Wednesday, December 12, 2012

Tersisih.

Bismillah.

Malam tadi Anugerah Dekan. Tapi aku tak dapat dekan pun sem lepas.

Drop 3.0 dari semester sebelumnya. Result terburk selama aku pernah belajar di Universiti.

Nak kata sedih tak sedih sangat, nak kata tak rasa apa2 pun, tak betul sangat.
Sebab aku tau aku macam mana sem lepas. Main-main. Perasan sibuk. I deserve it.


Tapi yang peliknya, aku pergi. Aku kena pergi. Atas sebab tertentu.

Aku tak dapat dekan, tapi aku pergi Anugerah Dekan, malam untuk meraikan pelajar yang dapat dekan.
So rasanya apa perasaan aku sebagai orang yang tak dapat dekan? apakah sama rasanya dengan orang yang dapat dekan? Pastilah tidak. Tskkk.. walaupun aku jenis tak kisah sangat pasal result exam (tak bagus sangat, jangan ikut bab ni), tapi bila jadi macam ni, for sure hatiku terusik jua..

Bila semua kawan2 kau dapat dekan, and kau tak dapat, dan kau pergi juga, ada satu feeling yang mencucuk. Tak sakit sangat, tapi ngilu sedikit. Kau rasa terasing, walau muka kau cool dan chillax, tapi dalaman kau pucat dan hambar.

Kau rasa terasing di tengah keramaian..
Kau rasa sunyi di tengah keriuhan..
Kau rasa gusar di tengah kegembiraan..
Kau rasa terpisah dari kalangan yang terpilihkan..
Kau rasa kesal dengan diri sendiri yang tak dekan..

 Kau rasa sayu di hati, sebab kau bukan dalam kalangan mereka.
Kau rasa tercuit di jiwa sebab kau memang dah bunuh peluang untuk pakai selempang pink AnC (anugerah yang akan diberikan kalau dapat dekan tiap2 sem sampai habis study).

Ceh, aku emo pulak.

~Kebiasaannya, apabila result aku begini, aku akan bagitau mama and abah lambat sikitt.. T_T
Zaman sekolah dahulu, aku langsung tak bagitau, sampailah bila aku dah back-up balik waktu periksa seterusnya. Itu strategi namanya~



Sebenarnya gini, waktu aku melangkah dengan separa laju nak naik bas ke tempat majlis tu, aku pun fefeeling lah seorang diri. Dan sebenarnya, kalau kita lihat dalam kehidupan ni, banyak je situasi yang kita sepatutnya rasa begini. Rasa sedih sebab tidak terpilih, rasa sedih sebab kau tidak tergolong dalam kumpulan itu. Sama ada sebab kita tak layak, atau kau tak pernah usaha untuk melayakkan diri kau.

Misalnya, dalam sebuah universiti, kalau lihat kawan2 ke majlis ilmu, pernah tak rasa sedih kalau tak pergi?
Pernah tak kalau miss mana2 majlis ilmu yang diibaratkan seperti taman syurga tu, rasa sedih, secluded dan sebagainya. Sebab kita bukan one of those yang dapat priceless benefit yang ALLAH janjikan.

Atau pernah tak kalau kawan2 kau reramai pakat pergi mana2 program bermanfaat nak isi masa, dan kau dengan selamba miss peluang tu dan kau layan movie serta ber facebook kat bilik.

Pernah tak rasa sayu sebab kau bukan di kalangan mereka?
Pernah tak kau rasa macam majlis ilmu tu memanggil2 kau?
Pernah tak rasa menyesal sebab dah terlepas satu peluang yang baik untuk hidup?

Pernah tak rasa sedih sebab 'timeline' hidup yang masih berbaki, banyak yang tecicir di tengah jalan.
Bukan, bukan tercicir.. tapi sengaja dicicirkan.

Beginilah,sedih tak kalau dalam satu dewan yang cantik berhias indah, ada dua kelompok. Kelompok A dan B. Tetapi, dewan itu terhias untuk meraikan kelompok B sahaja. Mesti sebagai kelompok A kau sedih, tak banyak pun sikit mesti rasa gak kan?

So apa perasaan kau, bila di satu tempat, ada segolongan manusia yang berlumba2 buat kebaikan, tapi kau tergolong dalam golongan yang sebaliknya. Tak rasa apa2 ke?

Bagi aku, PATUT rasa apa2. Dan bezanya 'peluang' ini dengan peluang dapat dekan, bila dah sekali tak dapat dekan, kau takkan dapat AnC dah, tapi  untuk 'peluang' ini, kalau kau ter'miss' banyak kali pun, ALLAH tetap akan ampunkan dan buka pintu langit seluanya untuk terima kau.

Bertaubatlah.. you could start all over again. Berubahlah.. banyak yang boleh diubah dalam hidup, tapi bimbangnya, kalau asyik bertangguh nak mula, bila kau nak mula struggle setelah puas enjoy hidup. waktu tu sudah terlambat. Semester rupanya sudahpun berakhir, dan mata sudahpun tertutup..Buku amalan sudahpun terkatup, dan 'carry mark' kau rupanya tak cukup..tak cukup untuk mengizinkan kau 'diraikan' di syurga yang semerbaknya dapat dihidu dari jarak yang sayup..

Peringatan buat diri aku sebenarnya.
Kalau untuk dekan ini aku rasa sedih, mengapa aku tak rasa sedih kalau dengan selambanya aku terlepas peluang dan sengaja melepaskan peluang untuk grab ruang2 menuju jalan mendekati ALLAH yang banyak ALLAH kurniakan dalam kehidupan. Yeah,. life is about making choices. Nak dapat dekan pun choice; kita yang pilih untuk usaha setara mana. Kita yang pilih nak buat esaimen cincai mancai dan jawab test sambil lewa atau sebaliknya. Juga, kita yang pilih nak guna masa yang ada untuk disia2kan atau dimanfaatkan.

Cuma, keputusan mutlak itu terletak pada ALLAH Ta'ala. Usaha, doa dan tawakkal kita yang pilih untuk laksanakan atau tidak.

"Rabbanaa laa tuzigh quluubana ba'da iz hadaitanaa, wa hablanaa min ladunka rahmah.."

"Allahumma innaa na'udzubika minalhammi wal hazan, wa na'udzubika minal 'ajzi wal kasal, wa na'udzubika minaljubni wal bukhl, wa na'udzubika min ghalabatiddaini wa qohrirrijaall".. amin..

"Ya muqollibal quluub, thabbit qulubanaa 'alaa diinika, wa 'alaa thaa'atik bil imaan".

Semoga ALLAH sentiasa izinkan hati kita lunak untuk berbuat kebaikan. 


 Juga, tahniah untuk sahabat2 yang dapat dekan. Claszz uolss! Harap2 dapat join sem depan! Amiin..
. =)




 



3 comments:

  1. Haha..muka harus ah cool sokmo. :) Tapi hati pun cool jugak, mudah-mudahan,, aminn..inshaaALLAH.

    ReplyDelete
  2. semoga Noradibah akan tergolong dalam kumpulan yang terpilih itu dan tidak lagi rasa tersisih di semester akan datang..

    ReplyDelete