Monday, August 19, 2013

Mahar atau wang hantaran; Mengapa ia perlu mahal?

Bismillah. Assalamualaikum.


Disebabkan perihal hantaran kahwin yang tinggi tiba2 menjadi isu yang hangat diperkatakan ketika ini, saya pun turut 'terjebak' dalam memikirkannya.

Apatah lagi sebagai pelajar yang berada di universiti, kawan-kawan pastilah ramai menyebut-nyebut masalah yang dihadapi untuk berkahwin. TAKDAK DUIT DIK NON OIII.

Baiklah, tadi setelah 'asar saya duduk termenung di surau mawar. Ketika itu, hati tergerak untuk memikirkan perkara ini secara lebih mendalam. Ia tidak pernah menjadi isu peribadi buat diri sebelum ini. Namun rasanya tidak terlalu awal untuk memikirkannya secara spesifik.

Saya membuat sedikit catatan di atas kertas. Mula mencerna dan menulis sekadar ikut logik akal.

Saya berbalik kepada persoalan paling asas: Apakah yang saya harapkan dari sebuah perkahwinan sebagai seorang muslimah????

Jawapannya: Mendekati ALLAH, mendapat keredhaan ALLAH, mengumpul amal kebajikan yang diperolehi melalui perkahwinan, mengikut sunnah nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wasallam,  bersama-sama suami saling tegur menegur serta memperbaiki diri.

Pendek kata, (bagi sayalah) perkahwinan ini ibarat satu 'kilang proses', di mana dalam 'lawatan sementara'  kita di dunia ini, kita akan memasukinya. Di dalamnya terdapat pelbagai jenis proses untuk menghasilkan sesuatu yang lebih baik dan bermanfaat berbanding sebelumnya.

Kerana itu yang paling penting sebelum kita bincang bab wang hantaran; harus jelas dan kenalpasti kenapa kita ingin berkahwin? Kerana nafsu semata? atau kerana sekadar follow the flow dan berseronok?

Allahuakbar. Sungguh rugi jika kita tidak mempunyai matlamat yang jelas dalam sesebuah perkahwinan.

Baiklah, pertama sekali menurut islam yang wajib adalah MAS KAHWIN atau MAHAR, dan hantaran kahwin adalah cenderung kepada adat2 melayu.

Pendek kata, kalau nak nikah settle dah kalau bagi mas kahwin menurut syarak, tapi agak janggal dan pelik lah pulak  bagi masyarakat melayu. Karang makcik2 tanya ni dulang berapa berbalas berapa??? Haaa...nak jawab apa beb?

Lagi satu, kebiasaannya masyarakat melayu adalah mengisytiharkan/ mewar-warkan hantaran yang diberikan. Tudiaaaa kalau hantaran tinggi maka pengantin akan dianggap sangat bertuah, dan kalau sebaliknya pasti ada mulut mencebik.. cikitnyeee. Bukan pengantin pompuan tu ada  degree ke?

Astaghfirullah. Mohon dijauhkan dari buruk sangka, namun itu antara hakikat sebenar yang berlaku sekarang ini.

Bagi saya pula, mari kita 'relate' dengan hadith yang sangat popular dan selalu diwar-warkan terutamanya oleh kaum lelaki kepada kaum perempuan:

"Mas kahwin yang paling baik adalah yang paling mudah"

Ia hadith riwayat Imam Al-Hakim

Kalau kita lihat, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam sangat menghargai dan menyayangi para wanita, maka sudah pastilah apa yang dipesan oleh baginda adalah amalan yang paling bagus serta baik untuk diikuti. Tinggal lagi ia berkaitan keyakinan serta permainan hawa nafsu yang sering menimbulkan rasa tidak puas hati.

Mudah di sini bermaksud tidak memberatkan mana-mana pihak terutamanya pihak lelaki yang perlu memberinya.

Mudah di sini bermaksud ia mengikut kapasiti kemampuan tanpa menyebabkan kemudharatan semata-mata kerana ingin melunaskan mas kahwin tersebut. Sebagai contoh terpaksa pinjam duit banyak dari bank atau lagi parah dari along.

Mudah di sini bermaksud ia bersifat relatif menurut kadar ekonomi masing-masing.

Kalau lelaki tu memang kaya dan banyak harta, mungkin 20,000 dan rantai emas 916 wah chan  seberat 1 kg itu  MUDAH bagi beliau.

Mungkin bagi seorang lelaki yang baru hendak mula kerja, baru habis belajar, baru nak stabilkan hidup,  tiap2 bulan bayar ptptn, nak bayar motor/kereta lagi, nak prepare untuk bajet kenduri belah lelaki lagi, RM 5,000 pun BELUM TENTU MUDAH bagi beliau.
 

Sebab itu dalam islam tiada jumlah mutlak dan tetap, kerana definisi mudah itu berbeza mengikut keadaan, tempat serta zaman. Subhanallah, benarlah islam itu bersifat syumul, 'alamiyah, sentiasa relevan  dan mengandungi hikmah untuk sepanjang kehidupan.

Dan wang hantaran pula adalah wang yang biasanya diberikan oleh pihak lelaki kepada pihak perempuan sebagai hadiah. Wang hantaran ini tidak menjadi hak mutlak milik isteri menurut syarak. Kalau mas kahwin yes, ianya milik mutlak isteri. Biasanya digunakan untuk buat biaya kenduri sebelah perempuan.

Dan inilah fokus kita pada hari ini: WANG HANTARAN

Sebagai seorang perempuan (ni yang perempuan terutamanya sila ambil perhatian ya ), kita perlu fikir panjang dan rasional. Fikir long-term punya biar extend  sampai ke akhirat, inshaaALLAH.

Pertama sekali, niatlah untuk kahwin kerana ALLAH. Yang kita harapkan pada sesebuah perkahwinan itu bukanlah untuk mendapat keuntungan dunia, bahkan yang kita harapkan adalah keuntungan di akhirat.

Ada juga yang berpendapat kalau murah sangat, macam mudah sangat je nak dapat. Biarlah mahal2 sikit, baru dia hargai.

Allah ya Allah. Maaf saya katakan, tetapi saya kurang bersetuju dengan pendapat ini.

Pendapat saya adalah, kalau kita memilih seorang lelaki kerana keimanannya, maka kita perlu yakin bahawa beliau akan melayan seorang isteri dengan baik sebab dia tahu itulah perintah ALLAH dan termasuk dalam amal soleh yang sangat dituntut. Bukan kerana mahal/murah 'harga' yang dilaburkan seawal perkahwinan menentukan kelas layanan mereka. Tetapi yang menentukannya adalah keimanan serta ketaqwaannya.

Berapa ramai orang bercerai hari ini, tak jadi bercerai sebab terfikir dulu bayar mahal nak kahwin dengan dia ni dulu.. ishhh...tak jadilah pulak nak cerai. Rugi!!"

Maaf, tapi rasanya tiada kes sebegini. Kalau ada pun, mungkin kes2 yang sangat terpencil.

Nyata, hantaran kahwin itu terguna pakai secara nyata untuk satu tempoh masa yang tidak lama. Yang menjadi penentu hala tuju serta situasi dalam sesebuah rumahtangga adalah keimanan para penghuninya. Kerana iman akan mengawal tingkah laku, akhlak, peribadi serta hati. Bukan wang yang menentukannya

Jadi, kalau kita berkahwin mahal2 tetapi tiada keimanan rumahtangga akan mudah goyah dan terjatuh.

Namun, kita tak boleh lari dari kenyataan yang sangat rasional bahawa kita memerlukan duit untuk terus hidup. Ya, kalau hidup dengan cinta semata-mata, nak makan maggi pun tak lepas abang oiii. 

Tapi, itu juga bukan bergantung pada jumlah hantaran kahwin yang mampu disediakan, ia bergantung kepada 'financial stability' lelaki terbabit. Kalau difikirkan, apabila lelaki tersebut terpaksa menggunakan sebahagian besar wangnya dan jika sampai terpaksa meminjam untuk membayarnya, maka itu lagilah menjejaskan 'financial stability' selepas berkahwin.

So rasanya lebih relevan kalau parents soal siasat dan cakna lebih sedikit kepada kematangan serta perancangan hidup lelaki terbabit berbanding fokus bincang 'sebutharga' untuk anak mereka.

Maaf kalau ada yang tak setuju, tapi saya rasa ini yang paling ideal untuk dilakukan. Lelaki yang punyai matlamat yang jelas dan pandai mengurus serta merancang kehidupan inshaaALLAH akan tahu bagaimana ingin bertanggungjawab terhadap isteri yang dinikahinya dan merancang kehidupan berumahtangga yang stabil.

Apalah gunanya, bila buat kenduri besar-besaran, mewah, lip lap, tapi lepas kahwin takde duit...tskk...

Lagilah sedih kalau wang hantaran tersebut kita gunakan untuk buat kenduri besar besaran dengan niat untuk ditunjukkan kepada orang lain ataupun kerana malu nak bersederhana. "Apa pulak kata orang nanti nii...I retisss kott!"

Tidak menjadi masalah jika memang benar2 mampu, tetapi ia menjadi sebaliknya kalau sampai MEMBERATKAN PIHAK LELAKI untuk menyediakannya.

Allahurabbi.

Biarlah untuk walimah, kita niatkan untuk menjamu orang ramai dengan niat infaq.

Biarlah untuk mengadakan kenduri, kita adakan untuk mengikut kadar kemampuan masing-masing. Pedulikan kata orang. Dan juga kalau boleh sebagai anak jika ibu bapa belum faham jangan cepat melenting dan salahkan mereka dahulu.

Tolong sedikit sedikit secara hikmah beri mereka penjelasan dan banyakkan berdoa agar ALLAH kurniakan petunjuk dan lembutkan hati mereka. Subhanallah, ALLAH Muqollibal Quluub. ALLAH tidak akan membiarkan hambaNYA yang berdoa dengan penuh ikhlas tergapai-gapai begitu sahaja. Pasti ada jalan..



PANDANGAN PALING PERIBADI (random )

Ini pula pandangan paling peribadi dari hati saya (inshaaALLAH).

Sebagai seorang perempuan, saya fikir begini:

Perkahwinan ini saya harapkan dengannya saya akan semakin hampir dengan ALLAH serta melaluinya saya dapat meningkatkan ketaqwaan serta amal soleh.

Saya inginkan ia perkahwinan yang benar-benar menjadi laluan menuju ALLAH.

Justeru, saya fikir pembinaan rumahtangga yang diberkati perlu sedari awal proses nya perlu diperhalusi mengikut syariat dan biarlah ia dipenuhi dengan elemen-elemen kebaikan semata-mata.

Contohnya begini. Kalau diikutkan saya ingin rancang untuk berkahwin dalam tempoh 2-3 tahun lagi dan JIKALAU saya sudah ada calonnya sekarang (contoh k..). Jadi, boleh dikatakan tempoh bertahun itu adalah masa untuk membuat persiapan serta persediaan dari segenap aspek.

Kalau saya mengenakan mahar/wang hantaran yang tinggi, saya fikir tentulah lelaki terbabit akan berusaha memenuhinya. Beliau mungkin akan berusaha menyimpan wang sungguh-sungguh.

Alhamdulillah ia bagus, namun saya cukup khuatir jikalau kerana sibuk mengumpul wang untuk berkahwin, beliau jadi kurang bersedekah dan infaq.

Saya jadi bimbang jikalau beliau sibuk mengumpul wang untuk berkahwin, maka praktis amal solehnya terganggu.

Saya tidak boleh terima jikalau kerana sibuk bekerja mengumpul wang untul berkahwin, beliau terlalai dari amal fardhunya terutama solat 5 waktunya di masjid.

Saya zalim jikalau saya sampai tahap memberatkannya, menyusahkan hidup satu jiwa muslim. Menyebabkan fokusnya lebih kepada pengumpulan harta berbanding pengislahan diri.

Serta yang paling teruk adalah saya tidak ingin jika sampai kerana ingin berkahwin, fokusnya terhadap akhirat terjejas dan lebih menumpu terhadap dunia saban hari.

Kerana ingin melunaskan wang hantaran yang di luar batas kemampuannya.

Allahurabbi. Maka ia tidak akan mencapai maksud perkahwinan yang diidamkan. Sedari awal ia sudah hancur berkecai hanya kerana sebuah 'sebutharga'.

Biarlah wang hantarannya sederhana dan tidak menyusahkannya. Biarlah itu di dalam kemampuannya.
Biarlah tempoh sebelum berkahwin itu fokusnya lebih kepada mencari bekalan akhirat berbanding dunia. Kerana saya ingin dia bawa saya ke sana bersama-samanya.

Lagipun jika saya ingin berkahwin kerana ALLAH, mengapa saya sanggup pula (secara tidak langsung) menyebabkan kehidupannya disibukkan oleh urusan dunia?

Tidak dapat saya bayangkan jikalau kerana saya beliau terpaksa mengorbankan masanya untuk menuntut ilmu agama, menunaikan ibadah sunat serta melakukan amal kebajikan yang lain.

Saya ingin menjadi wanita yang bermanfaat untuk dinikahi. Maksudnya, sedari awal proses lagi beliau mendapat manfaat serta kesenangan melalui saya, bukannya mendapat mudharat kerana permintaan yang memberat-beratkannya.

Kerana saya yakin dan percaya bahawa nilai seorang perempuan tidak akan pernah ditentukan oleh nilai wang hantarannya, namun ia ditentukan oleh keimanan serta taqwa.

Dan....perempuan yang beriman serta bertaqwa pastilah ingin menjadikan hadith nabi serta perintah ALLAH sebagai bekalan untuk sepanjang perjalanan hidupnya.

Rasulullah SAW bersabda: 

“Sesungguhnya di antara kebaikan seorang wanita ialah mudah lamarannya, mudah mas kahwinnya dan mudah rahimnya (yakni mudah melahirkan anak).”

 (Riwayat Imam Ahmad).


Allah ya Allah. akhirnya kita kembali padaNYA. InshaaALLAH yakin dan percayalah bahawa kita tidak akan pernah rendah kerana wang hantaran/ mas kahwin yang mudah.

Apa yang penting adalah kita perlu faham dan jelas apakah yang kita inginkan dalam sebuah perkahwinan dan kita berkahwin kerana ALLAH semata-mata.

Ingatlah,  Perkahwinan itu ibarat satu pintu gerbang. Walau bagaimana mahal dan indah pun ia, kita akan sekadar melaluinya untuk seketika waktu, namun apa yang penting adalah yang dibalik pintu gerbang itu.



Baitul muslim yang bakal dibina, coraknya tidak ditentukan oleh mahal murahnya pintu gerbang yang sudah kita lewati, namun nilainya yang kita dasari berdasarkan keimanan serta ketaqwaan lah yang akan kita bawa untuk bertemu Ilahi.


Dan last sekali, perlu ulang yang kita perlu pandai dan berhikmah untuk menerangkan pada ibubapa. Kita perlu ambil kira serta fikirkan tahap kefahaman dan pemikiran mereka. Cuba jernihkannya dengan perbincangan yang baik serta tidak putus2 berdoa pada ALLAH. :)

Dan last sekali, kita perlu yakin untuk menyatakan:

"Saya berbesar hati untuk mempermudah urusan perkahwinan ini dengan tidak membebankan orang yang bakal saya kasihi, taati, hormati kerana bersama beliaulah saya melangkah lebih laju menuju ALLAH ta'ala, inshaaALLAH."

Dalam sesebuah perkahwinan, ada 'give and take', beri dan terima (macam pelik je in b.m.), dan biarlah kita berniat dan bertekad untuk tidak berkira dalam memberi tanpa mengharapkan balasan dari manusia kerana kita memberi kerana ALLAH.  Biarlah kita lebih menumpukan terhadap tugas serta tanggungjawab sebagai isteri, berbanding hak kita terhadap suami. Begitu jua sebaliknya.

Saya yang menulis ini pun,  masih lagi bertatih dalam proses menetapkan hati. 
Menulisnya memang mudah, namun untuk melaksanakannya memerlukan satu kekuatan serta kefahaman yang sentiasa berpaksi pada ALLAH. 

Moga ALLAH izinkan kita menjadi wanita solehah yang menjadi penyejuk mata dan jiwa, inshaaALLAH.


Mari berusaha mengumpul  mata ganjaran dari ALLAH sedari awal proses perancangan perkahwinan!


Dan  buat para lelaki, keimanan lah merupakan mahar yang tidak ternilai harganya. Bawalah rumahtangga ke arah jalan yang diredhai ALLAH. Tentukan corak rumahtangga bagaimana yang ingin dibina bagi untuk mengundang rahmat ALLAH.  Niatlah berkahwin untuk mendapatkan keberkatan. Gunakan segenap masa yang ada untuk bersedia dari sudut kerohanian, ilmu, fizikal serta kewangan.

Persiapkan diri dari sudut keilmuan serta kemantapan hati. Ambil tahu serta jelaskan kefahaman terhadap tanggungjawab seorang suami. Biarlah kita berniat ingin menjadikan perkahwinan sebagai salah satu sumber pahala yang tidak bertepi agar dengannya kita akan mendekati ALLAH dan mati dalam keadaan beriman.


Errr... tapi kan..kalau memang berkemampuan, bagi jelah tinggi2 tade hal. Niatkan ia sebagai hadiah untuk isteri kalian. Perempuan afterall, suka je kalau diberikan hadiah..lol. 








11 comments:

  1. panjang giler..kihkihkih..tapi bermanfaat ya ukht..juling mata membaca..ngehh2..

    ReplyDelete
  2. barakaAllah ya ukht :)

    ReplyDelete
  3. tq.. adalah sedikit terusik di hati.. memberikan kesan untuk kembali focus pada niat asal.. bukan main ikut cakap mulut org lain..

    ReplyDelete
  4. thanks for sharing.. btlkan niat, dan pedulikan apa org kata. semoga Allah mudahkan usaha baik kita..

    ReplyDelete
  5. Ilmu Allah Yang Maha Mengetahui Untuk Dikongsi
    http://www.theweeklypay.com/index.php?share=278007

    ReplyDelete
  6. saya sangat bersetuju..saya pun nak hantaran yang sederhana tapi kena family yg tentukan..nk bincang pun dpt result yg sma..perkahwinan pun jadi lmbt..

    ReplyDelete
  7. secara individu memang berfikir seperti ini. tapi bila desakan family terpakse jugak ikut adat melayu yang macam macam kerenahnya. dari paling basic nikah iaitu mas kahwin rm300(selangor) bertukar jadi rm10k total bajet. sedih.

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Jzkl utk sharingnya, sgt bermanfaat utk sy :)

    ReplyDelete
  10. yes yes yes. sebagai lelaki, itu lah tujuan sebenar,

    ReplyDelete