Tuesday, August 26, 2014

Sajak.

Tadi di sekolah ada seorang pelajar lelaki minta tolong rakan sepraktikum, Cikgu Zulaikha ajarkan baca sajak. Tapi harini Cikgu Zulaikha agak sibuk. Almaklumlah, esok inshaaALLAH supervisor Cikgu Zulaika yang baik hati nak datang melawat Cikgu Zu mengajar.

Disebabkan Cikgu Zu sibuk, Cikgu Dibah ambil alih sekejap. Pelajar itu tunjukkan sehelai kertas sajak yang dah lunyai. Nampak sangat dah digenggam dan diulang baca banyak kali. Siap dengan highlighter merah dan hijau. Merah untuk tinggikan intonasi, dan hijau untuk merendahkannya.

Pelajar yang berjiwa besar-pelajar lelaki bersemangat masuk sajak sangatlah rare, ok..- itu, dia mulakan dengan muka berkerut-kerut untuk memperkenalkan nama. Hadoi, macam garang sangat je kalau nak bersajak macam itu. Jadi saya minta dia senyum lebar-lebar. Ketika perkenalkan diri, senyum lebar-lebar dahulu kemudian berhentilah untuk beberapa saat untuk serapkan perasaan dan tebarkan perasaan itu supaya para pendengar akan turut merasai nya.. chewah, konon ar pandai sangat. haha.

Akhirnya bersajaklah anak itu di hadapan saya. Boleh lah tahan. Teringat pulak cikgu dibah pada kenangan masuk pertandingan sajak sejak sekolah rendah lagi. Dulu di sekolah ada anak teacher Khadijah, namanya Farhana (sekarang menuntut di IPG) yang selalu feel kalau sajak dan biasanya untuk bulan kemerdekaan kak Farhana akan dapat jadi juara sajak.

Ingat lagi, dulu waktu sekolah biasanya hadiah agak lumayan kalau diukur dengan nilai waktu itu. Ada biskut, air kotak, dan makanan-makanan yang lain. Asal makanan je, haruslah best dan lumayan kan??

Dan dulu saya pun suka buat sajak dan patun. Cuma saya tak hantar ke mana-mana. Saya karang dan simpan sendiri. Sekarang semuanya sudah hilang. Cuma saya ingat lagi ada satu sajak yang dikarang sempena Hari Kemerdekaan SK Jengka 16. Sajak itu sajak pertama yang saya karang sempena Hari Kemerdekaan.

Saya tunjukkan kepada abah, dan bila abah membacanya abah komen yang sajak saya bagus. Abah berhenti berkata-kata seketika, dan abah sambung lagi, cuma mungkin kurang sesuai kalau untuk dibawa ke peringkat sekolah.

Kenapa?

Sebab sajak saya ada unsur-unsur radikal dan hasutan kah? haha

Ya. Betol tu!

Tapi bukannya radikal terlampau, cuma ada sedikit pendapat yang mungkin tidak memihak kepada memuji orang melayu pada tika itu. Mungkin saya cuma berniat nak mengajak audiens berfikir lebih kritikal ketika baca sajak saya tu. Agaknyalah kan,.. mana saya ingat dah apa yang ada dalam fikiran saya waktu itu. Tapi komentar abah tentang sajak itu, takkan saya lupa dan akan saya kenang sampai bila-bila. Agaknya sebab abah memang faham serba sedikit 'jiwa memberontak' yang memang saya ekspresikan dari kecil lagi.

Kalau saya tidak suka, muka saya akan tunjuk yang saya tidak suka.

Cuma bila dah besar rasanya sudah pandai sikit-sikit cuba sembunyikan perasaan. Yelah kan, takkan kita nak merosakkan mood atau keadaan orang lain semata-mata sebab kecenderungan peribadi. Matang dah leni.. hikhikhik.


Owh sudah jauh rupanya kita menyimpang. Sebenarnya nak cakap tentang sajak saja tadi.

Jadi berbalik kepada cerita pelajar yang minta dibimbing untuk mendaklamasi sajak tadi. Semenjak tadi, tiba-tiba saya rasa kedatangan pelajar tu dengan kertas sajaknya yang lunyai tu sudah mula menghidupkan kembali jiwa sastera 1/3 masak saya ini.

Malam ini pula, saya sudah mula mengarang kembali sajak. Yang lebih dekat dengan perasaan. Lebih halus mesejnya.


Dulu saya pernah tonton satu rancangan menceritakan tentang seorang penyajak wanita warga india dan bukan beragama islam yang mengarang sajak berunsur kerohanian.

Jadi, saya rasalah kan sajak ini boleh menjadi salah satu medium buat kita mengekspresikan cinta, rindu, sayang dan segala bentuk perasaan lagi yang tidak terluah secara zahir.

Kadang-kadang ada rindu yang tidak terbendung lagi.

Lalu kita luahkan rindu itu ke dalam bait-bait kata yang indah,

Kadang-kadang ada rasa sayang yang tak mampu dilafaz,

Lalu kita terjemahkannya ke dalam ayat-ayat yang manis,

Kadang-kadang ada rasa geram yang membongkah,

Lalu kita melarutkannya dalam untaian aksara yang bisu.

Dan akhirnya, yang paling tak terlawan adalah apabila kita menterjemah segalanya dalam sujud dan pengaduan kita pada Ilahi.

ALLAH adalah sebaik-baik tempat untuk kita mengadu, berkongsi serta meletakkan segala rahsia hati.

Dan sajak jua boleh menjadi salah satu medium untuk kita mengekspresi kesyukuran dari sudut jiwa yang paling dalam-khas untuk DIA.


Lepas karang sajak, barulah idea nak buat rancangan mengajar (lesson plan) mengalir dengan lajuuu. inshaaALLAH.

Jom kita mengarang sajak!


P/s: Walaupun sajak saya tak best pon bahasanya, saya tetap akan tulis juga. Cuma tidak akan dikongsi sahaja. haha.

dan...saya sudah ada sajak 1/16. Baru siap satu.

Lagi 15 menanti. Dan ini adalah untuk


2 comments:

  1. kampus saya nak jmput Adibah utk Talk di kampus saya. macamana saya boleh contact saudari ye?

    ReplyDelete
  2. You may contact me through my fb acc. Nor Adibah Rozain. tq

    ReplyDelete