Sunday, November 20, 2011

UiTM. Maybe some truths that you need to know.




Assalamualaikum.

Sometimes ada junior adek2 akan mesej saya, tanya "kak dibah, payah tak nak pakai tudung labuh kat uitm?"


Dulu-dulu pun macam tu, bila sebut uitm, so saya akan set kan dalam minda bahawasanya sangat susah nak pakai tudung labuh dan jumpa suasana islamik kat situ. Nak2 pulak bila ada alumni2 datang, atau dengar cakap-cakap orang kata duduk kat u ni, cabarannya BESAR sangat, terutamanya uitm. Faham-fahamlah..shah alam pulak tu, dekat dengan keyyeell lah katakan.


Tapi isunya bukan pakai tudung labuh atau tidak, pakai serban/kopiah atau tak, tudung labuh tu sebagai simbol sahaja, maksudnya "susah sangat ke nak kekalkan kebaikan, nak cari kebaikan, nak sebarkan kebaikan, nak tingkatkan kebaikan, nak wujudkan kebaikan di uitm?"


Sorrylah kalau saya fokuskan pada uitm sahaja, sebab saya ni mahasiswa uitm, karang kalau cakap pasal u lain karang, tak kena pulak lah kan..


Kita ringkas gini jelah, sebenarnya semua tu bergantung pada diri sendiri. Banyak je sebenarnya program-program yang ada untuk pengisian rohani. Macam kat sini,, meh saya akak cerita sikit supaya adik2 tak bimbang lagi ya..:)


Kat sini ada je banyak program keagamaan, motivasi dan program yang berfaedah, instead of program hiburan yang berlambak. Kira macam balance lah jugak sebenarnya.. Sampai kadang2 tak terpergi pulak bila ada berlambak benda lain nak buat.. wahahahaa alasan!


Ada je ceramah agama, program surau, talk motivasi yang sangat best dan inspiring, pastu semalam ada seminar perubatan islam, then bulan lepas dan bulan ni ada tayangan filem yang superb macam laskar pelangi, (lepas tengok terus terinspirasi nak jadi cikgu yang terbaeekk!!),
lepas tu ada pernah buat pesta muda mudi, ni nama je macam gitu, tapi program dia apa nak tau?? nak nangis bila maca poster aktiviti, sebab terharu sangat masih ada rupanya program macam ni dekat uitm. Yelah, kan selama ni asyik dok fikir "apalah yang ada kat uitm ni.."


Rupanya program pesta muda mudi tu semuanya berfaedah, enjoyable, fun, menarik, dan macam-macam lagilah.Syabas mpp! Tak cukup dengan tu, yang paling syok sekali, tiap-tiap minggu ada pengajian berkitab dekat masjid sini. Masa mula2 dengar announcement pasal ni, mak aih terkejut beruk rasa. Then bila pergi dan dengar sendiri, memang best ah feeling dia. Teringat waktu dok pondok sekejap dulu, saling tak tumpah. Tapi yang ni lain sikit, sebab mengaji kitab ber 'air cond' dan bangunan batu.hehe..


Lepas tu pulak, dekat fakulti masing-masing pun ada program best jugak. Macam saya, selalu je ada program kaunseling itu, kaunseling ini. Bapak ah gigih kaunselor tu datang edar memo comel, pemberitahuan aktiviti, ajak kitorang datang. Dan saya tengok semua program tu baik2 belaka, sangat bagus untuk self improvement.


Banyak sangat kalau nak listkan semua. Itu baru yang saya tahu, yang saya tak tahu gamaknya banyak lain. So, sebenarnya banyak je medium2 yang boleh nak bantu kita kat sini.uma itulah, kalau diri sendiri dah kata TAK NAK, TAK BOLEH, TAK AKAN MAMPU, sampai bila-bila pun kita tak akan kemana-mana.

You're what you think, kita(terutamanya diri saya sendiri) kena ingat ni. Memangg betul faktor persekitaran tu mempengaruhi. Tapi tak boleh jadikan itu sebagai alasan. Yang paling penting ialah diri kita sendiri. Islam itu adalah apa yang ada dalam hati kita, ke mana-mana pun kita bawa, tak pernah pun kita tinggalkan. Dan tuhan kita ialah Allah, ke mana-mana pun kita pergi, DIA ada bersama, Allah takkan biar kita sendiri. Allah itu ada, Allah itu sentiasa dekat dengan kita.

Jadi, tak kira kita dekat uia ke, uitm ke, uum ke, unimas ke, unitar ke, unisza ke, upm ke, utp ke, monash ke, poly ke, nottingham ke, unikl ke, mana2 pun Islam tu kita junjung, dan kebaikan itu kita cari!


Kita ada hak untuk memilih, jadi pilih yang terbaik untuk diri kita. Kalau kita balik kelas petang/senja, memang penat. Kalau dapat landing atas katil, alangkah indahnya~ ahh~ Tapi tiba-tiba azan maghrib. Kita ada dua pilihan, sama ada nak ke surau atau landing atas katil dulu, lepas hilang penat sikit, solat maghrib sorang2 dalam bilik pada minit2 terakhir.


Bila fikir, yang pertama tu memang payah ah kan, dah penat2, semput2 naik tingkat 3, kelas pack pulak tu. Mesti katil menggamit-gamit kita nak baring atas dia. Tapi kalau kita hati kental, mesti boleh gagahkan diri untuk pilih yang terbaik untuk diri sendiri, iaitu mandi sekejap bagi hilang peluh, sarung telekung pergi surau. Dekat surau solat berjemaah, dengar sharing dengan kawan2, memang mula2 nak pergi tu rasa berat je, tapi bila dah pergi orait je, surau pun ada air cond, lagi sejuk dan menyamankan..bilik mana ada air cond kan..jadi baik pergi surau. Konon ah, saya pun selalu gak kantoi. Penat sangat ah kononnya, padahal kalau dok kat bilik melepek, lagilah bertambah lesu. Banyak lagi kena upgrade nih!


Jadi itulah dia, sebenarnya banyak je peluang di hadapan kita. Tapi itulah, kadang-kadang bila kita disogokkan dengan keseronokan dunia, kita mudah jadi leka dan jalan2 ke arah kebaikan pun jadi kabur dan berliku-liku. Semoga Allah terus beri kita kekuatan untuk taat kepadaNYA.
Sebenarnya banyak lagi nak tulis ni, tapi ada kerja lain dulu nak buat, so nanti inshaAllah sambung lagi. Babai!

3 comments: