Saturday, November 23, 2013

Langkah

Kita beriringan melangkah ke suatu tempat.
Tiba-tiba langkahmu terhenti. Aku jadi hairan.

"Mengapa berhenti?"

"Aku tiada kekuatan. Barangkali, belum tiba masanya. Ini tempat orang baik2. Bukan 'taraf' aku"

"Tapi kau kata nak jadi baik?"

"Entah, tiba-tiba dah rasa malas pulak. Esok, mungkin. Masjid ini masih ada di sini kan, esok?"

*ketawa kecil*

Ya, pandai kau berjenaka.

Aku hanya senyum.

Ya, inshaaALLAH masjid ini akan masih utuh bertapak di sini esok hari,

Ia tidak akan berganjak sedikit pun. Mungkin.

Dan kau boleh sahaja datang ke sini sendirian tanpa aku menemani.

Bas banyak, dan jika berjalan kaki sekalipun, aku yakin kau tidak akan lelah.

Tapi......

Aku ingin menyatakan sesuatu, tapi lidahku kelu. Ia sekadar bergema di relung hati.


Aku mengajak kau sekali lagi.

Kau balas dengan gelengan perlahan.

Kita saling bertatapan dalam tempoh yang cukup singkat sebelum kau menundukkan mukamu.

Ah, aku serba salah.

"Okaylah, aku naik dulu. InshaaALLAH mungkin esok-esok jika sudah menemui kekuatan yang kau cari, kau akan menyusul aku setiap 5 kali."

Kau hanya tersenyum. Berpaling, dan berlalu pergi.

Aku jua begitu. Berpaling darimu dan terus mengorak langkah ke rumah ALLAH yang indah itu.

Tiba-tiba aku mendengar dentuman kuat sekali di belakangku.

Begitu hampir.

Ku berpaling kembali ke belakang.

Kaget.

Ah, kau memang tak pandai melintas jalan sejak dari dulu lagi.





"Ya, barangkali masjid ini akan terus dan tetap berada di sini esok hari, 

namun kita belum tentu lagi... "






Jangan terhenti di situ, saudaraku. Majukan langkahmu kerana boleh jadi ini hari terakhir buat ia berbakti.
    
                                                                 ~pic from google~


















No comments:

Post a Comment