Sunday, June 24, 2012

Bestnya jadi lelaki

Pernah suatu ketika, aku melalui fasa di mana aku merasakan aku nak sangat jadi lelaki. Ya, betullah tak elok berperasaan begitu, tapi sekarang tak dah lah. Cuma, aku nak share mengapakah aku rasa jadi lelaki ni best.

1) Aurat lelaki kan cuma dari pusat ke lutut. Berbeza dengan perempuan, iaitu seluruh tubuh badan, melainkan muka dan tapak tangan. Maka, jikalau aku merupakan seorang anak teruna, tak perlulah apabila ada orang datang bagi salam di rumah, terus berlarian lebih pantas dua kali ganda berbanding lipas kudung mencapai tudung apa yang ada di kawasan terdekat, lari balik mengejar untuk membuka pintu..dan alahai..tudungku senget rupanya. Mujur yang datang cuma pakcik dan bukan anak teruna jiran baru  yang selalu pergi masjid jalan kaki tu..:P

Tapi aku selalu hairan, ada jugaklah lelaki ni yang tak mau pakai seluar panjang. Seluar pendek je memanjang. 3 quarter tahan lagi. Ni dah menunjukkan lutut angpa yang tak cun tu apa kes? Apa ke 'cramp' kaki tu encik2 oi kalau pakai sluar panjang??

2) Lagi satu, aku rasa sangat heaven jadi lelaki ialah kerana aku fikir, kalau jadi lelaki ni, mudah untuk bergerak ke mana-mana. Lebih bebas nak ber'bag packing' dan travel ke mana sahaja aku suka. Seronoknyaaa... Aku akan pergi ke tempat2 yang aku nak pergi hanya dengan membawa cash, pasport, kad atm, baju dua tiga helai, handphone sumbat semua dalam bag, settle!  Dan aku akan berjalan mengikut hatiku, ke mana sahaja ia mahu pergi. Aku akan menjelajah bumi ALLAH yang luas ni.. Haa~ how heaven is that!!

Tapi sebagai perempuan, aku tak boleh lah nak  buat macam tu walaupun hati sangat menjerit dan meronta2 ingin travel ke mana sahaja yang aku suka secara solo, boleh bergerak laju2. Sebab perempuan haruslah ikut ketetapannya, dan keselamatan itu yang paling penting. Perkara yang aku paling aware  kalau travel seorang2, ialah botol air aku. Aku sangat bimbang akan kebarangkalian kena spike. So girls, kalau nak pergi travel or naik pengankutan awam yang kena bersesak sesak bagai, letak botol dalam beg, bukan di tepi beg dan jangan tinggal botol walaupun untuk tempoh masa yang sekejap. Ibaratnya botol tu anak kecil kita lah, jangan lepas dari pandangan langsung.

Tetapi kan, satu perkara yang aku sedari, apabila ada waktunya aku harus travel sendiri, aku akan rasa kebergantungan yang sangat tinggi kepada ALLAH. Waktu nilah sedar sangat2 yang ALLAH sentiasa ada bersama dalam apa jua ketika dan keadaan, ALLAH jualah tempat aku serahkan diri aku seluruhnya dan mengharapkan bantuan. Dan itu yang membuatkan aku rasa selamat dan comfort. Alhamdulillah.. Syukur sangat2 pada ALLAH yang Maha Melindungi.

3) Best juga jadi lelaki ni sebab boleh usha anak orang yang aku berkenan. haha..takde ah.:p

4) Next yang pernah membuatkan aku fikir jadi lelaki ni best ialah aku sebabnya dulu2 aku suka gila ah konsert. Waktu kecik2, di jengka.(aku dibesarkan di jengka, so persekitaran banyak mempengaruhi minat aku). aku ingat lagi, banyak poster2 hitam putih ditampal di pokok2, tiang elektrik, dan luar kedai runcit. Aku hari2 akan tengok poster tu kalau ikut abah pergi kedai ke, waktu on the way balik sekolah agama, waktu main petang2, depan kedai aci banyak kot tampal poster kecik2 ni.

Dulu2 banyak rockafellass jiwang datang buat show kat jengka. Aku taktau macam mana aku boleh terlayan pulak lagu2 diorang. Zaman2 joe burnmark naik mungkin..Dan zaman2 A to Z punya lagu itik gembo gembo tengah famous . Ni waktu aku mengaji di rumah ustaz mad, waktu sampai turn aku nak ngaji, anak ustaz dok ejek aku itik gembo gembo., Cis, mentang2 aku gemok gila waktu tu.. *dendam*...nostalgia2..

Waktu tu memang membuak keinginan aku nak pergi konsert sebenarnya, tapi Alhamdulillah ALLAH masih lindungi aku. Aku takut nak cakap dekat mama dan abah bukan sebab takut mereka marah, tapi takut kena gelak. Sampai sekarang pun mama n abah bukan tahu yang aku pernah minat tahap moksya dekat lagu2 seumpama itu. Aku teringat waktu Ali exXPDC datang uitm bawak bunga angkasa itu hari... Nostalgik2. setelah sekian lama ditinggalkan, layan semula dengan intipati yang berbeza. Tiada lagi kekaguman dan kecintaan kepada bunga angkasa, tetapi tulus buatMU, ALLAH Yang Esa..Subhanallah. Tapi aku tabik ah orang dulu2, suara memang power habis. Sekarang payah dah nak cari. Pasaipa ek??

 Berbalik kepada apa yang membuatkan aku rasa jadi lelaki ni best ialah, aku boleh ah nak join konsert tu tanpa kekangan sangat. Sebab itu lah ALLAH jadikan aku perempuan kan, kalau tidak gamaknya aku merempit malam2 pergi menadah telinga dan goyang2 tangan dengan torclight kecik kat konsert. Dulu2 mana ada goyang2 phone, nak lampu beli yang kat funfair tu je.


Itulah antara sebab dominan yang buat aku rasa best sangat kalau aku ialah lelaki satu ketika DAHULU. Dahulu ya, sekarang tidak lagi. Jika diteliti, aku mendapati banyak sebab aku rasa jadi lelaki ni best berbanding perempuan ialah KEBEBASAN yang lebih. Maka aku tak hairanlah kalau zaman sekarang ni, ramai sangat perempuan dok pom pang, pom pang bangkit bersuara mempertahankan hak kebebasan wanita, dan menuntut taraf dan hak yang sama seperti lelaki. Mungkin kerana kurang kefahamanm, sebab aku dulu pun, pernah mengalami zaman2 gelap tersebut. Syukur kepada ALLAH yang telah 'selamatkan' aku.


Kalau dilihat sebenarnya, lelaki ini ALLAH jadikan memang lah dengan perbezaan yang ketara dengan perempuan. Fizikal mereka lebih kuat, kebebasan untuk bergerak lebih, hak untuk mengetuai yang lebih, peluang untuk menguasai yang lebih , harta pusaka pun dapat bahagian yang lebih, dan..dan..dapat pulak tu kahwin lebih....eh?

Jadi sebab tulah kot, perempuan ni ada yang rasa tak adil rasa tak best jadi perempuan, nak jadi lelaki, dan rasa ingin memberontak dan menjadi 'pejuang' menyamakan taraf dan hak antara lelaki dan perempuan.

Cik adik manis sekalian, mai sini nak habaq sket..

Lelaki ni, ALLAH tanggungjawabkan pada mereka jawatan imam, pemimpin  kepada para perempuan. Dalam hidup mereka, yang ada bukan diri mereka sahaja, mereka perlu bertanggungjawab dan memainkan peranan meminpin, isteri, ibu, adik perempuan, kakak nya lagi, masyarakat, dan banyak lagilah. Berat kan tanggungjawab lelaki ni? That's why ALLAH mengurniakan lelaki beberapa kekuatan dan kelebihan berbanding perempuan, supaya selari dengan amanah yang dipikul oleh mereka, supaya selaras dengan kemampuan mereka. Semoga setiap lelaki muslim faham dan tahu serta jelas akan tanggungjawab masing2.

Dan sekarang, aku rasa best sangat ALLAH ciptakan aku sebagai perempuan. Sebab, duhai muslimah yang ayu +sopan+comel+cute sekalian, ALLAH telah kurniakan kita terlalu banyak kelebihan. Berhimpun ganjaran yang ALLAH sediakan untuk perempuan yang beriman, dan tidak terkira banyaknya peluang yang ALLAH bentangkan di dunia ini buat kita mengumpul pahala dan memahat kemuliaan di akhirat sana.

Jika hendak dilist kan, ia terlalu banyak, dan jika kita benar2 sedar, mau mengalir air mata dan hingus mengenangkan betapa kasihnya ALLAH terhadap hambaNYA, tanpa ada ketidakadilan dan perbezaan pun antara jantina. Bahkan Rasulullah s.a.w. juga telah mengangkat martabat wanita, dan baginda sangat kasihkan kita.

Hukum dan ketentuan ISLAM yang telah terpatri terhadap wanita bukanlah untuk mengongkong, bahkan untuk menjaga, dan melorongkan jalan ke syurga. Kalau kita rasa jadi wanita membataskan pergerakan kita, kita salah, kerana ia bukan membataskan mahupun menyekat, tetapi untuk menyelamatkan, dan juga untuk menjaga. Kalau kita rasa jadi wanita ni tak syok sebab kena menutup segala2, ingatlah bahawa keindahan itu bukan selalu dipertontonkan, bukan juga untuk ditatapi oleh mereka yang sembarangan, dan apabila ALLAH telah mengarahkan kita untuk melindunginya, memeliharanya, menutupinya, maka terbuktilah bahawa kita ini indah dan istimewa bukan?? :)

Jadi ikutlah apa yang menjadi ketetapan. Kalau kita rasa ianya menyusahkan, maka akan jadi susahlah ia. Tetapi kalau kita menganggap segala aturan indah itu sebagai sesuatu yang diwajibkan untuk memberi manfaat dan pemeliharaan ke atas kita, nescaya kita akan berasa bahagia melaksanaknnya, inshaALLAH.

Kelebihan seorang perempuan terlalu banyak, kerana itu sekarang aku sudah sedar dan 'terjaga', dan aku akur serta bersyukur, akulah wanita yang bertuah!


* Tidak mahu jadi lelaki lagi, sebab lelaki dah kena mula bahagikan wang simpanan untuk hantaran..lol. :P

P/S: Kalau cik adik manis sekalian, masih blur dan tak nampak apakah kelebihan perempuan ni, cuba lah cari kat internet ke (cari dari sumber yang dipercayai ya), baca buku ke, banyak sangat dah orang tulis tentang kelebihan perempuan. Cari sendiri ya, dan sediakan lidah untuk ucap Alhamdulillah banyak2, sebab anda akan menemukan kelebihan2 yang tidak terjangkakan..:)


3 comments:

  1. haha..memang rockefellas ke cik dibah?kat sekolah dulu, tak terserlah pon...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe..pandai2 ar cover..mampuih nk ke gelak ngan clan..*bayangkn sihah*, tp kan shdah, dbh selalu fikir. Bersyukur sgt Allah izin b'ada d tahap.kalau tak tak tau la kan..alhamdulillah!

      Delete
    2. yup seriusly..tahap tempat pertama sy dapat ubah diri saya jadi lebih baik :')

      Delete