Saturday, September 3, 2011

Cinta, kenapa memilih aku?





Malam ini, aku bertanya lagi pada cinta,
mengapa dia memilih hatiku,
untuk melabuhkan bahteranya,
Mengapa memilih hatiku,
untuk membuang lelahnya,
Mengapa memilih hatiku,
untuk mengisi kekosongannya,



Lantas cinta pun menjawab;
bukan hatimu seorang yang kulabuhkan bahteraku,
bukan hatimu seorang yang kupilih saat ini,
bukan hatimu seorang tempatku membuang lelahku,
bukan juga hatimu seorang yang mengisi kosongan aku,



Lalu aku pun hairan,
lantas ku bertanya lagi,



Duhai hati, lantas berikanlah aku jawapan!
Mengapa siksa ini menghimpit aku,
Jika mereka turut merasa,
mengapa bahagia sudi menyinggahi mereka,
mengapa tiada istilah durja dalam hari mereka?
Sebagaimana aku..




Duhai cinta,
kau membungkusku dengan derita,
dan hatiku ngilu bagai ditusuk sembilu.
Aku ingin berhenti mencinta,
namun di mana harusku raih mampu..



Maka hati menjawab lagi;

Pilumu itu kerana kau salah meletakkan cinta,
Sedihmu itu kerana kau damba cinta dia,
Gusarmu itu kerana kau tidak jujur menjaga hatimu demi cinta,
Sakitmu, pedihmu itu kerana kau tidak ikhlas sepenuhnya mencintai DIA!

Dan aku pun terkedu,
Lidahku kelu untuk bertanya lagi,
Aku bisu; alam juga membeku,
memberi ruang untukku berfikir.mungkin,

Lantas cecair bening perlahan-lahan,
memecah beku alam,
meluruti wajahku,
menitis terus dalam hatiku.


Dan akhiran,
Aku bersuara lagi;


Tuhanku, izinkan aku menjadi tetamuMU,
di sepertiga terakhir malamMU,
kerana aku ingin ikhlas mencintaiMU.






p/s : walaupun sajak/ puisi ni macam entah apa2 saja gayanya kan, tetapi saya menulisnya dengan sepenuh hati.(chewah, pandai2 saja claim macamlah tahu sepenuh hati itu setakat mana ;p) Itulah, kalau boleh dicerita, pasti saya akan kongsikan pada anda semua. Tapi, tak semua perkara dalam hidup boleh dicerita pada siapa-siapa sahaja. Ada yang perlu kita simpan kemas2 dalam hati. biarlah hanya antara kita dan DIA sahaja. :)

Semoga kita sama-sama dapat berusaha mengejar cinta DIA.

Dan cik Rasyidah Hanan a.k.a. ciksu Rozana, selepas ini, untuk awak pula ya, teruja punya pasal, sampai saya lupa nak ucap terima kasih.

Alang2, saya ekspresikan rasa penghargaan dengan buat satu post untuk awaklah..(wah, cakap macamlah blog ni famous satu dunia, dan awak perlu berbangga untuk mendapat satu entri khas kan..) Tapi, aci tak? (^_^)

No comments:

Post a Comment