Saturday, May 31, 2014

Pakcik di sebelahku

Bismillah. Assalamualaikum.

Ada suatu hari ni, (lebih kurang sebulan yang lalu kot?) saya pergi sampaikan sedikit perkongsian di UTM Skudai, Johor. Pengisian tu malam Rabu.

Petang Rabu kelas saya cancel. Jadi saya pun naik flight petang Rabu, malam sampaikan talk dan akan pulang pagi esoknya, menaiki flight jam 8.30. Itulah perancangannya. Sebab pagi tu saya ada kelas jam 10.30.

Johor-Subang = lebih kurang 1 jam
Subang-Shah Alam = lebih kurang 45 minit paling lambat.

InshaaALLAH, saya yakin yang saya akan sempat ke kelas. Lagipun saya pernah buat perkara yang sama sebelum ni ketika balik dari USM Penang. Bahkan Alhamdulillah ada masa lebih kurang setengah jam sebelum kelas bermula saya sudah terpacak di Fakulti. Alhamdulillah. ALLAH jua yang mengizinkan.

Hari Rabu, segala perancangan berjalan  lancar. Saya sampai ke airport Senai tepat pada waktunya dan dibawa ke UTM. Talk pada malam tersebut berjalan lancar. Sebelum tidur pada malam itu sempat lagi saya ikuti wawancara berkaitan MH370.

Pagi esoknya saya sudahpun selamat dihantar ke airport kembali pada waktu yang sepatutnya. Terima kasih pengurusan UTM :)

Dan saya menarik nafas lega apabila flight berlepas seperti yang dijadualkan. Fikiran saya sangat lapang ketika itu. InshaaALLAH kurang dari sejam saya akan sampai ke Subang dan dapatlah saya pergi ke kelas seperti  biasa yeay!

Prinsip saya ialah saya tidak akan sewenangnya meninggalkan kelas untuk apa2 program melainkan saya rasa program itu sangat penting. Tolak tepi waktu jadi mpp yang memang selalu terpaksa meninggalkan kelas atas beberapa urusan mendesak.

Tetapi untuk meninggalkan kelas demi memenuhi undangan, rasanya ia kurang wajar lah kan.

Jam menunjukkan telah hampir 9:15. Kapal terbang sepatutnya sudahpun tiba saat untuk mendarat.

Tapi tiba-tiba kami merasakan ada sedikit gegaran kecil. Saya percaya waktu itu masing-masing risau sebab isu MH370 sedang  sangat-sangat hangat diperkatakan. Kemudian satu pengumuman dibuat menyatakan kapal terbang masih belum boleh mendarat kerana masalah cuaca.

Ketika itu jerebu di sekitar Lembah Klang memang teruk ya amat.

Kapal terbang terus berlegar-legar di udara.

Saya berdebar.

Jam ditangan dipandang lama.

Bukan berdebar kerana getaran-getaran kecil pesawat, tetapi berdebar kerana saya rasa saya akan lewat ke kelas. Hati mula kalut berdoa agar masalah itu dapat diselesaikan segera dan dapatlah mendarat dengan baik. Saya cuba membayangkan apa yang akan saya lakukan sebaik sahaja dapat mendarat.

Turun laju-laju---> jalan separa berlari----->sambil sediakan tambang teksi RM30----> Beli tiket untuk naik teksi (cakap cepat-cepat pada akak jaga kaunter. Seksyen 17 Shah.Alam kak! ) -----> berlari ke luar dan ambil teksi. Minta pemandu teksi bawak laju sket. -----> Dalam teksi text kawan minta sampaikan pada pensyarah saya minta maaf akan masuk lewat sedikit atas beberapa 'masalah peribadi' -----> Sampai!


Kemain ligat lah konon otak berfikir akan  'Plan B' waktu itu. Tapi rupa-rupanya ALLAH ada rencana yang lain.

Tiba-tiba kami dimaklumkan yang kapal terbang akan mendarat di Penang dahulu.

And i was like....paddyaaaaa?????!!!! 


Dan waktu itu saya sudah pasrah.. Allahuakbar. Kalau diikutkan logiknya, memang saya terpaksa ucapkan slamat tinggal kepada kelas selama sejam tu.

Sampai sahaja di Penang, saya terus text kawan. Minta bagitau lecturer yang saya minta maaf tidak dapat ke kelas pagi tu. Saya duduk sorang-sorang dalam kekesalan sambil memerhatikan penumpang-penumpang yang lain. Dalam hati masih lagi cuba meyakinkan agar tidak mengeluh. ALLAH ya ALLAH. Bukankah segala yang berlaku itu inshaaALLAH ada hikmahnya?

Tapi saya masih belum menemukannya dalam penantian tersebut. Kami menunggu hampir sejam sebelum dibenarkan'berangkat' semula ke Subang.


Dalam perjalanan Johor-Subang, seat sebelah saya kosong tiada penumpang. Tapi kali ini dari Penang-Subang, saya sedikit terkejut apabila saya ingin duduk di seat yang ditetapkan rupanya ada seorang pakcik berbangsa Cina dalam linkungan usia 55-60 tahun duduk di sebelah saya. Saya menghulurkan senyum hambar.

Honestly saya hepi sangat kalau pakcik tak duduk sini.tskkk. Bolehlah saya tidoq tanpa rasa bimbang akan kebarangkalian kepala terlentok ke bahu penumpang sebelah macam selalu drama melayu tunjuk tu.sob..sob.. Tapi nak buat macam mana. I didn't pay for two seats pun. And obviously you have the right to sit there. It's yours now.

Kami diam beberapa ketika.

Dan saya pun memang tiada niat nak bersembang apa-apa. Saya masih lagi sedih (sikit je sebenarnya.haha) sebab tak dapat pergi kelas pagi tu.

Disebabkan saya bimbang untuk tidur, saya pun bawalah keluar satu buku nipis dan saya mulakan pembacaan. Jangan ketawa dan tak percaya ya, kalau saya bagitau yang buku yang saya baca tu adalah buku 'Grammar'. hehehe.

Jangan memain tau uols. I bawa buku Grammar dalam beg, sebab saya tau kalau  saya baca buku yang 'mendatar' nanti saya mengantok baca dalam kapal terbang. Buku Grammar kan sedikit mencabar dan teknikal. Jadi sangatlah ideal untuk saya baca dalam kapal terbang.Tambah lagi memang B.I. dan tatabahasa saya agak teruk. So saya pun bukalah dan baca.

Saya perasan uncle di sebelah pandang-pandang saja buku yang saya baca.

Nak share baca ke pakcik? kihkihkih

Saya rasa tak selesa. Tapi saya buat-buat tak perasan.

Cepatlah sampai ke subang!

Walaupun perwatakan saya sedikit ganas dan tidak begitu lemah lembut sopan santun gadis melayu terakhir gitu, tapi malulah juga duduk di sebelah lelaki. Walaupun beliau bukannya muda lagi.

Dan sebenarnya baca buku tu pun sebenarnya bukannya fokus sangat pun. Sekadar taknak rasa terlalu awkward saja.

Tiba-tiba (as expected actually) pakcik di sebelah mula bersuara. Dia dah mula..dia dah mula...

"Are you a teacher"?

He stares at me.

"Owh not yet but inshaaALLAH i'm becoming one."



Awkward silence takes place. fiiiuuhhhh~


 My heart asks. "What's next?"

I smile at him. I try to deliver a message that i know that he's about at my grandpa's age and i want to talk to him only if he talks to me about beneficial things. 

"Which university are you from?"

 "Owh, i'm from.....


bla..bla...bla..

Dan akhirnya baki hampir sejam perjalanan atas udara itu saya habiskan dengan bersembang dengan beliau.

And guess what? We did talk about serious businesses including religious issues dowh.

And that's the turning point.

When i started to realize that how my English could be so important for me to deliver the beauty of Islam.

There were a few questions he asked me about Islam. And we used English to communicate. Alhamdulillah i could speak quite well at that time (quite well here refers to understandable message i think i managed to deliver to him). Even better than when i deliver my graded presentations in the class.


Tapi waktu itu saya ada rasa sedikit terkilan sebab saya tahu, saya akan boleh sampaikan lebih banyak perkara kalau English saya lebih okay.

Sebab pakcik tu bagitau kot yang dia berminat tentang Islam. Beliau tanya kenapa saya pakai tudung? Beliau juga kongsikan pendapat beliau tentang Islam (which at certain point saya ada juga tak setuju). But I let him talk first.

Paling best, beliau dengan senyum lebar share satu kisah yang diabacanya dalam satu buku sains sosial (antropologi kah?) tentang sejarah bagaimana pada asalnya orang dulu-dulu pakai tudung. Ceritanya boleh tahan lah jugak kelakar. Dan saya pun terpaksa buat-buat ketawa sebab nak jaga hati beliau yang kelihatan sangat hepi bercerita.

Kenapa pura-pura ketawa? Sebab saya tahu yang diceritakan itu bukanlah sebab asal bagi asal-usul pemakaian hijab dalam Islam. He related it with the bad odour the women got in those days when they did not have any hair stylists or any proper hair care system like what we have today. So that's why they ended up wearing something on their hair only to cover up the odour (bau busuk). Tskkk.

 Jenuh kot nak terangkan dalam English since i rarely use English in my daily conversation.

Subhanallah perbualan itu  membuka mata dan minda saya terhadap banyak perkara.

Sejak hari itu (baru  je pun) saya dah mula bersungguh sikit nak baca buku english dan cuba baiki English yang berterabur. Sikit-sikit inshaaALLAH.

Hikmahnya mula tersingkap.

Saya bersyukur walaupun saya terlepas kelas sejam hari itu, tapi rupanya ALLAH dah sediakan satu 'kuliah khas' buat saya dalam kapal terbang. Bahkan ia kuliah percuma yang memberikan terlalu banyak perkara baru.

Allahuakbar.

Sebelum turun saya sempat berlawak dengan pakcik tu yang saya pakai tudung bukan sebab nak sembunyi 'odour' sebab sekarang kita dah ada Sunsilk dan Pantene..hehe..

Akhir sekali, saya berterima kasih pada pakcik tersebut dan minta beliau fikirkan kembali tentang agama Islam yang menurutnya "it is actually a very good religion". 

Moga ALLAH mengurniakan hidayah kepada beliau. Kepada kita semua.


Saya pulang ke Shah Alam dengan perasaan yang bercampur baur pada hari itu.

Terima kasih Ya ALLAH.

Benarlah Ilmu dan pengajaran itu konteksnya sangat luas.

Kita boleh memperolehi pelajaran di mana-mana sahaja!

Moga segala ilmu yang diperolehi bermanfaat dan membawa kita dekat padaNYA.

No comments:

Post a Comment