Thursday, June 2, 2011

Penting sangat ke perempuan ni pandai memasak????


Kalau makan pagi, tengah hari, petang dan malam perut kita boleh terima ini sahaja, barulah tak payah belajar memasak..
~pics by google~



Tajuk macam panasss nak membangkang je kan?


*tiba2 teringat kenangan bahas dulu2..Hai irfan n fadzlin!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Irfan dengar cerita aktif lagi berbahas dekat Seri Iskandar nuh.. Fadzlin pulak dah slow jugak.. adat ah, matrix, sibuk kan.


Tapi yang saya ni, apa ceritanya terbenam terus ke tanah.?? Fine, kalau dah nama malas tu, memang tak boleh nak kata apa dah kan.. Lagipun bukannya hebat tara mana pun, nak dibandingkan dengan mereka2 pembahas UiTM ni. Ehem.. Dah, dah, Lidah jiwa, jangan kembang sanggatt. ^^


Berbalik kepada persoalan tadi, Penting sangat ke perempuan ni pandai memasak? Penting sangat ke? Penting sangat ke haa??????!!!
*kekuatan emosi perlu diekspresikan agar pembaca turut menghayati.


Jawapan saya: MEMANG PENTING! MEMANG PENTING! MEMANG PENTING!


Meh kita usha sebab2 nya:

Tapi sebelum tu,! Mesti u all cebik mulut dan cakap "dah agak dah sebab ni" (dengan muka mengada) bila saya kata, perlunya pandai memasak ni untuk menambat hati suami dan anak2.


Ya, memang itu antara sebab yang paling utama, tapi bagi yang tak berkahwin dan tak ada anak2, apa pula yang mendorong untuk rasa penting pandai memasak ni?


1) Supaya senang jika kedai makan tutup.

Kalau hari raya, kedai makan mesti banyak tak buka, sebab tukang masak dia balik kampung masak rendang untuk anak cucu, lantas kalau kita tak pandai memasak, dan malas nak berkunjung ke rumah saudara mara nak makan rendang, nasi impit, ketupat, nak buat macam mana? Makan mister potato sambil tengok tv?? Berapa lama je boleh tahan? Sebab tu lah kena pandai masak. Senang cerita. Tak payah susah2 nak tipu diri sendiri anggap mister potato tu macam nasi paprik nyum2 nyum2 sambil menangis kelaparan.


2) Supaya dapat memastikan apa yang masuk ke dalam badan, diproses menjadi darah daging, dan mempengaruhi peribadi diri itu bersih dan suci.

Bak kata iklan tv ubat gigi m*'m*n, Halalan Thayyiba. (Gambar suami isteri senyum sambil pegang berus gigi yang bersalut ubat gigi m*'mi*). Ada jugak yang masak sendiri pun habat juga, tapi itu dah jadi masing2 punya tanggungjawablah, kan.


At least, kalau kita masak sendiri, kita boleh pastikan kuku kita pendek dan bersih, kita boleh pastikan rambut ditutup, kita boleh pastikan sayaur-mayur dibasuh bersih, bukan sekadar lalukan bawah air dan renjis2 sahaja. Kita boleh pastikan darah ayam dinyahkan beserta bulu2 dan segala sisa kumbahannya sekali. Kita boleh pastikan lalat tak tersalah anggap lauk pauk kita tu sebagai tandas awam percuma. Kita juga boleh memastikan kita basuh tangan bersih2 ikut tujuh langkah yang ada dalam tv guna sabun lifebuoy. Macam2 lagilah boleh kita lakukan untuk memastikan kebersihan kalau kita masak sendiri makanan kita.



Sebab tu kena pandai memasak, kalau tidak, macam mana nak masak sendiri, kan? Setakat masak maggi, tak masuk senarai lah cik adik oi!! Maggi tu banyak Monosodium Glutamate! (Mahu nampak hebat, harus guna nama panjang, walhal nama pendeknya adalah MSG)



3) Supaya kita dapat menggembirakan hati kaum keluarga dan sahabat handai.


Apa kaitan nya pandai masak dengan buat orang gembira?

Yelah, kalau kita pandai masak dan rajin memasak pulak tu, mesti mak kita senang hati, sebab tak adalah dia susah2 masak sengsorang. Tapi ini tips ah kan, kalau rasa malas nak tolong selalu, jangan tunjuk sangat kat mak yang kita ni pandai masak, barulah boleh tolong potong2 bawang dan sayur je.haha..ok jangan tiru, itu sifat yang tidak mulia.


Lagi satu, kalau kita pandai memasak makanan yang heaven2, senanglah kita nak buat jamuan kecil-kecilan, ajak sahabat handai datang rumah makan2. Tak payah nak upah caterer dah buat semua tu.


Dengan mendabik dadanya kita boleh buat dengan sendiri, dan menyaksikan mereka menikmati juadah kita dengan hati yang riang gembira. Apatah lagi, jika ada salah seorang yang menyertai jamuan itu adalah seorang makcik yang mempunyai anak bujang yang ada rupa imam muda. Sudah pasti hati kita meloncat2 apabila dia tanya."Siapa yang masak ni?"
Lantas kita pun yang sudah berada di awang-awangan dengan pura2 innocent menjawab.
"Emm, saya yang masak mak cik.." (Suara dilembut lunakkan sehingga Tahap 1)


Tapi mesti hati kita yang kembang mekar menguncup mati terus kalau mak cik yang kita sangka sudah berkira2 ingin membeli cincin platinum bersama setepak sirih nak dibawa ke rumah kita minggu hadapan itu membalas.

" Masin sangat ni, sambal ni pun macam tak pecah minyak lagi. Yang ini pulak dah macam nak hancur mak cik tengok. Kamu biar lama sangat dalam kuali ni. Puding karamel ni pun tak berapa menjadi.. Haa tu lagi satu.. asam pedas tu, macam tawar sangat je..bla..bla.. skilll hancus, main bedal je campak dalam periuk, pengat pisang macam bubur kacang,...bla..bla..sila perbaiki lagi. Kamu ni jarang masak eh??"


Muwaaaaaaaaaaaaa..kan sedih kalau macam tu?

Jadi, kita kenalah pandai masak, supaya yang menikmati masakan kita tu akan berasa gembira, sekaligus kita pun turut bahagia. Banyak tau pahalanya kalau kita ikhlas menjamu orang ni.


4) Supaya dapat merancang diet dengan baik.

Kalau kita masak sendiri, kita boleh merancang apa sahaja menu yang kita inginkan tanpa terikat dengan pilihan menu yang terhad.

Contohnya kalau kita nak dalam sehari tu, kita makan sup sayur dan isi ikan rebus sahaja. Ataupun, kita nak makan tengah hari dengan sedikit nasi, sayur campur dan sup ayam. Kalau kita masak sendiri, senanglah kita merancang apa yang kita mahukan. Tak perlu kita nak ulang alik masuk keluar 2,3 kedai kalau tak dapat apa yang kita inginkan.


Lagipun, kalau kita boleh masak sendiri, kita boleh had2 kan perasa yang tak sepatutnya. Selamat je makanan kita dari dijajah Ajinomoto. Kalau kita beli, biasanya memang dia letaklah ajinomoto dan perasa lain dalam masakan.


Lagi satu, misal kata lah kan, kita sedang dalam keadaan pantang makan, sama ada sebab chicken pox ke, masuk jawi ke, pantang baru lepas bersalin ke, kan mudah kita nak makan kalau pandai masak sendiri. Tapi biasanya kalau waktu2 macam ni, mak atau ahli keluarga kita yang lain yang tolong sediakan,kan..


Tapi in case lah, kalau tiada sesiapa di rumah, kan mudah kalau kita ada kebolehan memasak. Tak pernah pulak jumpa kat kedai makan menu khas untuk ibu bersalin dan untuk orang sakit. Takkan nak makan sawi rebus air masak je kot. Nak ah juga ayam kukus dengan lada hitam dan ikan kering masak asam kan..(resepi biasa ibu baru bersalin).



Itulah antara kepentingannya kita pandai/mahir memasak ni. Harus diingat, skill memasak ni bukannya boleh kita kuasai dalam masa beberapa jam menonton rancangan masak memasak bersama Chef Jo, ataupun dengan sekadar menekan remote ke siaran 703 Asian Food Channel sahaja, tetapi memasak ni perlukan latihan demi latihan, di samping tunjuk ajar dari orang yang berpengalaman.


So, get up girl! Sudah2 lah melepek depan Tv dan laptop tu, (eh, terasa =,=).
Pergi tolong mak atau mak mah(nama tipikal bagi orang gaji dalam drama melayu) memasak.
Usaha sikit2 inshaAllah, lama2 expert ah nanti.

Lagi satu, kalau lah kan, takdirnya ada jodoh kita di dunia ni, nanti2 lepas kahwin tak de lah pening2 kepala nak fikir pasal masak-memasak ni semua.

Nak2 pulak, lelaki zaman sekarang ni mengada, dia bukannya nak makan cupcake ke, agar2 ke, puding ke, yang mudah dan simple, bahkan cepat disediakan tu, tapi dia nak gulai lah, kari, masak lemak, asam pedas, tumis itu ini, pendek kata yang renyah2 dan cerewet nak sedia.

Lagi pula, makanan tu mesti nak yang mencakupi tujuh aspek dalam piramid makanan, ada karbohidrat, protein dan vitamin, barulah boleh membina keluarga yang sihat dan bebas penyakit. Yelah, kita tak naklah menjanda muda2 kan..isk..isk..

Jadi, kalau kita pandai memasak, barulah kita jadi riang gembira, dan keluarga pun akan bahagia aman sentosa. Besar tau impaknya kepandaian memasak ni!

Ayuh kita sama2, hadkan kehadiran di FB, dan kurangkan blogwalking dan gantikan dengan belajar menumis, mencabai, menggulai, mengkari, mengesup, mereneh di dapur!!!
Selamat berjaya!!!




p/s: Korang kenal tak mana jejaka yang boleh bertahan makan cupcake atau agar2 atau puding atau cekodok je? Ada? Nak nombor!! hehe....




2 comments:

  1. adoi, terase~~ (x_x)
    jom blaja masak !!

    ReplyDelete
  2. eh, terasa??haha..
    jom wsana jom!

    ReplyDelete