Wednesday, August 14, 2013

MesirKU...

Bismillah. Assalamualaikum.

Saat ini, mata tidak mahu terpejam. Mencari-cari di manakah lagi maklumat dari sumber paling dipercayai yang boleh dibaca. Semakin dibaca, semakin diteliti berita-berita yang disampaikan, semakin berdesir hati ini.

YA ALLAH, saudara2 kita sedang dihadapkan dengan ujian yang cukup besar dan jelas terlihat secara fizikal.

Hati dan minda saya tidak tahan melihat foto2 yang sadis, maka saya memilih untuk tidak melihat koleksi gambar yang dikirim, cukup sekadar membaca, dan terus membaca. Moga2 segala maklumat yang disalurkan itu adalah maklumat yang benar dan tidak menzalimi mana-mana pihak.

Persoalan as-Sisi, puak2 kudeta, darurat, syahid, hospital yang dibakar,  silih ganti berlegar-legar. Bercelaru.

Tidak dapat dibayangkan betapa hebatnya jiwa mereka yang berhadapan dengan ujian sebegini berat. Semoga dicampakkan oleh ALLAH keberanian dan ketenteraman dalam jiwa saudara2 kita di sana. Itu bukan 'Mesir' mereka sahaja, bahkan itu adalah 'Mesir' kita semua.

1 jiwa muslim yang ditembak, seluruh umat Islam merasai pedihnya.

Mungkin kita begitu begang dengan Sisi serta pengikutnya, namun yakinlah dalam hati orang yang berbuat zalim itu tidak akan pernah ada ketenangan. Mari kita doakan untuk hidayah ALLAH.

Begitu juga, mungkin kita begitu bersimpati dengan Dr. Mursi serta para pro-legitimas, yang menyokong kepimpinan dr.mursi atas nama ALLAH dan kebaikan, namun yakinlah inshaaALLAH bendera kemenangan mereka sedang berkibar di sisi ALLAH. Allahuakbar.



"Janganlah kamu mengira orang-orang yang gugur di jalan ALLAH itu mati; bahkan mereka itu hidup di sisi Tuhan mereka, dengan mendapat rezeki"                                                   
(Ali-'imran: 169)


 "And never think of those who have been killed in the cause of Allah as dead. Rather, they are alive with their Lord, receiving provision"
 (Ali-'Imran: 169)


Kita sebagai umat Islam juga, harus jelas dan faham akan situasi yang berlaku. Mari cuba sehabis baik untuk mengikuti maklumat terkini, berdoa, serta melakukan apa sahaja yang terjangkau melalui apa sahaja cara yang diizinkan ALLAH.

Namun ternyata yang paling penting, kita terlebih dahulu harus membina kefahaman serta jelas mengapa kita beria-ia marah akan pembunuhan beramai-ramai serta rampasa kuasa ini.

Mari lakukan dengan penghayatan. Isu di Mesir, ia bukan sekadar satu ikut-ikutan.

Bukan sekadar kekejaman rejim Sisi terhadap penyokong Mursi..

Namun ada yang ingin diuji ALLAH buat kita di sini!

Ayuh berdoa sahabat2 semua.


 "Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta-benda mereka dengan (balasan), bahawa mereka akan beroleh syurga (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah didalam (kitab- kitab) Taurat dan Injil, serta Al Quran dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jualbelinya itu dan (ketahuilah bahawa) jualbeli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar."
(At-Taubah:111)

"Allah hath purchased of the Believers their persons and their goods for theirs (in return) is the Garden (of Paradise): they fight in His Cause, and slay and are slain: a promise binding on Him in Truth, through the Law, the Gospel, and the Quran. And who is more faithful to his covenant than Allah? Then rejoice in the bargain which ye have concluded: that is the achievement supreme."
(At-Taubah:111)

Allahummansur Islam wal muslimin fil Misr...


  


Nota: Saya banyak merujuk di fb Mesir Kini untuk mendapatkan maklumat terkini.

InshaaALLAH selepas solat Jumaat esok masjid2 negeri di seluruh negara akan mengadakan solat hajat perdana khas buat Mesir KITA.
Ayuh luangkan masa untuk menyertainya dan solat sunat hajat sendiri juga pada bila2 masa. 

Rujukan: Tulisan maksud ayat Al-Quran versi BM & BI itu saya pinjam dari sini. Syukran.


No comments:

Post a Comment