Saturday, March 26, 2011

Bidadari- bidadari saya. (Versi TESLian UiTM Kuantan)



Tengok senyuman manis para bidadari. Sweet kan!?







Tidak. Ini bukan sambungan Trilogi "Kalau Kita Jatuh Cinta".


Bukan. Ini bukan kisah fantasi di mana bidadari-bidadarinya bersayap, banyak dilihat dalam sinetron indonesia, (cth: bawang putih bawang merah). Tapi kalau dalam cerita tu, biasa panggil "peri' peri' " atau "ibu peri'". Sebut betul2 naa..


Biasa kan, manusia ni normalnya memang akan ada kawan baik. Apapun yang kita gelar 'mereka'. Sama ada besties, bff, sahibatiy, bla..bla.. Sama je maksudnya, Sahabat baik. Ya, sahabat baik. Ya, sahabat baik. (Ulang banyak kali, supaya kau ingat, ini cerita tentang manusia, bukan peri'-peri' semata.)



Mari saya kenalkan, mereka2 yang saya gelar bidadari ini.




AISYAH HANUN BINTI SHAMSUDIN


NURUL AFIFAH BINTI ZAMROL


NOR SYAFIQAH BINTI ZAKARIA


AINI FADLINA BINTI HASSAN


NOR SAZWANA BINTI QASHIM



oooppsss.. Liyana G, Adahredha, Ain Romeli, Dyana, Iza, Ira, Athirah, Syiqin, Waji, Boss dan sahabat2 tercinta yang lain, bukan bermakna anda semua tidak istimewa di hati saya, anda semua saaanggaaaatt istimewa sebenarnya!

Tapi, kali ini saya nak fokus pada yang 5 ini sahaja. Boleh kan?
Faham kan? Ok! Pandai! *gosok2 kepala anda


Sungguh, kalau nak dikira jasa bakti mereka pada saya, campur jari tangan dan kaki kami berenam pun masih tak cukup dikira.. Terlalu banyak, bahkan tiada ternilai oleh intan berlian, emas dan permata dari Habib Jewels.



Diorang ni lah yang kongsi suka duka bersama. Yang apabila saya sedih, mereka turut keluarkan tisu (nak lap hingus barangkali). Yang bilamana saya ada masalah, berkajang2 essay problem solving solution punya format mereka tolong karangkan (melalui mulut je la, diorang ni pun pakat2 malas menulis macam saya. Kalau bercakap memang kami rajin!). Yang bila tiba saat saya lalai dan terleka, mereka jadi alarm tolong bangunkan saya dari mimpi dalam jaga.


Pernah waktu Islamic Week dulu, waktu majlis penutupan, saya serabut bagai nak gila, sebab waktu tu ramai JPK pergi ke Jengka (yang indah permai lagi sentosa). Mana nak beli hadiah lagi, sebab petang tu baru dapat 2000 cash nak habiskan beli hadiah, mana nak arrange aturcara majlis yang belum cukup lengkap tu lagi. Mana nak itu, mana nak ini..


Bayangkan saudara saudari, nak kena habiskan 2K dalam masa beberapa jam! Kalau duit tu boleh campak ke cashier kedai2 handbag dan baju takpe lagi, tapi masalahnya kena cari hadiah dan hamper. Bukan senang tu..Mana nak cari saudara saudari? Sempat ke dalam suntuk masa yang ada tu? (guna nada pakar motivasi).


Maka di saat kebuntuan ini lah, Allah menghulurkan bantuannya melalui buah hati saya, Liyana Ghafar (yang juga sering susah senang bersama) dan hadirnya bidadari, elok namanya, indah pula rupanya. Itulah dia, Aisyah saya perkenalkan (nama penuh, sila rujuk atas). Dengan penuh semangat serta iltizam, kami pun pergi lah ke Mydin dan ECM, meredah hujan dan lecah, dan dengan kepakaran aisyah merencana itu ini, berjaya jugaklah beli semua hadiah2 tu. Hamper2 tu semua krismas punya. Bantai jelah.. Janji halal. Alhamdulillah. Waktu ni, kalau takde Aisyah, memang rasanya stuck lama jugak kat situ. Saya ni cam blurr sikit kalau bab2 nak kira mengira, yang berkait2 dengan bilangan ni. Mujur aisyah ada.Thanks Aisyah :-)


Saya ni kan sibuk..(ahaks, perasan!). Maka di sinilah bertambah2 terserlah lagi kebaikan sahabat2 saya ni. Kalau saya serabut2 nak cari barang, diorang mesti tolong saya. Barang saya selalu banyak, dan handphone saya selalu hilang. Bila dah jadi macam tu, wajiblah diorang ni bebel2, tapi pada masa yang sama, diorang jugaklah yang tolong cari dan jumpakan.
Kalau saya ada terlampau banyak kerja (Terlampau tu hypervbola), mereka ni mesti tolong saya, bagi saya kata2 semangat, walaupun sebenarnya takde langsung ciri2 nak jadi pakar motivasi yang berjaya, tapi bolehlah..Asalkan kata2 tu dari orang yang kita sayang, semuanya indah dan bermakna, kan??


Lepas tu pulak, nak cerita pasal Power Rangers saya. *Aini, saya nampak anda tersenyum, perasan lah tu!

Kadang2 tu, kalau bas lambat sampai ke Padang Lalang, saya pergi ah solat asar dulu kat surau,(padahal 2,3 kali je pernah buat macam ni. Riya' lah tu, konon selalu solat awal. haha...). Kadang2 tu tengah2 solat tu lah, molek je bus pun mendarat. Biasanya kalau ada hari2 tertentu, akan ada yang ramai Lawrian ada kelas. So, memang berebut2 nak naik, dan bus pun akan jalan dengan cepat. (Saya syak pak cik bus tu tak tahan bau masam kami kot.Maka blah awal2 adalah cara tepat untuk menyelamatkan hidung beliau)..
Lepas tu, Aini ni yang telah saya wasiatkan dengan satu ucapan keramat "kalau bus datang, call aku tau..", mengambil tindakan segera dengan berlari2 ke surau untuk memanggil saya. Takut sangat dia kalau bus tu tinggal saya.Yelah, dia kan sayang saya..haha.


Pernah juga satu kali tu, dia cakap betul2 kat pak cik bas suruh tunggu saya. Waktu tu bas memang dah penuh sampai ke muka pintu. Aini dah jaga tempat untuk kami berdua sebenarnya, tapi sebab dia dah keluar semula untuk panggil saya, dan ramai pula orang dalam bus tu, maka terpaksalah dia berdiri bersama2 saya. Untuk menambahkan kesan terharu, ada satu waktu bus tu berhenti, aini nak jatuh, dan saya waktu tu, tak mampu berbuat apa2 selain melihat dan cuba menahan tawa sahaja. Itu sahaja. Oh, saya sungguh tak berguna, kan? Last2 aini duduk je atas lantai bus tu. Yelah, kalau jatuh ke belakang, alamatnya 'selamat' lah anak orang tu, kerana di belakangnya penuh kaum2 adam. Haru tu!


Kalau nak cerita bab2 tolong saya buat assignment, lagilah berlambak2 credit nya pada mereka ini. Syafiqah Zakaria, bukan sahaja anak tok imam, bahkan rajin buat assignment lagi orangnya. Dia ni kalau tengok saya serabut banyak sangat yang bertagak tak dibuat lagi, dia mseti kata.
" Meh sini aku tolong kau cari isi2 penting". Ni waktu kena cari artikel banyak2 dulu tu, pastu kena buaty summary. Baik kan? Antara kitorang berenam, yang paling nampak bersungguh dan kadang2 bagai tak cukup nyawa nak buat assignment adalah beliau. Memang terbaik lah. Kadang2 sampai pukul 2,3 pagi baru tidur. Kalau saya ada problem pun, dia mesti mau tolong punya la.. Layan fb pun boleh tahan jugak..hehe..(piqah kau jangan marah..aku harus seimbangkan pujian yang aku taburkan atas nama kau tu.). Dan lagi satu.. dia sangat berjasa pada saya dalam satu perkara..Satu perkara yang sangat penting buat saya...(kau faham kan, pqah, perkara apa ni :-) )


Ni kalau saya dah update ni, mesti akan ada satu makhluk bermata sepet baca kuat2 dengan nada mengada. Memang saya tak pernah lagi jumpa orang yang boleh buat nada suara macam dia buat. Cukup lemak masinnya. Cukup serba serbi. Itulah orang nya juga, yang saat saya sedih, cuba pujuk dan hiburkan saya dengan lelucon dan ayat2 hikmah yang entah dari mana. Fa, aku harap waktu kau baca ni, nada kau berubah jadi berperikemanusiaan sikit. Buruk benor bunyinya nada yang kau guna selama ni..Kasihanialah post aku yang satu ni!
Dia ni, kalau bab2 nak habiskan makanan, sila2 kan lah.. Memang licin ah! Tapi maintain slim.... Fa ni pun, selalulah kongsi2 sedih ngan saya. Kongsi2 gosip terhangat pun selalu. Memang jelas ternyata borring kalau beliau tiada :-(... Lagi satu, kitorang selalu pergi gerai goreng pisang sama2, pastu gi taman sambil tengok budok2 bermain buaian (aini teringin sangat nak main ni, last2 tercapai jugak hajatnya pada hari last kami ke sana hari tu..) isk..isk..sedih pulak bila buka kotak memori ni..Tak nak ah cerita dah!


Sekarang ni, kalau buka KBS,mesti teringat kat si dia, yang paallinng penyabar antara kami. Wana ni, bilik lain dengan kitorang. Selalu, kalau janji nak turun sama2, mesti beliau akan turun paling awal dan tercangak tunggu kitorang yang akan turun paling awal pun, 15 minit selepas tu. Selalu jugak lambat sangat, sampai wana menapak ke tingkat tiga tu menjenguk kitorang. Patutlah wana makin kurus cekeding, kan?? Wana ni jarang lah nak tengok dia marah. Sengih je sokmo. Marah sengih, gembira pun sengih, terluka pun sengih. Ni kalau nak jadi maskot senyum sokmo ni memang layak sangat nih! Apatah lagi dia ni memang ore ganu. Sesuai sangat..
Wana banyak kali tidur sama2 ngan kitorang, dan kalau ada apa2 mesti suka share citer sama2.
Dan...wana lah satu2nya antara kami berenam yang pakai spek mata. *Saya suka sangat tengok orang pakai spek mata. Nampak smart dan bijak!


Rasa macam nak tulis banyak2 lagi, tapi rasa patut berhenti di sini juga. Empangan air mata dah nak pecah sangat2 dah ni. Bila cot cet2, bila cerita2, memang akan ada rasa halus menyusup ke dalam hati, memang lah akan rasa sebak dan sedih, rasa nak gelak sorang2 pun ada, bila terkenang yang lucu2. Maka, sebelum mak abah saya susah hati dan mula mencari2 wad psikiatri terbaik untuk saya, eloklah saya berhenti.


Mereka istimewa di hati saya. Itu sahaja yang boleh saya cakap. Apabila istimewa, maka sekaligus telah merujuk pada segalanya yang baik2. Alhamdulillah, Allah telah pertemukan saya dengan mereka untuk saya belajar lebih tentang hidup, untuk saya mengajar diri menjadi hamba Allah yang lebih taat.

Untuk Aisyah, Fa, Aini, Wana, Pqah. Kalian adalah bidadari2 saya, akan tetap dalam hati saya selamanya, InshaAllah. Nanti2 kalau kita ditakdirkan Allah untuk tidak berjumpa lagi, saya cuma nak bidadari2 sekalian tahu, bahawa saya di sini akan sentiasa mengingati dan merindui, dan ruang di hati saya, akan sentiasa ada untuk nama kalian berlima.

Tapi, sebelum tu..nah hadiah!!!!


~Imam Al-Ghazali~

Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu akan teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati.


Alhamdulillah, mengenali kalian, membuatkan saya lebih sedar, hakikat hidup yang sementara ini..



Lots of Love...mmmuuuuuaaaahh!!!.

('^_^)







p/s: ini baru bidadari2 di UiTM Kuantan, nanti inshaAllah saya akan tulis untuk yang di SMKA TAHAP, pula. InshaAllah. :-)

*credit to here for the Imam Ghazali's saying.. Want to know more? Just click and visit the amazing blog :-)

*Nanti saya sambung "Kalau Kita Jatuh Cinta 2".






































1 comment: