi reading those blogs buatkan saya lebih sedar betapa dalamnya kasih dan cinta mereka.

Dan yang membuat saya takut ialah, saya terfikir 'kalau suatu hari nanti, kalau saya punya anak, saya sangat sayang mereka, dan what if suatu hari, saya kehilangan mereka..

Mesti sakit sangat2, mesti perit sangat2..

So saya analyse diri saya, what kind of person i am? Sebab dulu saya pernah terbaca tentang sejenis fobia, in which seseorang takut untuk bercinta, sebab dia takut akan rasa kehilangan. Itu sebenarnya baca dalam buku yang direlatekan untuk pasangan bercinta, yang ada seorang perempuan takut untuk bercinta dengan mana2 lelaki sebab takut kehilangan dan dikecewakan. Dan saya rasa boleh relate dengan apa yang saya rasa, eventhough bukan dalam context cinta adam-hawa, tapi ia sama je, cinta dan kasih sayang, and afraid of losing it.

Afraid of losing someone that i love.

Afraid of losing someone that give me happiness.

Afraid of losing someone that fill in my heart.

Afraid of losing my sunshine..


Takutnya bila tengok ibu2 yang meratap kesedihan sebab kehilangan anak, sedihnya bila tengok berita emak yang nagis2 merayu supaya anak yang hilang pulang kembali.


So i jump into conclusion:


"Sebab tu ALLAH nak kita letak DIA di tempat tertinggi dalam hati, dan sayang, takut, cinta akan DIA, sebab kita tak akan pernah kehilangan ALLAH, sampai bila-bila.. Dan Allah juga tak akan pernah tinggalkan kita, sampai bila-bila.."


Ya Allah, jauhkanlah kami dari sangkaan yang bukan-bukan. Afraid of losing someone is good, because it'll make us appreciate the one better, but afraid of something unsure in the future is not good, because probably it comes for the shaytaan. Husnuzhon..husnozhon..sangka baik.

1 comment: