Tuesday, December 25, 2012

Char Kuey Teow Berapi Dibanjiri Udang.

Bismillah.

Waktu kecil aku tak suka makan kuey teow. Aku agak choosy sikit bab2 makanan ni waktu kecik, tapi dah besar aku sudah jadi ibarat ikan jerung yang menelan segala-galanya asalkan ianya halal dan tidak tercemar oleh lipas, telur lalat, mahupun peluh merecik si tukang masak yang mungkin berperanan menjimatkan penggunaan garam.

Hari ini aku ingin bercerita tentang kuey teow, tepatnya char kuey teow. Lebih tepat lagi keenakan char kuey teow pak cik aku. Pak cik aku ada buka satu kedai makan, masakan special nya adalah char kuey teow. Ish, aku malas tulis ulang kali sebab panjang sangat, short form char kuey teow adalah CKT.
Disebabkan CKT resepi pakcik aku inilah rasanya aku jatuh cinta dengn CKT dan KT.

Saat pertama deria rasaku menikmati keenakannya, perlahan-lahan aku belajar untuk menerima CKT dalam hidupku. Oh, alangkah indahnya ia~

Sebelum ini,aku dah pernah makan CKT, tapi hati aku tak pernah tertambat begini. Apakah yang membuatkan CKT pakcik aku ini begitu istimewa?

Yang pertama nya aku rasa sebab kuah dia. Kuah dia tidak terlalu pekat dan tidak juga cair, sedang-sedang sahaja. Resepi kuah ini aku pun tak pernah tanya.Tapi aku yakin semua bahannya halal dan baik.

Kuahnya bergenang bersama kepingan-kepingan KT yang putih bersih, apabila dicampurkan di dalam kuali, dan dimasak bersama, rasa  kuah tersebut begitu sebat meresapi kepingan lembut KT yang pada mulanya sekadar tawar tidak berperisa, seolah-olah mereka memang dah lama ditakdirkan untuk bersatu menghasilkan rasa yang padu!

Seterusnya aku rasa yang membuatkan ia menarik adalah udangnya yang besar dan banyak.Waktu aku makan dahulu, tak silap aku udangnya ada dalam empat-lima ekor. Udang-udang tersebut pula bukan dalam kategori kurus kering, tetapi udang versi terlebih berat badan. Apabila kita mengunyahnya, rasa isinya yang lembut manis bercampur dengan rasa kuah yang agak pedas dan cebisan telur yang dicampurkan sekali ke dalam CKT. Rasa macam dah makan banyak, tetapi udang masih banyak lagi berenang-renang di dalam pinggan seolah-olah memanggil-manggil kita untuk menikmatinya. Ini satu keajaiban!

Dan lagi satu ialah, aku rasa yang ini memang sesetengah orang sahaja yang boleh buat, iaitu skill memasak CKT tersebut. Pakcik aku terror masak masakan ni. Teknik dia, susah aku nak explain. Dia ala2 yang membakar kuali tu. Asap berkepul-kepul naik ke udara. Seolah-oleh kuali dan sudip memang telah melekat di tangannya. Fuhh, aku yang melihat juga berasa agak ketakutan. Tetapi setakat ini, Alhamdulillah belum pernah berlaku apa2 kebakaran disebabkan teknik berapi tersebut.

Sudah, aku tak boleh tulis lagi. Membayangkan keenakannya sahaja pun membuatkan aku rasa nak berlari balik ke jengka dan order CKT kat pakcik aku on the spot!

Kadang-kadang pelik kan, asasnya sama je, iaitu kuey teow yang putih bersih dan lembut.
Tapi dengan resepi dan cara memasak yang berbeza, ia menghasilkan rasa yang juga berbeza. Tidak sama walaupun asasnya serupa.

Ni nak cerita bab lain sikit ni.
Silalah baca sambil menikmati CKT..slurrpp..nyum..nyum..

Pagi tadi ada junior text aku. (Aku dah minta izin dia untuk cerita pasal ini di blog).Mesejnya lebih kurang begini:

"Akak, maaf sekiranya mengganggu. nama saya..... 
saya ada masalah pencarian matlamat hidup yang sebenar.
Kalau tak keberatan, boleh saya tahu matlamat hidup akak? " 

Aku pun reply lah secara sepatutnya. Dan aku minta beliau juga kongsikan matlamat hidupnya jika tidak keberatan.

Then cik adik manis ini membalas lagi.


"Wah, .........nya matlamat akak, 
Hmm..saya sebenarnya pun tak pasti. 
Makin lama, makin jauh saya dengan ALLAH..
Sampaikan saya tak tahu apa tujuan saya di dunia ini.
 Saya tahu tujuan setiap manusia adalah untuk beribadah kepada ALLAH s.w.t. 
Tapi masalahnya kalau saya sendiri tak buat apa yang dituntut tu,
 apa lagi kan, tujuan sebenar kita?"


Aku berfikir sejenak, aku rasa adik ini sedang mengalami masalah in which dia tengah down because of something, mungkin apabila solat, sekadar solat dan tidak rasa lazatnya solat. Dalam hati rasa yang ada sesuatu tidak betul sedang berlaku dalam diri

Rasa begini biasa muncul bila kita tahu kita semakin jauh dari ALLAH, tapi taktau macam mana nak baiki balik hubungan tu. Rasa lost, down, dan hopeless. 

Aku ambil masa yang agak lama untuk fikir nak balas apa. Aku rasa aku tak layak pun nak cadang any solution, tapi aku serba salah pulak kalau tak reply. Aku pun balas begini:


"So awak kena rasa diri awak bukan hamba biasa.

Setiap daripada kita ada tempat yang istimewa di sisi ALLAH Ta'ala, 
dan keistimewaan itu diukur dari segi taqwa. 

Buat hidup awak rasa bermakna dengan sentiasa ingat ibadah itu bukan sekadar lepas tanggungjawab,

 tapi setiap kali awak buat, hayati, rasai ALLAH tengan tengok kita dan sayang kita.

 Tapi yang pertama awak kena buat adalah ibadah wajib yang ALLAH suruh . 
Kalau rasa berat nak buat pun, paksa diri untuk buat. 

Walaupun mula2 takda rasa, inshaaALLAH lama2 penghayatan dan rasa indah akan muncul.

 Kita juga kena selalu doa pada ALLAH supaya lembutkan hati kita untuk rasai setiap yang kita buat dalam hidup ini ada makna. 

Solat bukan sekadar solat, tetapi solat membuat kita dekat denganNYA dan jauh dari 
maksiat.

 Mengaji bukan sekadar mengaji, tetapi kita akan berasa tenang dengan kalimahNYA.

 Puasa bukan sekadar puasa, tetapi puasa membuatkan hidup lebih tenteram dari godaan nafsu. InshaaALLAH adik jangan putus asa. 

Ini mungkin sedikit ujian, ujian perasaan. Mulakan hadapinya dengan usaha solat awal waktu setiap kali waktu solat dan baca al-Quran at least selembar sehari. 

Niatkan jelas kerana ALLAH sambil hati berdoa dengan penuh harapan agar ALLAH datangkan rasa indah untuk dekatkan diri padaNYA..."


Itu antara mesej terpanjang pernah aku taip dalam sejarah kehidupanku. Alhamdulillah, tak lama lepas tu adik ni reply. Aku harap beliau dapat selesaikan masalahnya. 

Dan aku juga rasa ALLAH ingin mengingatkan aku tentang beberapa perkara yang mungkin aku selalu terlepas pandang dalam hidup seharian. Kadang2 kan, apabila ada orang tiba2 datang untuk minta nasihat or share problem, sebenarnya itu adalah ingatan juga untuk diri sendiri. Kerana bila kita cadang penyelesaian pada orang tu, atau at least dengan masalah dia, kita pun akan sedar yang  "owh, aku pun sebenarnya masih belum settle dengan diri sendiri bab ni.." Subhanallah. ALLAH is The Greatest!!

Begitulah sebagai hamba, kadang2 kita akan mengalami konflik dalam diri. Apa yang penting, selagi mana kita value ibadah kita betul2 inshaaALLAH kita akan berasa tenang, kerana ibadah itu merupakan tanda ingatan kita kepada ALLAH.

Tinggal lagi, bagaimana kita buat ibadah biar dengan hati, bukan sekadar ia ikutan sebab dah jadi rutin dari kecil. Mak suruh solat, kita solat. Abah hantar mengaji, kita pun ngaji. Atok janji nak bagi upah kalo puasa, kita pun puasa. Sampai besar kita still lagi buat, tapi adakah kita buat dengan sepenuh hati demi ALLAH.

Ibadah itu basic, asasnya. Setiap orang pun mungkin buat buat ibadah yang serupa. Solat zuhur empat rakaat, mengaji dengan bertajwid, buka puasa time maghrib..etc..etc.. Tapi macam mana kita bagi makna pada ibadah agar ia menjadi ibadah yang bermakna dan membuat kita semakin dekat dengan ALLAH dan mendapat redhaNYA..


Itulah....Kuey Teow itu asasnya, tetapi untuk menjadikan Char Kuey Teow itu sedap, lazat, enak, bergantung kepada 'resepi' dan cara kita memasaknya...Barulah ia akan menjadi sesuatu yang sungguh bermakna dalam kehidupan kita..:)

Faham tak simbolik nya?? haha..Aku telah belajar dua subjek literature sem ni, jadi fikiran pun sudah terpengaruh dengan syombolism,, significance, images dan segala bagai tu.. (^_^)




Lihat udangnya yang seolah-olah sedang berenang dengan seronok!
Ini bukan CKT pakcik, gambarnya pinjam dari Google sahaja. 
Tapi lebih kurang beginilah rupanya.

 


2 comments: