Tuesday, December 24, 2013

A deep attachment to Matluthfi or to his videos or to the messages, or to his(our) GOD?

Bismillah.

Assalamualaikum.

Sejujurnya, aku malu untuk tulis something pasal lelaki bukan mahram (chewahhh) tapi perlu tulis jugak. So, kita gunakan kata ganti nama 'aku' supaya kelihatan lebih ganas dan tidak keperempuanan sangat. haha.

Baiklah, sebenarnya these past few days ada yang share dan selalu juga ada yang share tentang masalah. Masalah dengan orang sekeliling. Contoh nya bila ada seseorang yang penting dalam hidup kita meninggal dunia. Kita mestilah rasa sedih. It's normal.

Tapi entahlah, bila ada yang berjumpa aku dengan tears, pain, aku pun reflect diri aku balik.

Dan aku rasa aku perlu tulis ni. Walaupun aku rasa cam segan sikit, tapi aku rasa aku perlu. Sebab aku rasa ianya penting.

Dulu, aku gila suka tengok video matluthfi. Korang yang baca ni pun, aku bet mesti ada yang suka. Because those vids're gud, pastu mesej-mesej bagus, menarik dan perwatakan matluthfi tu sendiri menarik. Bagi akulah. When he came up with a new vid, it wouldn't fail to make me impress.  Every vid's a masterpiece....

He has his own talent, specialties and the like that makes me feel like putting him in my list of 'mustwatch'.

Tak dinafikan, his vids're meaningful, dan ada mesej bagus yang dapat dimanfaatkan oleh para penonton. Dan mula2 memang sebab tulah aku tertarik untuk scrolled back all his videos and watched them one by one bila aku free.

This didn't happen to other vloggers. Aku tak minat sangat video, or tonton movie. Jadi aku boleh kata, peribadinya video2 beliau memang betul2  menarik (dari perspektif) aku dan aku tak rasa membazir masa tonton.

Dan yang paling best adalah vid sebelah sayap. Wuaaa.. aku rasa cam nak nanges kot bila tengok. I could remember the last quote from imam maturidi even up until now.Because i nailed it down in my mind siap.

Tak cukup dengan itu, time tu ada yang offer aku untuk jadi kolumnis sebuah majalah untuk segmen remaja. Aku siap tekad dah nak tulis tentang vid tu untuk my 1st writing. Dan ia sangat2 membantu aku. Alhamdulillah sangat2 bermanfaat.


Tapi kan... Makin lama aku makin rasa yang something's not right with me.

Aku rasa macam aku akhirnya mengkagumi dia.

Aku rasa macam aku tonton vid tu bukan sebab aku nak dapat manfaat kerana ALLAH dah, but more because it's Matluthfi who uploads this vid.

 Therefore, it's a 'mustwatch'!


Yelah, bukannya salah pon kan.

Tapi entahlah, aku rasa bersalah bila aku sedar yang niat aku macam dah tak align dengan yang sepatutnya.

His vids or messages yang supposed to make me closer to HIM, akhirnya just make me feel closer to him.

Err..cam geli nak cakap make me closer to him. Tapi itulah haikatnya. Jangan salah sangka tau, closer to him tu  maksud nya just dalam context a figure dengan 'so-called fan' jelah, bukannya aku really fall in love nak gi pinang dia ke hape.

Aku rasa aku dah mula jadi someone yang tonton vid dia kerana dia, bukan lagi kerana ALLAH,

Aku sedar yang bila aku tonton vid dia, aku bertambah kagum dengan dia, dan bukan dekat dengan ALLAH,

Those vids bring me to him, but not to HIM.

Sampai bila kawan aku bagitau yang dia terserempak ngan matluthfi kat pasar pagi seksyen 17 pun aku rasa macam "wah,, pasni aku nak gi pasar tulah tiap2 hari sabtu"..haha..

Dan the worst thing is ada satu jemputan untuk aku bagi pengisian di Pahang pada hari sabtu. Aku minta maaf aku tak boleh terima sebab aku ada kelas time tu. Then bila diorang upload latest poster bout the program, aku tengok yang dijemput adalah matluthfi n imam muda asyraf.

And i was like........T_T

Errr..kelas hari sabtu boleh cancel kot.
 

And that's when i started reviewing back about my own self. Dan aku rasa aku perlu hentikan semua perkara mengarut yang dah bercampur baur dalam diri aku ni. And i know the only thing yang aku  perlu mula buat masa ni adalah sama ada 1) Ubah niat aku  bila nak tonton his 'masterpiece'
                                       2) Avoid myself from these things

And i prefer the latter (2nd) one.

Sebab aku rasa kerana kebodohan dan kesilapan aku sendiri, perkara yang sepatutnya membawa kebaikan , akhirnya turns the other way.

Dan of course bukan salah matluthfi, but aku yang menyebabkan ianya jadi begitu. Sebab niat, dan bagaimana aku memandangnya.

When something doesn't bring us closer to ALLAH, and makes us impress to his creation, aku rasa baik aku tinggalkan.

I wouldn't spend my few minutes strengthening up my attachment to somebody, but at the same time brings me away bit by bit from my LORD. Allahu Allah wa astaghfirullah.

It's my fault, yang aku gi kagum dengan manusia tu kenapa, kan?

Dan aku rasa macam....macam..aku pon dah violate hak dia untuk dapat something good in return sebab sebagai penonton, ianya tak bagi feedback bermanfaat dah bagi aku. Mungkin ada manfaat, tapi kemudharatannya lebih lagi.

Because when we start mixing up niat kerana ALLAH dan semata-mata kerana ALLAH dengan manusia, aku rasa aku perlu ubah.

Dan kenapa aku relate hal peribadi ini dengan masalah orang yang bagitau aku?

Sebab aku rasa pokok permasalahannya bila kita sedih kerana manusia adalah kerana kita terlalu terikat dengan manusia, dan bukan kerana ALLAH.

Memang senang nak tulis dan cakap, tapi susah nak buat. Sebab itulah hidup ini merupakan satu perjuangan yang takkan pernah berakhir. Dan sebab itulah dunia ini digambarkan ibarat penjara bagi orang mukmin.

Dan sebab kita tak rasa lazat beribadah, tak rasa nikmat akan solat, baca al-Quran, berlumba-lumba berbuat kebaikan, rasa jemu berzikir lama-lama, mungkin adalah sebeb keterikatan yang erat dengan makhluk, sehingga longgar keterikatan dengan ALLAH.

Allah ya Allah, sebab menda ni jugak aku tak boleh lari dari reflect niat aku kalau pergi bagi ceramah ke apa, aku ilmu dahlah sangat cetek, kalau lah aku bagi pengisian sekadar sebab memenuhi jemputan dan lebih teruk lagi kalau semata-mata nak manusia kenal aku, aku mungkin akan dapat pengiktirafan manusia, tapi aku mungkin kehilangan redha ALLAH. Na'udzubillah.

Aku teringat kisah muhajir ummu qais. Apa yang kita niatkan, itu yang kita dapat.

Apabila kita meniatkan seluruh kehidupan ini kerana ALLAH, InshaaALLAH makhluk akan kelihatan kecil dan jiwa akan dipenuhi oleh kebesaran ALLAH.

Maka siapakah yang lebih berbahagia berbanding orang yang di dalam jiwanya dipenuhi dengan cinta kepada yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang?

Dan pasti... apabila kita meletakkan makhluk sebagai paksi utama dalam apa2 yang kita lakukan, saat itu kita perlu bertanya balik, apakah akan munculnya kebahagiaan yang  abadi?

Allah ya Allah. Terlalu banyak yang perlu diperbaiki dalam hidup ini. Walaupun ada kalanya ia kelihatan begitu remeh, namun impaknya mungkin sedikit demi sedikit mencacatkan pengabdian kita pada Yang Maha Esa.


Notakaki: Walaubagaimanapun, saya tidak menafikan kebagusan video2 matluthfi. Siapa yang belum pernah tonton, sila search dan tonton di youtube. Highly recommended. Moga ALLAH sentiasa memandu kita dalam apa yang dilakukan,.

Btw, ada kawan kata "wah, untunglah siapa dapat matluthfi!"
                    
dan aku rasa

 "yes, if only they could imagine him w/out his fame, and talent. would you still view him the same way without all those 'tempelan'? "
If yes, then i'll support u 100%.". 

Tapi takpalah, as long as he uses the talent and fame for gudness kan. 

3 comments:

  1. Assalamualaikum.
    setuju dgn everything u wrote there.(ok nak guna aku jugak baru nampak ganas sikit.hehee. harap x kisah..) lepas aku bace ni, baru aku sedar sebenarnye sebelum buat ape2 pon, evrything even if it's a very small things, aku kene cek niat aku dulu. tgk video je pon, tp kalau niat tu terpesong even SIKIT pon, hah pahale pon taknak datang kat aku agaknye..bende kecik je, tapi x boleh pandang rmeh..same2 lah kite perbaiki niat. terime kasih :)

    ReplyDelete
  2. saya tertarik sangat dengan semua post anda.. tak rugi membacanya.. huhu..
    ianya agak SPECIAL kan bila kita boleh sedar kesalahan atau kelalaian kita.. :)
    #ThumbsUp

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete