Monday, October 12, 2015

Histeria di sekolah

Teringat cerita omputih zaman dulu2. haha





Satu malam yang hening, jeritan bertempik di laluan berbumbung yang menghubungkan asrama lelaki dengan bangunan sekolah. Sebaik dimaklumkan tentangnya saya bergegas ke sana. Rupanya seorang pelajar Tingkatan 1 sudah pun terjelopok ke lantai laluan tersebut sambil dikelilingi rakan-rakannya. Ketika itu para pelajar sedang bergerak ke bangunan sekolah dari asrama untuk prep malam.


Pelajar perempuan tersebut menjerit dengan begitu kuat sekali. Saya bimbang pelajar lain yang melalui jalan tersebut dan mendengar jeritannya turut terpengaruh dan join menjerit sama.

"Ini tak boleh jadi!"

Mata menyoroti muka pelajar terbabit. Jeritannya lain, bukan seperti orang histeria. Ini lebih kepada buat-buat. Hati mula membuat telahan. Lantas saya duduk dan memegang wajahnya sambil memanggil namanya berkali-kali.

Tiada respon. Jeritannya berterusan. Pelajar perempuan makin ramai melalui laluan tersebut, berpusu-pusu. Ada antara mereka yang menjenguk-jenguk, ada yang berlalu dengan pantas.

Lantas saya mengambil keputusan nekad. Jeritan ini harus dihentikan!

Saya terpaksa menampar wajahnya. Syukur, jeritannya berhenti. Benarlah rasanya, ini bukan kerasukan jin. Mungkin lebih kepada rusuhan perasaan atau lemah semangat. Kami membawa adik tersebut ke tempat lain.

Ada satu ketika di sekolah, kami melalui ujian histeria dan rasukan. Ada beberapa orang pelajar yang selalu dirasuk dan keadaan ini berlanjutan untuk satu tempoh masa yang agak lama. Pada ketika itu saya menjadi ketua pelajar perempuan di sekolah jadi kes-kes begini perlu ditangani tidak mengira masa apatah lagi jika waktu itu berada di asrama dan di luar waktu persekolahan.

Waktu itu masih belum ada pengawal keselamatan yang ditugaskan khas untuk mengawasi asrama pelajar perempuan. Apabila ada kejutan kes yang tidak terduga kami akan menghubungi ustaz untuk membantu dan melihat keadaan pelajar terbabit. Kadang-kadang ustaz tak dapat hadir. Yelah, bukannya ustaz macam doktor on-call yang boleh tiba bila-bila masa kan.

Jadi kami diajar untuk melakukan beberapa rawatan yang sangat asas, cukup sekadar meredakan keadaan. Saat itu memang pelbagai perasaan bercampur baur. Berdebar-debar, risau, runsing dan cemas segalanya bersatu dalam diri. Tetapi Alhamdulillah lama kelamaan dan apabila semakin kerap kejadian seumpamanya berulang perasaan dapat dikawal dengan baik. Syukur kepada ALLAH.

Biasanya kejadian histeria ini bermula lewat petang. Tiba-tiba sahaja kami mendengar jeritan dari salah satu bilik. Waktu tu biasanya dah agak, mesti ada kes ni. Kami pun turun dan bawa pelajar tersebut ke bilik sakit, asingkan dia dari pelajar lain dan mulalah kami mebaca beberapa ayat suci Al-Quran, doa serta zikir yang telah diajarkan oleh ustaz. Kemudian akan ada serangan yang lain menyusul menimpa pelajar lain.

Pernah satu hari, saya duduk di dalam surau mengawasi pelajar yang sering kena rasuk. Seingat saya ketika itu adalah waktu senggang antara Isya dan Maghrib. Tika itu adalah saat-saat kemuncak kejadian sebegini di sekolah kami. Hampir setiap hari ada sahaja yang dirasuk. Ekstrem juga pergerakannya saat tidak sedarkan diri, jadi kami ambil langkah berjaga-jaga dengan mengawasi pelajar yang memang biasa 'kena'.

Sedang kami berada di dalam surau, tiba-tiba lampu terpadam dan pembesar suara tertutup.

 Keadaan bertukar sepi, senyap sunyi.

Rupanya  bekalan elektrik terputus.

Saya masih duduk di sebelah pelajar tersebut. Hati berasa tidak enak. Mulut melafazkan ayat-ayat suci Al-Quran yang diajarkan sebagai ayat pendinding.Saya menjeling pandang ke arah pelajar yang duduk di sebelah saya. Dalam kegelapan, saya lihat beliau sudah lain macam. Tegak semacam ja.

"Adus, ini sudah gawat". Bisik hatiku.

"Kau baca apa tu?"

Ah sudah...dia dah bunyi..dia dah bunyi...

Saya meneruskan sahaja bacaan. Dalam hati memang berdebar-debar. Buatnya dilepuk aku. Tak ke naya. Waktu tu saya sudah tak mampu memandang wajahnya.

Tapi syukur dia diam sahaja sambil mendengus dan menderam-deram. Waktu itu saya hanya standby kalau dia lari. Biasanya kami akan kejar. Ada juga yang lari sampai ke padang di bahagian asrama. Satu ketika kami kejar seorang pelajar ni untuk menangkapnya kerana dia sudah lari sampai ke padang. Kami bimbang kalau dia terus masuk ke dalam kawasan hutan (atau ladang getah tak ingat dah). Bila sampai ke padang, beliau mula agresif dan merentap tudung saya. Habis semua jahitan dari bawah dagu hingga ke hujung tudung (tudung labuh bulat yang berjahit tengah) terkoyak. Akhirnya kami dapat bawa dia ke asrama.

Macam-macam lagi kejadian histeria yang ditempuhi satu ketika dahulu. Saja ja saya cerita di sini untuk tatapan saya kembali pada masa akan datang. Bukan bertujuan nak tunjuk terror ke apa. haha. sebenarnya waktu histeria di sekolah dulu tu ustaz yang core person, kami ni bantu pegang-pegang saja. Itupun mula-mula ketq lutuit jugak. Lama-lama bila dah terlalu kerap baru kami terbiasa.

Kesian sebenarnya pada mereka yang kena ni. Ujian dari Allah. Ada yang cedera, lebam-lebam badan pun ada. Satu waktu tu, pelajar ni tiba-tiba agresif dan mula menyerang. Ketika tu saya sendirian dalam bilik di tingkat 3  dengan dia. Orang lain tengah ada perjumpaan dengan warden di bawah. Saya takda pilihan melainkan lawan balik. Dipendekkan cerita akhirnya beliau pengsan. Bila tengok wajahnya ada kesan lebam. Kesian betul dan sampai sekarang masih rasa bersalah bila ingat balik. Mujur tak dituduh membuli.

Apapun, mudah-mudahan kita terhindar dari yang demikian. Kalau ada kawan-kawan kita yang dirasuk ke, kita pula janganlah dok tuduh macam-macam. Contohnya kita sangka dia ni tak jaga amalan, tak jaga kebersihanlah, banyak masalah lah, saka mak, saka rimau dan sebagainya. Ya, memanglah mungkin ada antara sebab yang mendatangkan serangan ini pada mereka tapi lebih baik kita fikir yang murni-murni sahaja, ini ialah ujian buat mereka dan doakan mereka. :)

Kalaupun ada perkara yang boleh kita teladani kita ambil dan faham-faham sahajalah jangan jadi joyah pi canang keburukan orang sana-sini. Faham?

Contohnya ada seorang budak ni kita memang tahu dia ni pengotor. Satu hari dia kena histeria. lepas tu kita dengan bakat Detektif Conan pun mula merangka hipotesis kepada kes yang berlaku. Kita kata, haaa tulah, pengotor lagi patutlah 'benda' tu pi kat diaaa *muka penuh perasaan + suspen*

Takmo macam itu ya. Cukuplah menjadi peringatan buat diri kita dan doakanlah dia. Itu ujian buat dirinya, juga kita untuk bersangka baik padanya dan membantu setakat mana yang kita mampu.

Dan di asrama atau kolej biasanya memang ada terjadi kes-kes begini. Terutama bila menghampiri final exam. Mungkin juga sebab stress dan tekanan yang melampau. Sebab itu disarankan sangat pergilah ke surau. Jangan kedekut masa nak pulun sangat study sampai taknak peruntukkan sedikit pun masa untuk ke surau. Pergilah, di sana inshaaALLAH kita akan dapat ketenangan dan mudah-mudahan keberkatan dari ALLAH ta'ala.

Kalau dulu-dulu di Surau Mawar selalu diingatkan kepada hadirat yang hadir supaya terus hadir walaupun sibuk nak exam. Alhamdulillah sebenarnya masa yang ada untuk study tu cukup ja. Tak caya cuba buat. :)

Dan di sini saya nak kongsikan juga serba sedikit beberapa perapa yang kita boleh praktikkan sebagai usaha untuk melindungi diri daripada gangguan manusia, jin dan syaitan (dengan izin Allah):

1) Membaca ayat al-Kursi.

Lazimi membaca ayat ini setiap kali selepas solat, ketika hendak tidur dan ketika hendak keluar rumah. Bacalah bila-bila pun takde masalah. Ia adalah ayat Al-Quran jadi memag bagus lazimi lidah kita dengan kalamullah. InshaaALLAH sentiasa berada dalam peliharaan Allah.

2) Baca 3 Qul.

3) Baca (dan yakin ya, penting!) surah Al-Fatihah

4)Membaca dua ayat terakhir dari Surah Al-Baqarah

5) Selawat tafrijiyah

6) Menjaga kebersihan (buat wanita, darah2 dan kotoran seumpama janganlah di biar tak bercuci lama-lama ya)

7) Memohon perlindungan dari ALLAH.

8) Membaca

Tok aki selalu pesan supaya membacanya apabila keluar rumah


Dan ada banyak lagi sebenarnya yang boleh kita praktikkan. Paling penting, kita kena pupuk perasaan takut kita hanya pada ALLAH, tidak pada makhlukNYA terutama jin dan syaitan.

Semoga kita terhindar dari gangguan-gangguan sebegini dan jikalau ia menimpa diri kita, bersabarlah, mohon keampunan dan kesembuhan dariNYA serta berikhtiarlah dengan cara yang betul, hindari pawang, dukun, atau pengamal perubatan yang tidak mengikut syariat, menggunakan perantaraan jin untuk merawat. Kesembuhan itu ada pada ALLAH dan dia Yang Maha Menyembuhkan.

Hakikatnya, kejadian histeria di sekolah memberi kami seribu satu pengalaman dan pengajaran. Takutlah kita hanya kepada ALLAH, tiada yang dapat memberikan kita mudharat atau manfaat tanpa izin dariNYA.

Allahuakbar. 



4 comments:

  1. Saya suka baca blog akak,btw pasal histeria nie. Seram lah, tapi Alhamdulillah. Setakat nie mmg tak pernah kena lagi. Harap dapat elakkan lah.

    ReplyDelete
  2. siapa yg kak dibah lempang tu ek. hihi. seram lah masa tu

    ReplyDelete