Thursday, June 4, 2015

Apakah kebebasan itu kita ertikan pada mendedahkan tubuh badan?

Bismillah.

Haritu saya terbaca satu petikan  mengenai wanita dan kebebasan. Saya terkeliru dengan satu kenyataan yang mengatakan bahawa perbuatan mendedahkan anggota badannya adalah satu manifestasi kebebasan, kita berhak memakai apa yang kita sukai. Orang tidak boleh sewenangnya menghalang.

Sedih, benar-benar sedih jika kita terfikir segala benda boleh kita benarkan atas  nama kebebasan.
Lantas saya tertanya-tanya lagi. Milik siapakah bumi yang sedang kita huni seenaknya ini?

Kadangkala terdetik bimbang akan segala gerakan 'pembebasan wanita', 'menegakkan hak wanita' dan yang seangkatan dengannya. Sejujurnya sebagai wanita, seorang muslimah saya mengakui bahawa di dalam Islam kedudukan wanita telahpun digariskan dengan baik sekali. :)

Tiada isu ketidaksamaan taraf.
Bahkan wanita itu perlu diperlakukan dengan baik dan dipelihara dari kejahatan dan segala syariat yang telah ditimbulkan juga adalah bertujuan untuk kebaikan.

Hanya orang-orang tertentu yang menyatakan Islam mengongkong wanita, lantas mempromosi perbuatan-perbuatan yang jelas bertentangan dengan syariat atas nama Membebaskan Wanita.
Asas perbuatan ini cukup mengarut, yang tidak bebas bukanlah apabila wanita mematuhi syariat, tetapi yang tidak bebas ialah apabila wanita tidak memandang syariat sebagai peraturan hidup yang menyediakan jalan yang cukup indah untuk menjalani kehidupan dengan baik, tenang dan selamat.

Perkara berkaitan 'perjuangan' pembebasan wanita ini telah lama difikirkan. Semakin lama, dilihat semakin ramai wanita berani tampil menyuarakan persoalan dan kemahuan ini. Ia menimbulkan hairan. Hendak bebas apa lagi?

Lainlah jika perjuangan itu solidariti menentang kezaliman terhadap wanita, atau hamba-hamba yang diperlakukan dengan zalim seperti di Mauritania, ataupun untuk membela nasib ibu-ibu tunggal atau para isteri yang dinafikan hak nafkahnya oleh suami, itu soal yang lain.
 Itu soal menentang kezaliman terhadap manusia, terhadap wanita.

Tetapi jika datangnya 'perjuangan' yang berakar dari kefahaman hak-hak wanita perlu ditegakkan dari aspek yang tidak wajar, keliru juga jadinya.

Tidak cukupkah Al-Quran dan sunnah menjadikan kita cukup bebas sebagai seorang insan?

Saya harap kita tidak akan terpengaruh dengan fahaman-fahaman sebegini.

Menang dan disanjung dalam mempertahankan perkara yang salah adalah jauh lebih memalukan jika tidak terpandang oleh manusia dalam usaha mempertahankan hidup berlandas syariat.

Wanita sekalian, jiwa kita akan bebas sebebasnya dengan memperbanyak menuntut ilmu yang membawa kita dekat dengan amal soleh, memandu kita hampir kepada ALLAH.

Kita sebenarnya sudah bebas tanpa perlu mendedahkan walau seinci pun kulit badan kita.

Kerana kebebasan itu sebenarnya bermula dari hati dan minda yang murni,


 Jika kebebasan itu pada mendedahkan tubuh badan, masakan Felixia Yeap lebih memilih untuk berhijab dan bahagia sekarang.

Semoga kita sentiasa dikurniakan hidayah, tetap atas landasan kebenaran. 


Kita akan terpenjara jika tunduk  hawa nafsu dan syaitan. (google pic)

No comments:

Post a Comment