Thursday, May 5, 2011

Sebab2 saya tak berapa berkenan dengan lelaki korea


~Ni pinjam dari google. What?? kenapa tak bubuh gambar artis korea?? owh, sowrey sikitt..uueewww






Sekarang ni tengah heboh pasai band m-pop dari Malaysia yang nak tiru k-pop dari korea nuh.
Alaa,, yang tengah hangat diperkatakan sekarang ni, yang banyak gila kena kutuk dan orang anti kat depa ni. Kesian...Sebak pulak mengenangkan nasib mereka2 ini. isk...isk..


sruutttt..sruutttrr(sedut hingus)

Baiklah,, mungkin pada permulaan nampak macam nak turut serta kejohanan mengutuk m-pop ni, tapi sebenarnya tidak, saya bukan nak mengutuk diorang. Takde pekdahnya, cukuplah dosa yang dah bertimbun2 tak terpikul tu. Tak payah tambah2 nak mengata mengumpat bagai lagi. Dahlah tadi saya jenjalan 'ter'tengoklah pulak poster2 diorang tu, nampak pulak pusat sorang dua. dush! dosa lagi. Mujur tak berapa gojes, maka idok le rasa macam "owh sooo cuuteee" yang macam u all selalu jerit2kan bila nampak super junior n 2pm, ec..etc..Saya tak layan sangat ah korea ni. Jamal Abdillah dan Saleem lagi cool. =)


Tengah tengok2 komen membelasah kumpulan ni, tersedarlah saya bahawa ramai yang tak suka salah satu sebabnya adalah kerana mereka ni mungkin mendedahkan body yang langsung tak sesuai dengan budaya masyarakat kita, dan sudah pasti sangat bertentangan dengan ajaran Islam yang melarang umatnya mendedahkan aurat. Dan aurat lelaki kan dari pusat sampai ke lutut, ingat, DARI PUSAT KE LUTUT, bukan PUSAT DAN LUTUT SAHAJA. *Eh, habis tu artis lain??? ("^_^)

Lagi satu, mungkin sebab ramai gila yang suka gila dekat artis korea tu, sampai kalau ada yang cuba-cuba untuk menjadi seperti artis-artis pujaan mereka yang gojes tu, dia jadi macam satu rasa menyampah dan meluat. Alah, nak2 pulak kalau takde pakej yang serupa. Ibarat langit dengan bumi lah katakan! Jadi, kalau kita biasanya kan, kalau ada yang cuba meniru sesuatu yang kita suka sangat2, dan yang lebih parah lagi kalau tak berjaya mencapai standard perkara yang kita suka tu, mesti kita macam.................................................................urrghhhh!!!!


Cakap panjang2 tak guna, sebenarnya saya cuma nak bagitau, saya ni bukanlah peminat artis korea, dan bukan juga anti. Cuma, tak minat, maksudnya macam biasa2 je. Tak adalah sampai muntah keluar isi perut klau tengok depa ni, tapi macam sekadar boleh layan jelah kalau dah ada tayang kat tv, dan dah ada dalam laptop takde benda nak buat, bolehlah tengok. Inilah antara sebabnya. Tapi sebelum tu, kalau ada yang terbaca ni, salah seorang peminat artis korea, saya minta maaf banyak2, jangan terkecil hati atau tersinggung,ok.? Ini cuma pendapat peribadi saya. :-)






1) Saya tak suka lelaki yang buat aksi2 comel semata2 untuk menarik minat orang lain. Kalau buat kat budak2 nak menghiburkan mereka, dan buat pada bini nak pujuk merajuk, saya masih boleh terima. Ini, buat aksi comel macam cik pon, jangankan kata m-pop, k-pop ke, lolipop ke, eskrem pop ke, semua saya tak berkenan..yucks...

2)Suara diorang kebanyakannya bukannya boleh layan sangat, dok atas pentas sekadar menari je. Yang suara betul2 best boleh bilang dengan jari je.

3) Saya macam tak boleh terima sangat ah, kalau lelaki menari-nari macam sotong. Ya, memanglah gerakan diorang pantas dan cekap, tapi saya tetap tak suka. Cube bersilat ke, taekwando ke, barulah macho! Ini tidak, tergedik2 menari. Ingat comel sangat lah tu.

4) Saya rasa macam sesak nafas je tengok seluar sendat yang diorang pakai tu. Dengan selempang-selempang kain dekat leher tu. Kalau sebab sejuk takpe lagi, ini sebab fesyen. Wah, wah, wah, kemain lagi , terjerut leher tengah menari baru hang tau! kihkihkihkih..

5) Kalau dalam filem tu, konon ah romantik habesss.. Kot ye pun, beragak lah sikit, mana lah nak dicari lagi lelaki yang cukup serba serbi segala sifat baik di atas muka bumi ni? Kalau cerita korea, mesti ada punya. Tipu! Tipu! I tak boleh terima pembohongan sebesar ini!!! *emo T_T

6) Suka buat rambut kaler2. Ingat rambut hang tu bulu ayam apa???!!
Bulu ayam pun rasa terhina tengok korang punya rambut. Merajuk menangis depa malam2 mengenang style depa yang hang cilok. Copycat sungguh. huh!

7) Ramai yang buat plastic surgery nak buat body dan muka. Hek eleh, tak heran..tak heran.. kalau setakat hensem sebab bedah, saya lebih memilih yang hensem sebab wudhu'..ooppss!!




ok dah.

Sebelum terlebih memberi komen yang membina, maka baiklah saya berhenti. Nanti ada yang calar balar dan remuk redam hati membaca catatan songsang ni. Sorry, girls .. =)

Tapi sebelum saya berundur diri untuk sambung jenjalan melihat gambar-gambar m-pop sambil menutup mata dengan sebahagian jari kerana khuatir terlihat akan pusat mereka lagi dan lagi, maka eloklah rasanya saya bagitau anda semua, terutama yang sedang membuka kotak tisu kedua buat tujuan mengelap air mata mengenang abang2 jambu pujaan telah dikomeng dengan bernasnya, bahawasanya saya menulis semua ini bukan lah kerana saya benci pada mereka.

Bukan.. siapalah saya ini untuk sewenangnya membenci makhluk2 Allah ini. Setelah berfikir berkali-kali, baiklah.. mari saya buka rahsia.



Sebenarnya dahulu, saya pun minat juga akan depa semua stock2 sotong celup tepung ni, kiranya kalau ada artis yang saya suka tu, mesti mata melekat je pada dia. Jangankan kata nak mengalih siaran atau shut down laptop sebelum panas, nak mengalih pandang pun saya tak akan. Hendak ditinggal terasa sayang. Chewah!! melampau pulak kau ye..


Kefanatikan saya disemarakkan lagi dengan kehadiran penyokong kuat, iaitu kak long yang selalu ajak2 saya tengok rancangan korea dalam laptop beliau setiap kali pulang ke rumah, mama yang memperkenalkan saya pada rancangan bersiri korea jam 8.30 malam di 8tv, dan juga adik perempuan saya yang asyik mengalih siaran yang memaparkan cerita korea walaupun hakikatnya saya tidak mahu..oh!!! Akhirnya saya turut terjebak dengan tegarnya ke dalam kancah ini.

Zaman kegemilangan saya menyempatkan saya menonton 'Boys Over Flowers' sambil tersengih-sengih setiap kali menatap wajah Gun Jun Pyo, dan sempat pula saya pulun menghabiskan 'I'm Beautiful' sambil menjerit2 keseorangan di hadapan laptop apabila saat2 cemas,iaitu ketika identiti Go Mi Nam hampir terbongkar.

Saya terus dihanyutkan oleh kefanatikan kepada artis korea. Saya mengagumi kulit mereka yang putih mulus, hidung yang elok terletak, mata yang tidak terlalu kecil dan tidak terlalu besar memudahkan mereka melihat wajah kekasih hati pada waktu malam di bawah sinaran bulan, dan juga sifat romantik dan penyayang yang mereka pamerkan dalam cerita. [Cis, aku ditipu untuk ini!]


Alkisah pada suatu hari yang syahdu, di saat saya sedang menguap kebosanan, saya pun mencapailah sebuah buku yang bertajuk hadiah untuk muslimah, berkulit merah hati, tulisan seorang ustazah yang suka berbalas pantun lucu bersama suaminya di dalam rancangan semanis kura, iaitu ustazah siti noor bahyah mahmood.

Saya pun selak2 lah sikit, saya dah aim,ni kalau baca buku2 agama dan ilmiah, paling lama pun 5 minit boleh tahan. Sikit-sikit, mesti mata terkatup, dan buku pun perlahan-lahan menutupi muka serta akan disusun kembali di atas meja dan dibuka semula mungkin tahun yang akan datang. Tapi, kalau baca novel cintun, 5 jam pun mata masih terbuntang, dan buku setebal kamus LONGMAN itupun dirasakan hanya sekadar senipis katalog AVON. Eh, cepatnya dah habis dah rupanya baca!! ish..ish..


Saya pun tengok2 lah tajuk yang paling menarik minat, dengan harapan dan semangat waja membara agar ini dapat memancing minat saya untuk membaca lebih lama. 10 minit mungkin untuk cubaan kali pertama. Ustaz kata, biar sedikit,asalkan istiqomah..


Saya pun menyelak lembaran demi lembaran, membaca sepintas lalu, dan sampai pada satu mukasurat, saya berhenti pada tajuk, kalau tak silap saya, kewajipan wanita Islam. Yelah, yang saya ni dok mengaku muslimah, kalau kewajipan untuk wanita islam pun malas nak ambil tahu, tergagap-gagaplah nak jawab kat akhirat nanti. na'uzubillah.. ibarat macam kita nak masuk asasi TESL, nak bergelar seorang TESLian, kalau requirement pun kita tak tahu, tak boleh ah kan..


Saya pun dengan malasnya bacalah yang pertama.

Yang pertama...


Yang pertama....


Yang pertama ni biasanya memang sangat2 penting, sebab tulah dia dok atas sekali.


Dan yang pertamanya ialah


MEMELIHARA PANDANGAN MATANYA...

Beserta dengan dalil dari surah al-Nur ayat : 31

" Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya".



:p


('^_^)


:-(


zzzzzzzzzzz... (tertidur suda..)



So???


Saat itu sudah mula goyah, tetapi hati sendiri masih lagi ragu2 untuk meninggalkan abang-abang k-pop yang suka membuat aksi comel lagi mencuitkan hati.


Itulah manusia, Allah telah bagi petunjuk, tapi sendiri yang menolak, pusing ikut sana, pusing ikut sini, nak jugak benarkan apa yang salah..


Setelah difikir-fikir dan ditimbang dengan akal yang waras, maka melilaulah saya mencari lagi sumber di internet, sambil jenjalan meihat perkembangan k-pop.


Dan saya terserempak pula dengan ini..


Oh, malas baca? Takpe meh saya ringkas cerita:




Diriwayatkan, ada seorang sahabiah bernama Ummi salamah berkata: "Waktu kami, (iaitu ummi salmah dengan kawannya,) Maimunah ada kat sisi Rasulullah s.a.w., tiba-tiba ada seorang lelaki buta bernama Abdullah bin Ummi Maktum masuk ke tempat kami. Ketika ini ayat hijab (ayat al-quran yang mewajibkan menutup aurat kecuali yang zahir) dah pun turun.
(seterusnya: layan dialog di bawah, senang sikit)

Rasulullah s.a.w. : "Berhijablah kamu daripadanya."

Ummi Salmah dan Maimunah : " Ya Rasulullah, bukankah dia buta yang tidak melihat dan mengenal kepada kami?"

Rasulullah s.a.w. : "Apakah kamu buta? Tidakkah kamu melihat kepadanya?"



So???

Sudah jelas trang tang tang apa yang telah Allah perintahkan buat kita, para muslimin dan muslimat.

Saya pun 'slow' kan langkah jenjalan melihat abang-abang k-pop. Serius, memang bukan mudah.
Dalam hati mesti ada juga yang bentak. "Alah, setakat tengok je pun, bukannya boleh dapat."

Ya, memang takkan dapat mereka, tapi dapat dosa bertimbun-timbun. Memandang yang bukan muhrim dengan nafsu hari-hari, alamatnya jadi hati masak kicap lah hati kita yang kecik ni. Hitam legam. Mana tidaknya, berapa banyak dosa rasanya yang telah kita calit-calitkan dalam diri setiap kali memandang wajah mereka sambil berdetik "owh, handsomenya..!!!"
ataupun, "Ya Allah, bapak ah hebatnya dia menari, aww~ tergoda dan tertawan aku~dahlah kacak bergaya dan mempunyai 6 packs!!!"..

Sedikit-sedikit dicalit, lama-lama menjadi lautan.

Bayangkan kalau setiap hari kita merenung poster abang jambu, sambil hati memuji-muja keindahan rupanya, sambil ada rasa keinginan yang lain, agak-agaknya, cukupkah istighfar kita hari2 untuk menyucikan hati yang sudah kita kotori? Agaknya memadaikah solat taubat kita yang khusyuk-tak khusyuk sebab tersedar adik alih tv, eh,eh, kebetulan citer korea pulak..untuk kita buat menyirami jiwa yang sudah kering kontang oleh dosa dan maksiat saban hari?



Selama ini, saya pun rasa menjaga pandangan tu, macam berat ke arah kaum adam sahaja. Iyalah, mereka kan terpaksa menahan diri betul2 daripada melihat aurat perempuan yang sangat mudah kelihatan di mana-mana?
Dan kita selalu jugalah dengar, "Yang perempuan ramai yang mendedahkan aurat, tetapi yang lelaki kenalah pandai menjaga pandangan, jangan melihat sembarangan!"


Tetapi jarang kita dengar apabila melibatkan perempuan. Maka mungkin sebab itulah kita mengambil remeha akan suruhan Allah yang amat penting untuk menjamin kesejahteraan hidup kita di dunia dan akhirat nanti.


Jika dengan memandang lelaki2 korea itu akan menimbulkan rasa tidak tenang dalam hati, membuat kita eksaited terlebih, membuat kita rasa berkeinginan untuk berjumpa mereka, menyebabkan kita menjadi fanatik akan rancangan2 mereka sehingga mengabaikan solat dan bacaan al-quran dan al-ma'thurat kita, lebih baik jika kita cuba untuk jarak-jarakkan, tinggal-tinggalkan.


Lihat seperti perkara remeh, namun hakikatnya, besar kesannya dalam kehidupan kita.

Bagaimana hati yang kotor, mudah untuk diajak meraih khusyuk ketika solat?

Bagaimana hati yang kotor, mudah diajak untuk lancar membaca dan memahami al-Quran?

Bagaimana hati yang kotor, mudah diajak untu taat segala perintah Allah tanpa ragu walau sekelumit pun?

Bagaimana hati yang kotor, mudah diajak untuk menghadirkan ikhlas dalam sedekah yang dihulur?

Dan Bagaimana hati yang kotor, mudah diajak menadah ilmu, kerana ilmu itu cahaya, dan cahaya tidak akan masuk ke dalam hati2 gelap orang yang sering berbuat maksiat.

Astaghfirullah, hanya kepada Allah tempat kita memohon keampunan dan rahmat.

Saya juga masih lemah, masih juga bertatih, ayuh kita usaha sama2!!!

Lagipun, tak berbaloi ah, nak tukar lelaki jambu korea tu dengan nikmat kelazatan iman yang Allah janjikan buat kita kalau kita tinggalkan sesuatu kekufuran dan benci untuk buat balik benda tu.


Semoga berjaya kawan2!!! luv u muah!! :-)







ruangan bonus bulan ini:


EH, TAK RASA PELIK KE??


1) sekarang ni trend artis korea pakai seluar kecik pastu singkat sikit atas buku lali. Bermacam-macam kaler ada. Pink ada, hijau ada, kuning cair ada, kuning pekat pun ada. Ramai juga remaja yang ikut pakai sama. Tak silap, salah seorang pelajar A*a*em* F*an*a*ia pun ada pakai seluar macam ni dalam salah satu konsert. Stylo habis ah kononnya. Ikut peredaran fesyenlah katakn, fesyen artis korea pulak tu..hebat!

Tapi, kenapa kalau yang mengikut sunnah Rasulullah, pakai atas sedikit dari buku lali, ramai yang memandang slack? Especially untuk abang2..eh.. silap.. ahli2 tabligh yang memang suka ikut sunnah Rasulullah pakai atas paras buku lali. Takde ramai pulak yang nak mengikut. Korang (termasuk saya, ) tak rasa pelik ke?


2) Artis korea kan selalu lilit2 kain kat leher, yang ada macam2 jenis, ada yang hujung dibiarkan lepas jatuh berkibaran ditiup angin..aww~~ seksi~~ ada yang selempang-selempang berselerak di bahu, dan bermacam-macam lagilah gayanya. Ramai pulak tu sekarang ni yang mengikutnya. Ada satu pelajar A*ad*mi Fant*si* ni pun pernah pakai (maafkan aku wahai pelajar, asyik kau je yang kena. nak buat macam mana, lagipun saya tak letak nama kau siapa. jangan nangis tau.terima jelah..)

Tapi, kenapa sunnah Rasulullah yang lilit serban tu, tak ramai pulak yang nak ikut, padahal kalau difikirkan, yang melilit serban tu akan kelihatan sepuluh juta kali ganda lagi best daripada yang lilit ikut korea tu. Nak2 pulak, bukan ke kalau ikut sunnah ni, akan ada nur yang tersendiri. Eh, korang (termasuk saya), tak rasa pelik ke??











9 comments:

  1. i like!

    dulu x minat langsung korea..x taw ttbe dtg jordan ni terlayan korea. alhamdulillah, dah semakin berkurang lepas dah kena brainwash selalu. hehe..

    ReplyDelete
  2. 'i like' komen ats tu means, i like this post..
    hehe..jalan salah paham yang i like korea plak..

    p/s- i like malaysian more than korean...haha..

    ReplyDelete
  3. hahaaa. bernas! pelik memang pelik kan (termasuk saya)

    ReplyDelete
  4. I like it ahak ahak...u like it...hohohoh
    bgos2 dbah....teguran yang membina...
    selama ni kite xsedar pon*sy la 2....hahaha
    tp dbah da bukak minda,mata,pemikiran n so on la pd sy..thank you so much....love you

    ReplyDelete
  5. Shidah~ tulah..go Malaysia go! tapi identiti Malaysia pun dah nak terhakis. semua pakat nak meniru sahaja. meh ah kita dua pulak jadi artis berkain batik! :-)


    yana~ :-) kau pun pelik..haha..


    ummu~ no, its not from me, it's from HIM, wo's given me this idea. Correct me if i'm wrong. Love u too.


    Wana~ no, it's not for you, it's for us.. =) sama2 saling mengingatkan

    ReplyDelete
  6. haha . tak tahu nape. best. but but.ceq x suka yg sotong2, jambu2 tu nohh..

    ReplyDelete
  7. Waah, dasat la Ukhti...
    Mmg stylo la penulisan enti...
    Ana mohon utk share kpd muslimat2 uia

    ReplyDelete
  8. Tiba2 aku teringat kt ko dibah. Eh lupa bg salam. Assalamualaikum~~ ^^

    ReplyDelete