Monday, June 13, 2011

Lagu yang terlazat-inspirasi dari Kak Hajar Ali


Belilah yang Original. Jangan asyik nak download je kan..:-) Sekali-sekala belilah juga buat menyokong industri nasyid.





Itu hari saya pergi UiTM Kuantan, hajat hati saja nak ziarah kawan2 sahaja, tak berniat pun nak stay di sana. Tapi itulah, kita yang merancang, tapi Allah yang menentukan. Susah juga ya, bila kita disayangi ramai ni..ehem...perasan!! *mata ke siling, tangan ke lantai..


Apabila kroni2 kak wani zainal dan shikin sudah mengajak kita secara bersungguh-sungguh (kak long cakap, diorang saje je buat-buat ajak hang sebab nak jaga hati, padahal diorang tak nak pun, hang tu menyibuk je...Eleh, padahal kak long jealouslah tu, takde kawan baik macam ni!muahahaa), jadi serba salah juga.


Maka bermalamlah saya selama dua malam di sana. Dan terpaksalah juga menyusahkan sahabat2 tercinta nak menumpang bilik, pinjam baju cotton bunga2 kecil iza, baju kurung satin biru macam pengantin hanan, guna sabun hanan, guna syampu safi perisa kurma emm harumnya, guna ubat gigi waji, pinjam kain batik aini, guna iron, menyemak atas katil yang ada cadar kartun comel, dan sebagainya.. Mekasih semua!!>,<


Tapi hari ni kita bukan nak cerita pasal pengalaman dua hari setengah di UiTM dan join Islamic week kali kedua yang gilang gemilang, tapi hari ni, saya nak kongsi satu lagu yang cedap cangat!!!!wah, gedik cakap pelat =,=


Nak tau tak lagu apa?




Jeng jeng jeng!!!


(Teringat ada satu cerita melayu, tapi heroin dia indon, dia nak kejutkan mertua dengan suami dia, sebab first time dia masak sendiri. Bila nak buka penutup makanan tu, dia tak cakap jeng jeng jeng, tapi jadi "Eng Ing Eng!!" dengan nada dan rentak yang sama macam kita sebut jeng jeng jeng.. Klako hahahaha. Padahal rupanya yang dia masak tu ikan masin je...)



Lagunya ialah




RAPUH

BY

OPICK






Tajuk lagunya ialah Rapuh, nyanyian penyanyi tersohor Indonesia, Opick.
Dengar lagu ni pertama kali waktu cerekarama di TV3 kalau tak silap. Cerita sedih2, tapi tak ingat dah cerita apa. Ada pasang lagu ni. Tapi waktu tu dengar macam biasa je, sedap memang sedap, tapi waktu tu tak rasa nak bersungguh dengar lagi.

Tapi hari tu waktu dekat UiTM Kuantan, Siti Hajar Ali yang kakak dari KeyEll tu, dia ada masuk pertandingan nasyid, nyanyi lagu ni. Waktu mula2 dengar beliau pasang dekat phone, baru teringat macam pernah dengar, dan apabila didengar dan dihayati liriknya lagi sekali, baru sedar yang lagu ni memang best!!


Pada sayalah kan, sesebuah lagu tu boleh kita anggap best kalau ia menyampaikan mesej yang baik, apatah lagi kalau boleh menyebabkan kita ingat pada Allah, inshaAllah. Sebab tu saya nak share pandangan tentang lagu ni. Yelah, benda baaik2 kita kena kongsi-kongsi kan..
Eh, tapi suami yang baik macam mana pulak????....errrr.... T_T


Sekarang memang banyak lagu nasyid, tapi kena pandai2 pilih, tak boleh asyik nak tibai je dengar dan layaaann..
Ada juga lagu nasyid yang memuji wanita secara berlebihan, dan terlalu mengagungkan cinta sesama manusia, sampai kita boleh jadi asyik melayannya, dan mulalah terbayang wajah si A lah, si B lah, macam-macam lagi.

Kena pandai2 lah pilih. Pesanan untuk you all dan terutama diri saya sekali.

Lagu Opick kebanyakannya memang membawa mesej yang jelas tentang ketuhanan. Rentaknya pula banyak yang slow2 dan syahdu, bolehlah kalau kita nak style muzik buat muhasabah diri.

Try lah dengar. Cari sendiri ye..

Untuk yang nak mula berubah pun, sesuai juga amati lagu ni. Kita ni manusia, memang selalu sangatlah buat silap. Betul-betul RAPUH.


Mari banyakkan muhasabah diri. Berubahlah.
InshaAllah, tanda Allah sayang akan kita, ialah apabila DIA mengurniakan kita jalan dan kefahaman tentang agama.


Bila sudah terdetik untuk berubah, jagan toleh ke belakang lagi. Biarpun susah, biarpun perit, teruskan sahaja.

Biar merangkak, biar bertatih, asal jangan berhenti dan berputus asa biarpun sedetik. Kerana hidayah itu milik Allah, dan tiadalah kita mampu meneka, bila ia akan hadir lagi mengetuk pintu hati kita.

*Oh, terasa sebak pula tulis entri sambil dengar Rapuh..

2 comments:

  1. gi kuantn?? ehem2..haha :)
    lgu rapuh ni mmg best..hehe

    ReplyDelete
  2. wana, ha'ah.. hehe..
    lagi best dari lagu sorry2 wana tu kan..(^_^)

    ReplyDelete