Monday, July 30, 2012

Mendidik anak menjadi ahli syurga.

Assalamualaikum.

Itu hari, aku ada tengok satu rancangan di TV Al-Hhijrah, Rancangan Soal Wanita. Tetamu jemputannya adalah Prof. Dr. Muhaya. Dalam banyak2 point bernas yang Dr. bagi, aku paling tertarik dengan satu perkara ini. Ia bukan saat beliau menjawab pertanyaan pengacara mengenai soal kerjaya, bukan juga soalan berkaitan tips berjaya, mahupun soal jodoh (time ni pengacara ke-3 paling 'excited' sekali. Tepuk dahi aku tengok.), tapi yang paling membuat aku tertarik ialah apabila pengacara tanya rahsia beliau mendidik anak2. Walaupun aku belum ada anak, tetapi bagi aku point nya yang ringkas itu, sangat bermakna.

Kata beliau.(lebih kurang lah ni. Aku pun sambil menonton tu catat point je, tak sempat nak salin ayat sebijik2):

.."satu perkara, apabila kita menanamkan cita2 pada anak2, jangan cakap cita2 nak jadi doktor ke, jurutera, ke, jururawat, che'gu, blogger, ultraman, etc..etc... , tetapi cakap dan ajar pada anak, cita2 adalah NAK JADI AHLI SYURGA"...


Betul. Aku setuju sangat. Pada pendapat aku yang hina dina ini, memang seharusnya sedari kecil lagi jiwa anak-anak perlu dididik dengan didikan agama.

Maksudnya bukan sekadar mengajar anak solat , bagi pakai kopiah kain berkait comel siap ada tulis nama, bagi pakai telekung cute gambar strawberi, puasa dengan janji sehari 5 hengget, hantar rumah cik bedah mengaji tiap2 petang lepas balik sekolah agama dan sebagainya, tetapi juga didikan itu perlu selari dengan didikan dari segi pemikiran, cara berfikir, persepsi, dan peribadi.

Dan untuk mendidik anak2 begini, ia bukannya satu perkara yang mudah menurut pendapat aku. Anak2 merupakan amanah dari ALLAH, kelahirannya membawa bahagia, (tolak tepi kes buang anak tu) kepada ibu dan bapa. Namun, sejauh manakah sebenarnya kebanyakan ibu bapa menyedari akan hakikat bahawa pendidikan agama itu merupakan asas kepada kehidupan yang bahagia.

Ramai yang mengimpikan anak2 menjadi orang yang 'besar', ternama, dan berpengaruh. Tidak salah, untuk ibu bapa berasa gembira akan kejayaan anak2, namun janganlah dijadikan seolah-olah hanya itulah tujuan hidup ini.

Pendidikan agama dan pembangunan jiwa diletakkan di  tangga ke-2, kecemerlangan akademik mahupun kemilauan bakat diberi prioriti tertinggi. Sedari kecil, anak2 seolah sudah diajar untuk memandang dunia semata. Mungkin atas anggapan anak2 belum faham perihal akhirat, mereka masih kecil. Cukup sekadar apa yang diajar di sekolah.

Tetapi bagi aku, kalau merasakan sudah sampai waktunya mengajarkan mereka untuk bercita2 menjadi doktor, peguam, pensyarah, atau mana2 orang yang berguna, mengapa tidak turut merasakan sudah sampai waktunya mengenalkan mereka kepada ALLAH, dan menyaduri jiwa mereka dengan didikan Islam. Jangan pandang rendah pada anak2 kecil, hati mereka tenang, suci dan bersih. Jika sedari awal mereka sudah meletakkan cita2 untuk menjadi ahli syurga, inshaALLAH segala tindak tanduknya, amalannya, tutur kata, perbuatan akan menuju ke arah apa yang dicitakan.

Kalau ia belajar, dia akan belajar bersungguh-sungguh tanpa meninggalkan amalan fardhu. Kalau dia ingin berbuat sesuatu, dia akan berfikir dahulu akan pandangan ALLAH. Biarpun ibu-bapa tiada di sisi, mereka akan takut untuk buat perkara yang tidak elok, kerana untuk menjadi ahli syurga, sifat ehsan dan taqwa itu perlu ada. Dan sifat2 itulah yang akan melengkapi peribadi mereka.

Ajar mereka untuk takut dan kenal ALLAH, bukan hidup untuk memuaskan hati manusia dengan segala gelaran, pekerjaan dan harta yang ada. Dengan begitu, inshaALLAH kedua2 ibubapa dan anak2 akan berasa bahagia di dunia dan akhirat.

Mungkin satu hari nanti, aku juga akan menjadi seorang ibu. Mungkin juga tidak. Walau apa pun, kalau aku diberi amanah untuk mendidik seorang anak, ataupun anak2 murid, aku berharap aku tidak lupa akan apa yang aku tuliskan ini.

Mendidik anak menjadi ahli syurga, ia tidak semudah mendidik anak untuk sekadar menjadi 'ahli dunia', tetapi aku percaya, proses didikan yang payah itu, akan membuahkan hasil yang indah!


"Rabbanaa hablanaa min azwaajinaa wa zurriyyatinaa qurrota a'yun, waj'alnaa lil muttaqiina imaama"

p/s: Mama dan abah yang tercinta, terima kasih atas didikan yang cukup baik. :Alhamdulillah! :)

*Sebenarnya aku nak kupas lebih lanjut lagi pasal ni, ia satu topik yang digemari, sangat menarik. InshaALLAH selepas habis lagi seminggu di sekolah.

No comments:

Post a Comment