Sunday, December 29, 2013

Ikhlaskah aku sebagai isteri?

Bismillah. Assalamualaikum.

Tajuk macam takda kaitan. Sebenarnya nak cakap pasal ikhlas sahaja, tapi rasa macam best pulak tajuk tu. kan? sebab tu korang tertarik nak tengok post ni kan? kan?kan?

Aku nak share satu kisah ni,

Pada satu zaman, ada seorang 'alim. Beliau ni sangat tekun menulis buku. Tapi yang peliknya, takda satu  buku pun yang beliau sebarkan. Dalam erti kata moden hari ni 'publish' laa maksudnya.
Buku2 beliau banyak tersimpan dalam simpanan peribadi.

Tibalah pada saat beliau ni dah nazak, dah di ambang kematian, beliau pesan pada seorang yang tengah berada di sisi beliau bahawa jika nanti dia meninggal dan tapak tangannya dalam keadaan terbuka, maka ambillah semua buku2 yang telah beliau tulis serta karang dan sebarkanlah ia untuk dimanfaatkan umum. Maksudnya, amalan menulis buku itu telah diterima dari dirinya.

Tapi, kalau tangannya tertutup saat meninggal, maka ambillah buku2 hasil tulisannya dan buanglah ke dalam sungai pada malam hari. Itu tandanya amalan itu tidak diterima dari dirinya. So, tidak perlu disebarkanlah buku2 tersebut buat tatapan umum.

Akhirnya, cuba teka tangannya terbuka atau tertutup??



Akhirnya tangannya terbuka, dan buku2 tersebut disebarkanlah untuk tatapan dan manfaat umum.

Kisah ni aku baca dalam sebuah kitab.
Dan terselit dalam helaian-helaian mukasurat bab 'Ikhlas'

Alasan kenapa 'alim tersebut tunggu sehingga saat betul2 akhir kehidupannya untuk sebar buku2 dia kerana dia bimbang akan kebarangkalian yang merosakkan ikhlas tersebut kalau dia masih hidup. Mana tau kot2 ada orang puji, sanjung dan menyebut-nyebut nama dia kerana ke'arifannya.

Dan lagi hebat adalah hingga saat akhir kehidupan pun beliau sangat2 menjaga kualiti ikhlasnya.

Yeah, kalau dah meninggal dunia, bila buku tu publish orang respond yang baik-baik pun beliau bukan ada dah atas dunia ni nak kembang kempis hidung pun kena puji kan?

Akhirnya inshaaALLAH jadilah amalan beliau amalan yang ikhlas jika dilakukan semata-mata kerana ALLAH dari awal hingg akhir.

Subhanallah! Apa rasa kita bila tahu kisah ni?

Jom kita renung balik diri sendiri. berapa banyak amalam yang sudah kita cemari kerana mencari serta mengharapkan penilaian manusia semata-mata.

Takpun, berapa banyak amalan kita yang asalnya bagus dah kerana ALLAH dan manfaat umat, tetapi akhirnya ia dicemari di pertengahan jalan.

Benar, nak jaga ikhlas memang payah. Perlu usaha serta mujahadah. Apatah lagi ikhlas ini amalan yang bersangkutan dengan hati yang tak boleh dilihat secara zahir.

Sebab itu marilah kita selalu doa supaya ALLAH menguatkan hati kita agar sentiasa tergolong dalam golongan mukhlisin, orang2 yang ikhlas melakukan segala-galanya kerana ALLAH semata-mata.

Dalam hidup seharian pun, jom kita renung kenapa kita update status di fb, kenapa kita usaha buat macam-macam untuk dakwah, kenapa kita buat apa yang sedang kita lakukan sekarang, dan sebagainya.

Jangan biarkan diri syok dan hanyut dengan pengiktirafa serta pujian dari manusia.

Perbanyakkan zikir yang dirasai oleh hati dan dilunas erti dalam hidup dengan amal perbuatan.

Peringatan buat diri sendiri terutamanya.

Betapa sedihnya kalau kita berpenat lelah di dunia, dan mengharapkan rehat di akhirat. Namun rupa-rupanya kita tertipu dengan harapan sendiri kerana hakikatnya amal telah bercampur dengan niat yang terpesong, hingga akhirnya kita muflis di hadapan ALLAH dan tiada apa lagi yang diterima pakai di akhirat kelak. Na'udzubillah.


Kadang-kadang, ada amal yang tidak perlu disebut pun di hadapan manusia. Biarlah yang mengetahuinya adalah kita dan ALLAH, para malaikat yang mencatit.

Ada satu syair yang telah dinukil dalam Minhajul Abidin, maksudnya sangat bermakna untuk mengingatkan diri sendiri yang alpa:


"Jika hendak mengikuti petunjuk para imam,
kuatkanlah dirimu, sanggup menerima segala musibah dengan hati yang sabar,
walaupun sedang dilanda getir.

Dan hat yang sabar terhampar di dalam dada,
lisan harus dikunci,
mata kau kendalikan,
rahsia kau sembunyikan,
hanya ALLAH yang melihatnya
dan janganlah orang mengenal namamu

Tutup lah pintu, tersenyumlah.
walaupun perut terasa lapar dan hatimu terluka,
perniagaan juga tidak berjalan dengan baik,
tidak dapat naik pangkat,
kebaikan yang dilakukan tersorok,
dan setiap hari menelan kepahitan,
akibat zaman dan kawan,
sedangkan hatimu tetap patuh.

Siang engkau sibuk mengislahkan orang tanpa mengungkit,
malam engkau merindui Tuhan dan senyap dari pandangan.

Ambillah kesempatan malam itu,
jadikan dia sebagai persediaan,
untuk menghadapi hari kiamat,
yang mana jalan untuk menujunya,
terlalu sukar.


Allah ya Allah, kita ni kadang-kadang, memula betul dah niat kerana ALLAH, tapi bila tergoncang sedikit oleh kepenatan, kelelahan, rasa usaha tidak dihargai orang dan sebagainya, mungkin terlepas jua satu dua keluhan.

Jika tidakpun di lisan, mungkin di alam maya seperti fb dan twitter kita lontarkan.

Allah ya Allah, moga kita kuat untuk ikhlas, kerana hanya orang yang ikhlas akan menemui ALLAH Ta'ala dalam kekayaan.

p/s: Sedikit lah berkaitan dengan tajuk: Rasanya, kalau jadi isteri kita perlu berkhidmat bakti pada suami bukan kerana mengharapkan semata-mata balasan suami jua akan berlaku baik pada kita dan belikan hadiah ke, puji2 selalu ke, tak kahwin lain ke, tapi lakukan segalanya dalam keadaan berharapkan redha serta rahmat ALLAH.

Moga dipinjam kekuatan melaksanakan. Pada segi zahirnya terluah sempurna, serta dari segi hatinya pula diniat ikhlas kerana ALLAH Ta'ala.

Ramai yang kahwin bulan 12 ni. Tahniah :)

No comments:

Post a Comment