Monday, March 3, 2014

Mari mendekati ALLAH di UiTM Shah Alam (2).



Bismillah.
Assalamualaikum.

Alhamdulillah, inshaaALLAH semester baru sudahpun bermula. Pasti hadek-hadek semua sedang bersemangat dengan beg baru, bekas pensel baru, tekad yang baru, dan pelbagai lagilah. Akak ni pakai yang mana ada je dik. Zaman akak teruja dengan peralatan baru apabila masuk penggal baru telahpun berakhir. mungkin.

Sebab sekarang, akak sedang belajar untuk tidak membeli barang tanpa sebarang keperluan selepas trauma terpaksa mengangkut barang-barang milik akak sebanyak 3x trip untuk dipindahkan dari kolej. Sekarang akak sudah insaf dan tidak ingin lagi menambah koleksi barangan yang membuatkan akak semput untuk mengangkat mereka.

Baiklah, cukuplah cerita yang membosankan itu. Sekarang mari kita beralih kepada perkhabaran yang sangat-sangat best dan mengujakan!

Untuk pengetahuan semua, di UiTM Shah Alam ni kita ada Pusat Islam yang cukup besar dan selesa.
Kita memanggilnya dengan panggilan yang ringkas seperti P.I. ataupun MTM (Masjid Tuanku Mizan).P.I. sering menganjurkan program-program yang bermanfaat.

Dulu saya selalu berjalan dari Kolej Mawar ke P.I. Untuk berjalan dari Mawar ke P.I, masa yang paling laju pernah saya catatkan ialah selama 15 minit. Saya sedikit malu apabila menyusuri jalan di sebelah kolej perindu. Ye, mesti anda akan kata "ceh, perasan ah. macam ada orang pandang hang!".

Tapi ianya bukan begitu. Saya berasa malu dan segan kerana apabila perjalanan sudah sampai ke tahap tersebut. muka anda akan dipenuhi peluh, tercungap-cungap dan keadaannya cukup menakutkan mata yang memandang. Jadi sebelum bercerita mengenai aktiviti di P.I, saya akan bagitau serba sedikit transport yang boleh digunakan terutama yang menaiki bas dari kolej.

Dari Perhentian Kolej Mawar:

Anda boleh menaiki bas Rapid t603 (jika masih wujud perkhidmatannya di uitm) dan minta encik pemandu bas berhentikan anda di tepi jalan P.I. Tapi ianya bergantung kepada pemandu bas tersebut. Sebab memang itu bukan tempat perhentiannya yang 'rasmi'. Kalau tidak pun, anda boleh berhenti di Perhentian Kolej Perindu dan menapak ke Pusat Islam. Tak jauh pun.


Anda boleh menaiki bas ber'tag' G.

Bas ini akan berhenti di Perhentian Kolej Perindu. Kemudian sila eksersais (baca: exercise) ke P.I yang cuma sepelaung sahaja.

Anda boleh menaiki bas ber'tag' E.

Bas ini merupakan bas untuk pelajar-pelajar yang ingin ke Fakulti Pendidikan di Seksyen 17. Untuk bas ini anda perlu berhati-hati dan tanya dahulu sama ada bas akan melalui perindu/seroja ataupun akan terus keluar melalui pintu seksyen 7. Jika uncle bas memberitahu anda bahawa bas tersebut akan dibawa melalui kolej-kolej tersebut, bolehlah naik dan lakukan seperti di atas. Jika bas tersebut terus ke Seksyen 17 melalui pintu Seksyen 7, sila jangan naik. Nanti anda akan terlepas ke P.I intec pula..hikhik.


Anda juga boleh menaiki bas ber'tag B yang akan pusing dalam UiTM.

Pendek kata, anda boleh menaiki apa sahaja pengangkutan awam yang akan pusing dalam kawasan kolej kediaman uitm (kecuali bas C dan T604 dari kolej Mawar) kerana bas yang dalam kurungan ini akan terus keluar melalui pintu Seksyen 7. Harap maklum. Jika ada kesalahan informasi boleh komen. Tq.

Tapi jika anda ini tinggal di Kolej Perindu, adalah sangat molek jika  berjalan kaki  sahaja ke sana. Cuma jagalah perasaan anda. Jangan pula selepas siap berbaju melayu, berkain pelikat dan berkopiah putih, anda berjalan ke masjid dengan harapan agar dipandang orang. Na'udzubillah kita sama2 usaha agar terhindar.


Berbalik kepada berita yang best tadi.

InshaaALLAH P.I dengan kerajinan dan usaha yang tidak putus2 daripada AJK masjid ada mengadakan pengajian berkitab isnin-jumaat. Di  bawah ini saya letakkan gambar jadual tersebut:


Subhanallah. Maha Suci ALLAH yang membukakan peluang kepada kita untuk menuntut ilmu serta menajamkan kefahaman agar dapat menggerakkan amal. Moga-moga kita bertambah dekat padaNYA.

Selama saya duduk di UiTM Shah Alam, P.I memang banyak menganjurkan program-program yang bermanfaat, percuma dan terbuka kepada semua untuk menyertainya. Tinggal lagi, antara mahu atau tidak sahaja.

Di sini saya letak link FB P.I. di mana kita boleh dapatkan maklumat-maklumat terkini. Sila LIKE dan rajin-rajinkanlah diri untuk tengok page ini. Banyak  sangat aktiviti menarik yang saya terlepas sebelum ni sebab sendiri malas mendapatkan info. Selalu sahaja bila ternampak iklan di fb hati meloncat keterujaan namun seringkali juga hati ini jatuh berderai bila tengok sahaja tarikh, rupanya saya dah terlepas. Tskk...


Jadinya, sila-sila lah update maklumat di situ ataupun boleh juga ke mana-mana page lain seperti page MPP UiTM atau page ayahanda kita, TSDS Sahol Hamid, atau armada uitm untuk dapatkan maklumat lanjut.

Mungkin ada yang akan tertanya-tanya:


Akak, tu je kew saluran yang ada untuk saya enjoy hidup saya di sini???  
*muka suci, garu kepala*


Oh, sudah pasti bukan itu sahajaa!!

Selain itu apa yang saya rasa akan mengikat hati kita sungguh-sungguh adalah suraunya. 

Ya, selain dari P.I, surau-surau kolej pun sangat best. Ini berdasarkan pengalaman saya sendiri ketika berada di Kolej Mawar. Tak percaya? Jom layan gambar-gambar ni. zaasssss!



hampa jangan main2. arkitek sedang merangka pelan bangunan dalam surau tuh. :p

Kita ada sharing moment. Jiwa terisi. Tengok muka depa semua happy kan?




Hangpa bosan hari-hari ceramah? Jangan khuatir! Kita ada juga tayangan video yang best once in a week.:D


iftar (buka puasa ) sama-sama pon adaaa...best kan?


                                              Moga ALLAH memandang amalan-amalan ini.

*rasa cam nak nanges pon ada bila tengok balik gambar-gambar ni. Allahuakbar. Teringat-ingat.

Honestly sepanjang saya duduk di Kolej Mawar, salah satu elemen istimewanya yang buat saya teringat selalu pada kolej sekarang ni (saya dah menyewa di luar) adalah 'iklim' suraunya. Atau kami biasa memanggilnya Teratak Coklat.

Serius lah nak bagitau kat sini.

Pergilah surau.

Kalau rasa kecamuk, takleh nak cope-up dengan subjek ke, ada prob dengan manusia lain ke, kewangan ke, pergilah surau kolej yang anda tengah duduki sekarang ni. Bukan lah sekadar pergi surau duduk melangut 2,3 minit terus fuh!! masalah hilang, tapi inshaaALLAH kalau kita melangkah ke sana dengan niat untuk menjadikan ia salah satu medium meningkatkan diri, improve hubungan dengan ALLAH inshaaALLAH akan rasa lah 'lain' dia tu.

Memang after kita balik kelas lewat petang, nak dekat maghrib tu alangkah bestnya jika solat di bilik, lepas tu dok lepak atas katil atau buka laptop online fb atau tengok movie. Tapi gagahkanlah kaki anda untuk turun ke surau. InshaaALLAH cer try sekali dua. Paksa kaki tu. Niat kerana ALLAH. Cubalah, siapa tak cuba memang rugi.

Dan sepanjang saya dok dengar pengisian di surau kolej inshaaALLAH takda pulak sebarang penyebaran ajaran sesat mahupun hasutan untuk menggulingkan kerajaan ke apa. InshaaALLAH pengisiannya terpelihara.

Selain Kolej Mawar, kolej-kolej lain seperti Melati, Seroja, Anggerik dan Delima pun ada surau juga. Dan ada aktiviti juga. Dulu waktu saya jadi MPP kerohanian ada lah juga survey sikit maklumat pasal aktiviti surau di kolej. Dan memang betul hampir setiap kolej memang suraunya banyak akyiviti. Selain aktiviti antara maghrib-isya', ada juga program-program besar yang melibatkan semua warga kampus. Subhanallah, best!


Errr...saya ni lelaki kak, dok kolej perindu. boleh kew sayew nak join program bersama serikandi-serikandi mawar? saya berminat gak program2 surau ni. Boleh dak akak? hikhik...


Oh, itu anda jangan risauu!

Tidak perlulah 'susah payah' ke kolej siswi, sebab di Kolej-kolej kediaman siswa pun ada surau juga bahkan, lagilah masyukk program-program nya. Sebagai contoh pengisian antara maghrib-isya' oleh ustaz-ustaz yang power. Tak percaya lagi? Jom layaannn foto-foto tersebut. Zoommm!!




                                   Those're the 'selected' guys. Eh, I mean selected to go for the majlis ilmu.


Selesa kan suraunya? Kemudahan pun okay. Alhamdulillah.




Di bawah ni pula di Surau Kolej Teratai. Jangan memain, Kolej Teratai ni ramai kakak kakak dan abang abang badan beruniform yang berhati waja tauu. Tapi depa ni baguih sebab suraunya 'hidup' juga. So yang tinggal di Teratai tu, apa tunggu lagi?

Gerakkan langkahmu ke surau kolej yang dekat amat itu.

Gegarkanlah surau itu sebagaimana anda menggegarkan jantungku sewaktu berlatih kawad di padang kawad dahulu.  hikhikhik *dulu saya sangat gerun apabila tibanya hari Khamis sebab ada latihan Kesatria.:) *

Tapi walau apapun saya sangat respect dan kagum dengan mereka yang memilih untuk sertai badan-badan sebegini sebab tak semua mampu bertahan dan berdisiplin seperti mereka. Syabas!!

Kalau pergi surau, double syabas!!

Kawan kita kata adik yang pakai baju hitam dok tersengih tu nama dia Zulhelmi. Rajin dia ni pi surau *promosi* lol




         soleh-soleh belaka, inshaaALLAH. Tak teringinkah berada dalam kalangan mereka?? 


Semua gambar ini saya 'pinjam' dari page FB surau yang berkaitan. Kalau rasa nakkan maklumat mungkin boleh rujuk page2 di bawah:


 Jati
Moga-moga di zaman yang penuh dengan fitnah dan pancaroba ini kita tergolong dalam golongan yang berlumba-lumba mengerjakan kebaikan. 
Moga kita sentisa berniat dan bertekad untuk mendekatkan diri kepada ALLAH dan menambahkan taqwa padaNYA kerana itulah nilaian yang menjadi pertimbangan di sisi ALLAH. 
Corakkanlah kehidupan kita sebaik mungkin. Teruskan mencari dan mencari. 
Saya pun masih bertatih tatih. Kadang kadang jatuh terkepleot jua sebab terlalu leka ketika bertatih sampai tersasar dari jalan.
Allah ya Allah marilah kita sama-sama mencari ruang dalam kehidupan untuk memperbaiki diri. Rakan-rakanku yang berada di usia muda belia, terutama rakan-rakan mahasiswaku yang berada di UiTM (yang kukasihi), marilah kita berusaha untuk meningkatkan ilmu dan memperkukuh amalan kita. 
Moga kita tidak menjadikan suasana atau persekitaran untuk tidak menggerakkan langkah menuju ALLAH ta'ala dan berhenti menuntut ilmu yang menghidupkan jiwa kita. 


Saya tidak segan silu untuk meminta anda yang membaca untuk berkongsi post kali ini,kerana saya rasa hakikatnya maklumat sebegini jarang diketahui. Mungkin ada mereka yang sedang mencari-cari tapak untuk mendekatiNYA. Mungkin ini boleh menjadi medium untuk mereka mengetahui serba sedikit maklumat.

Akhir kata, marilah kita sama-sama berdoa padaNYA, agar sentiasa terpelihara dari fitnah dunia, hati sentiasa cenderung ke arah kebaikan dan jiwa sentiasa dahaga untuk terus mencari dan mencari keridhanNYA. 

Ilaahi anta maqsudi,
Wa ridhaka matlubi...

Allhaukbar.
Subhanallah.

2 comments:

  1. Alhamdulillah jika tak ada apa aktiviti di PI sy pasti pegi. Selingan je ni tapi saya sangat takjub dengan PI uitm s.alam sebab sentiasa ada aktiviti. Boleh saya tau macamana nak join usrah dekat sini? Saya harap masih belum terlambat untuk saya ikuti usrah

    ReplyDelete
  2. wahhha.akk ..sy bru bca entry nih.dlu mula2 smpai kolej..pnya la pkiaq mcm mna nk p Pi.last2 jln kki je..lpaih tuh dh tw ade ja bass and bhnti dpn tuhh.heee..xde lh pnt kann

    ReplyDelete