Thursday, July 5, 2012

Kes rogol dan langkah berjaga-jaga.

Bismillah..

Assalamualaikum.


Aku rasa darah berderau waktu Misra cerita tentang berita seorang perempuan (semoga beliau dikurniakan kekuatan dan ketabahan oleh ALLAH) yang dirogol bergilir-gilir kemudian kena campak macam tu sahaja di tepi masjid negeri Selangor. Ya ALLAH.. Waktu dengar tu, tiada yang terkeluar dari mulut aku melainkan istighfar, sebab aku rasa sangat tak percaya dan tak sangka (walaupun dah banyak kes yang seumpama berlaku), dan aku rasa risau serta macam-macam lagilah. Misra ni pulak pergi cerita waktu tengah bawak motor dan aku tengah membonceng beliau. Nasib baik aku tak tercicir terloncat dari motor sebab terlampau terkejut.. kuss semangat...Misra..misra..hehe..

Sebenarnya aku perasan je 'link' yang di post di fb mengenai berita ni, tapi tak tergerak pula nak baca. Dasar malas baca surat khabar kan..Tapi metro memang aku jarang baca pun. Then, lepas Misra cerita pun aku still tak nak baca lagi, sebab aku rasa tak sanggup dan nak muntah baca benda2 ngeri macam ni. Link dia sini, kalau tak sanggup takyah baca. Minta kawan yang sanggup tahan baca tolong bacakan, pastu ceritakan secara ringkas kat korang.Just untuk tahu dan sedar, betapa kroniknya 'barah'  yang melanda anak muda sekarang ni.

 Astaghfirullah. Walaubagaimanapun, pada pandangan aku, aku rasa bagus untuk didedahkan dan diwar-warkan kejadian-kejadian macam ni, supaya masyarakat, terutamanya perempuan2 macam aku, lebih sedar, 'aware', bangkit, dan bersiaga untuk lebih mejaga keselamatan diri sendiri!

Kalau korang perasan, apa yang aku perhatikan selama ini, masyarakat termasuk diri aku sendiri akan mengambil langkah penjagaan ataupun sedar akan kepentingan berjaga-jaga apabila cerita macam ni masih panas. Maksud aku, contohnya macam ni. Berita ini keluar dalam minggu ni, kemudian aku percaya, pasti waktu inilah kami, perempuan2 akan jadi berlipat kali ganda punya hati-hati, mak ayah pun berpesan ke anak-anak perempuan supaya jaga diri, jangan jalan sengsorang, jangan naik motor ikut laki macam tu je..ingat 1 motor 1 gender..bla,..bla...bla...

Aku yakin, dalam 2 minggu atau lebih, kalau dah takde berita macam ni lagi yang dipaparkan, pasti hal ini akan dilupakan, dan tahap berjaga2 juga akan dilonggarkan sedikit demi sedikit. Yes, sebab itu lah pepatah melayu ada mengatakan 'sudah terhantuk baru nak terngadah'. Itulah kadangkala sikap kita yang salah. Apabila ada kes, barulah pakat dok senyap dalam bilik bila malam, aktiviti rutin seperti makan nasi goreng di Barra juga 'dikorbankan' dan dengan digantikan dengan makan nasi DC sahaja, juga pakat2lah berkejaran ke supermarket membeli 'pepper spray', ataupun jika tiada.. pes cili letak dalam bekas spray pon jadilah..

Dan lagi, berlumba-lumbalah buka youtube search 'seni silat mempertahankan diri bagi perempuan' dan berlatihlah beramai-ramai selama 10 minit (hangat-hangat tahi ayam, lepas 10 minit dah berlakon pengsan). Itulah, orang suruh masuk silat tak mau kann..T_T

Justeru, kita kena sedar dan lebih berwaspada SEPANJANG MASA. Oh, tertinggal pulak.. sambungan, time berita ni masih panas jugaklah orang dok sibuk update blog pasai ni  kan...

Aku pun tak terkecuali memikirkan perkara ni dengan agak serius. Haruslah kan, sebagai perempuan, sudah menjadi satu kewajipan untuk mempertahankan 'mahkota' yang satu itu daripada diragut begitu sahaja. Jadi, aku ngan member2 yang berjiran bilik pun ada 'brainstorm' sama2 tentang hal ini, dan kami telah mengakhiri perbincangan pendek tersebut dengan beberapa resolusi. Aku nak share, moga2 ada manfaat inshaALLAH. Yang paling penting, apabila aku dah tulis kat sini, harapnya aku tak lupa juga untuk buat, inshaALLAH.


LANGKAH2 PENJAGAAN KESELAMATAN DIRI  BAGI GADIS cantik AKHIR ZAMAN. 


1) Kalau boleh, jalan ke mana-mana mestilah berteman. Kalau terpaksa jugak jalan sengsorang, pastikan kawan2 tahu/maklum ke mana kita akan pergi. 

Haha..yang ini tepat ke batang hidung aku sendiri. Tsk.. aku rasa jalan sengsorang itu lagi best sebab aku tak suka tunggu orang.. 

2) Pastikan telefon bimbit berada di tempat yang mudah dicapai seperti letakkan di kocek seluar mahupun sweater. Ataupun letak dalam beg kecil yang 'handy', boleh pegang di tangan. Susah2 pun, pegang je kat tangan, ikat ngan getah ke, apa ke.. Biar mudah untuk diguna serta merta. Yang penting, pastikan ada bateri dan kredit. Kalau pegang telefon mati dan kredit kosong, baik pegang batu je cik kak..

3) Kalau boleh, pakai pakaian yang memudahkan pergerakan. Ini bukan semestinya pakai sluar track yang dok buat lari balapan tu, tapi apa2 jenis pakaian yang paling kita selesa pakai, dan memudahkan pergerakan. Tapi, jangan pulak bantai pakai baju kelawar . Ewah, mentang-mentanglah mudah dan selesa yang teramat baju tu kan.. Pakai yang menutup aurat, dan menyelesakan diri. Jubah pun no hal je sebenarnya nak berlari ke apa. Mak kawan aku lepak je panjat gunung pakai jubah. 
Ni memang aku tabik spring ah.. 

Yang membuatkan mak dia boleh sebegitu 'power' walaupun pakai macam tu sebab mak dia dah biasa pakai jubah. Hari2 pakai jubah, that's why aku cakap, ikut koranglah yang mana paling menepati kesesuaian diri. Kalau aku sendiri, aku prefer shirt/blouse labuh + slack atau jubah. Kat dalam jubah pakai seluar. Kalau nak pecut boleh angkat sikit jubah dan berlari dengan gumbira sebab ada seluar di bahagian dalam.

4) Berkaitan pakaian juga, pastikan pakaian yang kita pakai adalah sopan dan menutup aurat, agar kita tidak menguji keimanan lelaki2 di luar sana. Ni aku malas nak ulas panjang, semua dah faham kot. 

5) Kalau boleh, elakkan keluar waktu malam. Terutamanya jika berjalan kaki. Serius sangat bahaya. Even kita rasa tempat tu sangat 'familiar' dan dekat sahaja. Tetapi please, jika tiada keperluan yang mendesak, duduk diam2 je kat bilik tu. Hal2 lain yang memerlukan kita keluar, cuba adjust untuk pergi beramai-ramai buat rombongan cik kiah ataupun minta tolong abang kandung ke, ayah ke untuk bawa. Tapi kan, aku sedang menulis untuk konteks pelajar u. Takkan ayah yang duduk nun jauh di pahang ingin datang ke sini semata-mata nak teman anaknya berjalan waktu malam, jadi cubalah untuk elakkan, okay.

6) Jangan begitu mudah mempercayai lelaki. Walaupun kita rasa dia baik sangat2, tapi ingat, syaitan tu sokmo je ada dok 'mengendeng' bisik yang bukan2. Muka yang macam nenek kebayan baru bangun tidoq tu pun lelaki boleh nampak cun macam J.lo bila syaitan + nafsu bergabung. Mula2 memang niat dia nak tolong hantar naik motor gi mana2 je ke, tapi hmm.. korang boleh fikir sendiri lah kan, apa kebarangkalian yang boleh terjadi..

Kita yang perempuan ni pun, mudah juga terjebak dengan permainan nafsu, jadi jangan cuba2 nak membuka ruang dan peluang. Astaghfirullah...

7) Last.. dah nak keluar tu, sertakanlah sekali apa2 persediaan diri or material. Bawa Pepper spray ke, parang/sabit ke <-----*over* , belajar seni mempertahankan diri dan juga buat latihan vokal (supaya tiada masalah ingin menjerit kuat2).

8) Bersiaga sepanjang masa, bukannya bermusim. Walaupun nanti kes ni sudah 'sejuk', tetapi kita perlu tanamkan sifat sensitif akan persekitaran dan kena beringat bahawa bila2 masa sahaja perkara yang sama mungkin terjadi, naudzubillah. 

Ataupun salah satu cara untuk sentiasa beringat, mungkin kita boleh tampal gambar perogol berwajah bengis dan mengerikan di cermin, supaya hari-hari tengok, dan secara automatiknya, hari2 kita akan ingat dan waspada. Itupun kalau sangguplah...

9) Jangan bagitau/war-warkan yang kita ini bersendirian atau sedang berseorangan. Tak faham? Dia macam ni.. Contohnya kita nak pergi Giant, memula janji dengan nik ayuni (bukan nama sebenar) nak pergi sama2, tapi tiba2 nik ayuni pulak sakit perut sebab makan nasi lemak banyak sangat, so kita pun terpaksalah pergi sorang2. Pastu kita pulak, dengan perkembangan teknologi yang sedang mencanak naik sekarang ini, pergilah update status kat fb berbunyi.

"Terpaksalah berjalan ke Giat sengsorang..isk..isk..Takut tau.. Nak ajak kawan teman, sakit perutlah pulak..@nik ayuni, jangan lupa makan pil chi kit teck aun tau.. :( "

Owh,, please lah.. jangan dok buat perangai lagu tu okay. Kalau boleh, jangan bagitau orang secara terbuka di mana lokasi kita berada pun. Sebagai langkah berjaga2. Sekarang kan ada application ape tah namanya, yang akan update lokasi kita. Kalau rasa tak perlu dan tak penting, halau ia dari terpapar di profile anda.  


Akhir kalam, sebenarnya kan, kalau diteliti solusi yang terbaik telahpun disediakan dan dibentangkan sedari awal lagi. Yakni, dengan menjadikan islam sebagai ad-Din. Kerana, kalau ikutkan setiap seustau yang di'ristrict'kan kepada muslimah seperti tak digalakkan keluar malam, pakaian menutup aurat, menjaga perhubungan dengan lelaki, tidak bermusafir berseorangan tanpa ditemani mahram, dan juga memelihara tingkahlaku dan akhlak, setiap satunya merupakan resolusi yang disediakan ALLAH untuk kita. Cuma, kita selalu mengabaikannya. 

Apabila berlaku kejadian yang tidak diingini seperti ini pun, kita masih lagi tidak ingat dan alpa untuk kembali merujuk hikmah ALLAH menetapkan hukum2 tertentu buat wanita.Subhanallah...Setiap satunya padan betul dengan situasi kita sekarang ini, Cuma tinggal mahu ambil atau tidak, itu sahaja.


Dan paling penting, walau kita dok pum pang pum pang berbincang beria2 mencari jalan mengatasi perkara seumpama ini dan mengambil langkah berjaga-jaga dan perlindungan di tahap maksimum pun, kita perlu yakin dan sedar, Yang Maha Melindungi itu ialah ALLAH. Yang Maha Perkasa itu ALLAH. Yang Maha Berkuasa itu ALLAH. Yang Maha Hebat itu ALLAH... Segala-galanya hak milik ALLAH, setiap yang berlaku itu adalah dengan izin ALLAH.. Subhanallahh..

Pengalaman aku sendiri, seperti mana yang pernah aku ceritakan satu masa dahulu, kalau aku terpaksa travel seorang diri, pasti aku akan menyerahkan diriku bulat2 (bukan diriku yang bulat, ya..) kepada ALLAH.. Sepenuh pergantungan aku hanya pada ALLAH. Sebab memang aku rasa risau, tapi aku yakin ALLAH ada sentiasa bersama aku. Allah jualah yang izinkan aku rasa begitu yakin.. Alhamdulillah.

Kalaulah misalnya kita kata denagn berkahwin kita akan lebih selamat sebab ada suami yang akan protect kita dan teman kita untuk ke mana2. Tapi suami tetap manusia yang lain, tak sama jasad dengan kita, walaupun hati sudahpun bercantum menjadi satu.. cewahh!! muntah pulak korang nanti.. Suami pun takkanlah ada 24  jam dengan kita, he's got his own life. 

Bukan sepanjang masa nak teman kita ke mana2, nak2 pulak kalau yang jenis sibuk tu kan. Kita tetap kena berdiri di atas kaki sendiri dan tidak hanya mengharapkan suami. Maka, ALLAH jualah yang akan tetap ada sepanjang masa, tiap saat dan ketika untuk memerhatikan kita..bersama kita...

Konklusinya, letakkan pergantungan dan keyakinan kita kepada ALLAH, dan juga bolehlah kita amalkan ayat2 quran sebagai salah satu ikhtiar untuk keselamatan dan perlindungan. Tetapi kita kena beringat, yang memberi perlndungan bukannya ayat tersebut, tetapi ALLAH jua. Itu merupakan salah satu ikhtiar untuk kita dekat dengan ALLAH, dan meyakini segala apa yang datang dariNYA. 

Semoga adik lelaki aku, ayah aku, pak sedara, atok, ahli keluarga, rakan sekelas, cikgu2, ustaz2,bakal suami (kalau ada), sahabat handai, segala zuriat keturunan dan para muslimin yang lain tak jadi lelaki yang melekakan dan memudaratkan wanita.  Na'udzubillah. Jadilah lelaki yang bersama membimbing dan memimpin wanita untuk menuju jalan yang diredhai ALLAH, dan mendidik generasi Islam yang sejahtera, IshaALLAH.

Dan buat para muslimah (termasuk aku pastinya), marilah kita sama2 cuba yang terbaik untuk menjaga diri, dan semoga segala pergantungan kita serahkan kepada ALLAH. Juga semoga kita berupaya mengamalkan cara hidup islam sepenuhnya di dalam kehidupan sehari-hari.

 Agama Islam telah menyediakan satu cara hidup dan panduan yang sangat lengkap buat kita. Ia bukan sahaja memelihara kita, bahkan juga menjaga, memuliakan dan menghargai sebenarnya. Subhanallah... 

Tiada yang lebih berkuasa melainkan ALLAH. Jagalah  ALLAH, ALLAH pasti akan menjaga kita, inshaALLAH.

Kalaupun datang sejuta lelaki pun nak buat jahat ke kita, tapi ALLAH memberi kesejahteraan dan perlindungan buat kita, maka inshaALLAH terselamatlah kita. 

Hasbunallah ni'mal wakil, ni'mal maula wa ni'mannasir..

Cukuplah ALLAH sebagai pelindung! 



*Mari kita doa semoga ALLAH mengurniakan hidayah kepada para perogol tersebut, semoga mangsa itu pun dikurniakan kekuatan untuk menghadapi hari2 yang mendatang dan untuk redha akan apa yang berlaku. 

*Kata nik ayuni (yang ini versi nama sebenar). "Sebelum perogol attack kita, kita attack dia dahulu!!!" Haha..orai gak tuu..('^_^)

2 comments:

  1. insyaAllah.......
    yup.. y jln sesnsorang tu mmg tepat kne batang idung ambe jugak... hehe.. bukan apa.. tak ank susahkan orng....

    ReplyDelete