Sunday, June 17, 2012

Aku, Pengawas & Skuad Penyayang

Bismillah.

Assalamualaikum.

Dulu2, waktu sekolah aku ialah seorang pengawas. Dari sekolah rendah, sampai sekolah menengah. Mujur tadika tiada jawatan pengawas. Jika tidak, pasti cikgu tadika akan pilih aku juga untuk jadi pengawas. Ahakss... * perasan tahap tak hengat*

Di sekolah rendah, ada kawan2 panggil aku gengster sebab aku garang dan aku suka belasah orang. Eleh, sebenarnya aku bukan belasah pun, aku tampar belakang diorang je kalau diorang bising dalam kelas. Diorang yang lembik, baru buat sikit, dah 'anugerahkan' aku gelaran gengster..

Aku pulak, pengawas lah katakan, haruslah menjalankan tugas sebaik mungkin! Tapi sekarang dah tak boleh buat sentuhan fizikal dah..Mujur dulu time aku tampar belakang anak orang, takde parents datang saman.

Waktu tu tak kira laki ke perempuan, aku main bantai je bagi pelempang. Budak laki yang berhingus ni takut ah kat aku. Aku macho dan garang  kot..haha..

Lepas tu, naik sekolah menengah, masa tingkatan 2 aku jadi pengawas jugak. Tapi waktu ni dah lain dah, disebabkan aku masuk sekolah agama, maka pergaulan lelaki dan perempuan pun dah terjaga. Dah tak main dah lempang2 belakang ni. Dah besar kan, jadi approach dan masalah pun lain dah.. Waktu ni ada yang panggil aku 'gipang' lah, apa lah, biasalah kan.. pengawas. Tapi aku rilex jelah.. Kadang2 tu aku rasa juga nak bertukar jadi rasaksa dan belasah depa semua ni, tapi Alhamdulillah ALLAH masih sayang kat aku, tak izinkan aku buat perkara yang bukan2.

Waktu jadi pengawas kat sekolah menengah nilah yang ajar aku terlalu banyak perkara. Mungkin bagi setengah orang,apabila flashback balik kenangan2 sekolah menengah, yang ada hanyalah sekadar kenangan muda2 untuk diingat, disembang2, diungkit apabila bertemu teman lama, sekadar untuk menambah rencah dalam bercerita. Tetapi bagi aku, apa yang aku lalui sepanjang menjadi pengawas di sekolah adalah kenangan yang bukan sekadar untuk dikenang buat bahan gelak tawa, tetapi banyak sekali pengajarannya.

Waktu sekolah menengah, aku mula kenal dakwah. Waktu jadi pengawas, kami bukan sahaja nak  pastikan student lain ikut peraturan sekolah, tapi kami juga nak ajak kawan2 lain ni, bersama diri kami juga, untuk buat benda2 baik, sebagai contoh pakai stokin, sarung lengan, prevent dating, nak asingkan sukan lelaki dan perempuan, dan pakaian shirt labuh untuk hari sukan buat perempuan.

Pendek kata, bila masuk sekolah menengah nilah aku start join usaha2 untuk dakwah ni. Jangan salah sangka, aku cerita bukan nak menunjuk ke apa. Usaha aku se'coet' dan sikit sangat kalau nak dibandingkan dengan kawan2 aku yang lain. Aku ni mula2 main ikut2 je. Kakak2 buat ni, aku join, kakak2 but tu, aku pun turut serta. Sampailah aku Form 5, macam-macam dah yang aku lalui. Ada jugak dalam semangat berkobar-kobar nak ajak kengkawan buat baik tu, pendekatan yang aku guna tak sesuai, malah ada yang kalau aku kenang balik sekarang, mesti aku sampai geleng2 kepala sebab benda yang aku buat tu teramat tak sesuai. Yes, tujuannya memang baik, tapi approach nya kureng sikit.

Mungkin sebab waktu tu belum matang sangat lagi, darah masih menggelegak, semangat terlalu berkobar mungkin, sampai matlamat nak dituju dengan tergopoh gapah. Tapi takpelah, jadikan pengajaran. Itulah asam garam dalam hidup, belajar dari pengalaman dan kesilapan. Kalau fikir2 balik, aku rasa waktu sekolah menengah adalah waktu yang paling banyak perkara lucu dan merapu yang aku buat. Aku pernah kot, marah seorang budak lelaki ni sebab dia couple. Waktu tu aku memang marah gila lah. Sampai aku rasa nak baling kerusi kat beliau. Pergh, nasib baik aku tak buat, kalau tidak mesti dia balas servis dengan baling meja kat aku. Tulah aku cakap, waktu sekolah aku rasa aku macam 'super saiya', diselubungi dengan aura api..haha..

Kemudian, bila masuk asasi kat kuantan, lain lah pulak ceritanya. Bagi aku, masuk je asasi aku lebih tenang. Mungkin sebab komuniti nya sedikit, dan aku dah dewasa sikit kot. Di asasi ada Persatuan Global Islamic Art, pendeknya GIA. Banyak program2 islamik dan ilmiah yang aku join adalah dari kelab ni. Waktu sem 1 aku slow je, ikut je. Waktu ni aku kenal dengan kakak2 senior law. Kak khairunnadiah, kak akmal, kak hasya, kak may, dan ramai lagilah.

Lepas dah takde senior, barulah kami gerak sendiri. Approach nya berbeza juga dengan waktu aku sekolah menengah. Kami lebih kepada buat program2, explorace, QG apa semua tu. Siapa berminat  join, siapa tak nak terpulang... Waktu ni best jugak lah, dan waktu ni memang program2 dirangka, dilaksana, dirancang semuanya dibuat sendiri. Alhamdulillah. Banyak pengalaman dan ilmu baru dapat ditimba.

Habis asasi, masuk pulak shah alam. Uitm Shah Alam. Kat sini bagi aku, aku paling lambat sekali panaskan enjin. Aku rasa macam progress aku lembap gila. Ada program banyak, tapi aku yang tak involve sangat. Sem 1 berlalu dengan agak hambar dan suram. Apa2 update pasal kelab ke, aktiviti menarik ke, program da bomb ke, hampir semua aku lepaskan begitu sahaja.

Betapa ruginya aku sebenarnya. Padahal, bukannya kuat studi sangat pun. Dah tu ke mana pergi masa lapang aku yang berlambak tu? Entah, aku pun confuse. Maka bila naik sem 2, aku sikit2 cuba lah nak join mana2 aktiviti yang bermanfaat. Tapi, sem 2 ni pulak aku jadi Jpk. So macam sibuk sikitlah. Aku malu nak cakap aku sibuk, sebab aku tau ramai lagi yang lebih banyak buat kerja dari aku sebenarnya.

Kat shah alam ni pulak, ada satu persatuan ala2 islamik gitu. Persatuan Mahasiswa Hadhari nama diberi. Mula2 aku agak pesimis terhadap persatuan ni. Berikutan nama nya mungkin. Tapi lama2 aku orait je. 1st program yang aku pergi adalah program or talk Think For A Moment. Syok gak ah, waktu ni aku sem 1.

Lepas tu ada kawan aku ajak pulak pergi Skuad Penyayang. Memula dengar aku dah tergelak sakan. Sebab aku membayangkan Power Rangers. Aku pun taktau kenapa harus Power Rangers. Sebab ada perkataan Skuad tu kot. Skuad= pasukan yang gagah. Pasukan yang gagah = PowerRangers?? Ahhh abaikan..

Tapi dah kawan aku ajak, so aku layankan aje. Malam tu baru aku tau yang Skuad Power Rangers ni rupanya share2 risalah ngan orang ramai. Dia pecah dalam grup2 yang kecil, then jalan dalam kumpulan pergi kongsi risalah dengan orang ramai. Waktu pertama kali join, aku main bagi je. Takde mukaddimah takde apa, bagi salam dekat orang, lepastu nah, bagi kertas sekeping.Then aku blah...dah orang tu, terkebil2 dok pandang aku yang sudah berlalu dengan anggunnya.~~~~

Next bila aku join seterusnya, baru aku masuk grup kak aini. Aku pun tengoklah macam mana kak aini ni approach orang. Bukan main bagi je, tapi kak aini bagi salam dulu, tanya nama, bersalaman apa semua, kemudian bercerita serba sedikit, gelak2 sopan sekali dua dengan orang tu, then barulah berlalu kepada next person yang nak dishare kan risalah menarik tu. Ooooo.. baru aku tau macam mana. Bukan main taram je bagi kertas, bagi kertas, dah habis boleh balik. yeayy!!

Tak2, start lepas tu, aku pun try lah sikit2. Tapi sem 1 kan aku kata aku lembap sikit, so dalam 2 kali je kot aku pernah pergi. Kemudian sem ni, Skuad penyayang masih lagi ada, seperti biasa, tapi dengan sambutan yang agak luar biasa. Lebih ramai insan2 yang tertarik nak join, turut sama sebar risalah. Alhamdulillah. :)

Dan aku dapati, risalah nya pun sudah semakin menarik. Selain tulisannya yang jelas dan saiznya yang mudah dibawa, ada gula2 tau uoollssss.. Dan gula2 tersebut di staplekan di atas risalah tersebut. Pernah jugak bila aku bagi sorang budak ni yang tolong mak dia berniaga kat DC, dia terus on the spot buka gula2 tu dan makan.Kertas tu dia ignore je.. Tskk..tskk.... takpe2, aku tau..aku tau.. lepas aku pergi mesti dia baca. Dia segan tu, nak tunjuk depan aku yang dia berminat.. Takpe dik, takpe..akak faham. T_T

Dan sebenarnya, aku pernah terfikir tau, sebagai ahli biasa yang terlalu biasa, apalah yang dah pernah aku buat untuk membantu usaha murni ini. Nampak sahaja macam simple je bendanya, tapi aku baru sedar, yang di sebalik helaian bersaiz A5 (kalau tak salah aku) yang tercetak ilmu dan peringatan di atasnya tu, ada usaha2 yang tidak sedikit.

Barangkali ada mata yang bengkak, mungkin bersengkang mata menghadap komputer untuk mendesign 2 atau lebih edisi tiap2 minggu. Mungkin juga ada tangan2 yang lenguh men'staple' gula2 untuk 500+- helaian tiap-tiap kali. Ada juga keringat yang mengalir untuk mengangkat dan membawa  risalah2 yang banyak sekali bilangannya ke DC. Ada sejumlah masa yang diperuntukkan, dalam kesibukan kuliah, tugasan dan sebagainya, demi untuk menyiapkan dan menyediakan risalah buat dikongsi bersama rakan2.

Sungguhlah, di sebalik Skuad Penyayang, ada usaha keras yang cukup bermakna. Bukan sekadar melayangkan kertas  kepada mereka yang lalu di sisi kita sahaja. Tetapi ia lebih dari sekadar itu. Semoga ALLAH memberikan rahmat dan berkat juga balasan yang setimpal kepada 'mereka' yang menggerakkan usaha di belakang tabir itu.

Dan bagi aku sebagai ahli biasa, mungkin yang termampu aku yang lemah ini lakukan setakat ini hanyalah.... Mengongsikan risalah hasil usaha dan kerja keras itu dengan rakan2 yang lain..

Maka kalau itupun aku masih mahu elak dari melakukannya walaupun aku mampu dan diberi ruang.. Apakah nilaian aku di hadapan ALLAH Ta'ala....

Syabas rakan2 ku yang telah bekerja keras! Sesungguhnya aku berasa malu dengan kalian.. Semoga ALLAH Ta'ala mengurniakan segala yang terbaik atas ganjaran apa yang kalian usahakan buat mengajak masyarakat, kembali menata jalan keredhaan.

4 comments:

  1. salam ziarah..alhamdulillah pada ana satu perkongsian yang menarik dan boleh diambil pengajaran...dan paling ana cukup bangga dan terharu, bila ada seorang insan atau lebih digelar pelajar yang baru bertatih-tatih dibumi uitm ni sudah bijak menghargai usaha Persatuan Mahasiswa Hadhari(nama tidak melambangkan apa-apa tetapi usaha dakwah yang dibawa)...ana rasa malu kerana ana yang sudah lama berada dibawah Persatuan ni pun kadang-kadang tak bijak mengurus masa untuk turun ke Skuad Penyayang..ana tersentuh dengan ayat ni "Maka kalau itupun aku masih mahu elak dari melakukannya walaupun aku mampu dan diberi ruang.. Apakah nilaian aku di hadapan ALLAH Ta'ala...." Allahu Robbi..syukran jazakillah atas peringatan..teruskan berdakwah walau dimana jua kita berada dan melalui apa jua cara dan method dakwah tu..apepun tahniah dari ana untuk nti..semoga kita semua terus istiqamah..insyaAllah aamiiin..

    ReplyDelete
  2. InshaALLAH, amiin. Terima kasih.

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. shidah tersayang, smoga Allah izinkan kita b'temu bulan 8 nanti, inshaAllah:-)

      Delete