Sunday, June 26, 2011

Lelaki berkopiah yang gatal...


Aduhai, comel sungguh adik2 ni..:) Tapi besar nanti jangan pulak jadi macam abang berkopiah gatal ye..ahaks!
~pics courtesy from google~




Assalamualaikumwarohmatullah...:)


Ini hari saya nak cerita satu pengalaman 'ngeri' yang saya alami waktu Form 1.

Ada satu hari tu, kalau tak silap dah nak dekat hujung2 tahun. Dulu tok aki saya ada satu kedai makan kat bandar pusat, tapi sekarang pakcik saya dah takeover, tok aki dah bersara, dan sekarang sibuk menghabiskan masa lapang pergi memancing ke sana sini bersama isteri tersayang, iaitu tok timah. Dengar cerita semalam sweet couple berdua ni pergi pertandingan memancing. *menang ke tok?? kalau menang, bolehlah belanja cucu2 makan cikencopp!!!*


Ok, sambung cerita..


Satu hari tu, saya pergi ke kedai makan tok aki, lama jugak saya dok kat situ, waktu tu mama ngan abah pergi mana entah. Kiranya macam duduk situ sementara tunggu mama ngan abah jemputlah, tak ingat ah sebab apa. Waktu tu malam, saya pun nak lah makan malam, then saya duduk kat satu meja. Dekat meja sebelah saya tu, ada beberapa orang lelaki, muda lagi, dalam empat lima orang kalau tak silap.


Tengah2 enak menghirup sup, tiba2 ada salah seorang dari brader yang kat meja sebelah tu tegur. Lepas tu, saya buat tak layan ah kan, takkan nak tergedik2 say hi dan menapak ke meja diorang nak makan sekali. Tu lagi melampau. Ada lah dalam dua tiga kali dia tegur, tapi saya maintain, tak layan ah kan. Kamon ah, takkan nak layan.. Mama kata, kalau ada orang kacau macam tu, buat tak layan je, nanti lama2 dia senyaplah. Tak payah gedik nak layan, marah atau lawan cakap pun jangan, nanti takut orang dia berdendam dan buat bukan2.. oh no..naudzubillah.



Betul cakap mama, lepas tu diorang senyap je. Tapi tiba2 saya rasa ada benda macam serangga yang lalu kat muka saya. Saya pun macam tersentak lah kan, tapi saya ignore kan aje. Teruskan menyuap dengan tekun, namun tiba2 rasa macam ada benda kecik jatuh kat meja.Apabila diamati, rupanya itu adalah bunga kecil macam bunga straw tu, kira macam bunga hiasanlah, kat atas meja makan tu.Ada sorang brader meja sebelah pergi baling bunga2 kecik hiasan atas meja tu kat saya. Waktu tu saya dah bengang ah kan, tapi saya tetap tak pandang meja sebelah, malu la beb!


Tapi menggelegak juga lah waktu tu, takde moral ke kan, main baling2 bunga kat aku! Dahlah bunga tu tok aki aku beli dengan hasil titik peluh beliau, boleh pulak kau cabut2 pergi baling kat cucu beliau sendiri!. Agak-agak lah juga nak mengacau tu, jangan sampai baling2 bom. Ok keterlaluan, janganlah sampai baling2 barang kan.


Tapi saya pura2 cool lagi. Buat macam tiada apa yang berlaku. Konon macam tak sedar orang kat meja sebelah. Queen drama ah waktu tu, sehinggalah tiba2..plop!!!


Satu bunga yang dia baling tu masuk dalam mangkuk mi sup saya. Hoi ganti balik mi sup aku!!! Hadoi la..mujur dah nak habis makan. Saya pun bangun lah, tak perlu rasanya berlama2 di situ. Buat sakit hati sahaja.


Dah sudah makan tu, saya duduk pulak kat meja kaunter sambil buat kerja sekolah. Waktu tu tengah cuti dari asrama kalau tak silap. Waktu ni saya pun tengok lah meja yang mamat2 tu duduk. Ada salah seorang daripada mereka ni pakai kopiah, yang ala2 raihan tu.


Tengah2 saya ralit menulis, tiba2 ada seorang pekerja kedai makan tu, datang kat saya dan cakap ada orang yang dekat meja tu nak berkenalan, dan yang buat saya macam menyampah lebih sikit adalah, kata pekerja tu, yang pakai kopiah tu nak kenal. Serius waktu tu saya tak bajet atau rasa suka, tapi berganda2 rasa meluat.


Saya pesan dekat pekerja tu supaya jangan layan orang tu, dan kalau dia tanya apa2, jangan bagitau, dan kalau orang tu panggil lagi, pesan kat dia, bahawasanya saya ni kanak2 ribena lagi, baru umur tiga belas tahun! Ya saya faham, waktu tu muka saya memang tak gaya tiga belas tahun pun, macam dah besar. Nampak macam dah tua.. muwaaa..sedihnya.:( Sekarang ni pun sama je.. Bak kata budak sekolah rendah yang saya fasilitatorkan waktu english camp tu. "Muka cikgu macam dah ada anak"..isk..isk.. sedihnya... saya muda belia lagilah tau!


Lepas tu saya dah tak senang duduk dah, yang lelaki miang berkopiah tu pulak asyik pandang2. Bukan saya syok sendiri, tapi betul ni. Kamonlah, mesti kita perasan kan, kalau ada orang stare dekat kita. Power of instinct tu namanya. Lepas tu, pekerja tu datang lagi dekat saya, dia cakap, laki tu tanya pasal saya, dan dia cakap yang dia dah bagitau laki tu yang saya ni umur sebelas tahun..tapi laki tu cakap, takpe..bla..bla..bla...blaa.... (ni tak boleh dedahkan dia cakap apa, nanti korang muntah darah dengar, sebab bila saya cerita kat kak long apa yang dia cakap ni pun, kak long yang baru nak ready solat waktu tu tergelak guling2 atas sejadah)..


Dia ada bagi jugak sekeping kertas bertulisan jawi, cakap nak kenal..bla..bla.. then siap bagi nombor telefon lagi. Yang tak leh blah nye, nombor telefon siap boleh tulis dalam bahasa arab lagi tu.. fuiyoo.. hebat!!! ehmm,, encik ni dulu sekolah agama ek?? ustaz tak ajar ke macam mana kita sebagai seorang muslim patut behave dan jaga perangai ke wahai encik?


Lepas tu kertas tu saya bagi dekat tok aki. Tok aki rupanya kenal orang tu. Siapa entah tok bagitau, dah tak ingat.
Endingnya waktu dia nak bayar, dia pergilah dekat kaunter, then dia tengok buku saya.. Waktu tu seingat saya buku 40 hadith, then dia kata "oh, belajar dekat sekolah arab ek??"


Oh kamonlah encik, orang sini dah tak panggil ah sekolah arab, orang panggil sekolah agama lah.. Encik ni asal mana ek?? Perangai dah ah memalukan.. Tapi saya tak cakap lah kan, buat2 tak dengar je. Padahal waktu tu badan dah keras dingin dah, dan muka bukan main ketat lagi. Mujur saya bukan jenis muka jadi merah macam sesetengah orang tu kalau malu atau marah. Yelah, dah kulit tak cerah mana pun, takkan nampak nye kalau darah naik kemuka. Nasib baik, kalau tidak mesti waktu tu muka saya dah merah. Akhirnya dah habis bayar, lelaki berkopiah ala2 raihan tu pun pergi.. Fuhh, lega!


Waktu tu saya rasa down sangat, sebab tak sangka perangai lelaki tu huduh macam tu. Dah la pakai kopiah, buat malu je kan.. Sepatutnya dia behave, jaga sikit perangai tu, apatah lagi dia pakai kopiah, kan bukan satu kebiasaan orang pakai kopiah ni, jadi bila yang pakai kopiah, dia seakan2 telah meletakkan satu imej yang baik terhadap diri dia sendiri. Senang kata macam kalau orang tengok dia, orang akan macam anggap dia ok lah, sebab dia pakai kopiah. So, kalau dia buat macam ni, hancussss.Kawan2 dia yang lain rilek je.. Dia pulak yang beria2 nak berkenalan lah. Apalah.. buang karan sungguh.


Cuba korang fikir, waktu tu apakah persepsi yang mungkin akan timbul?


Mesti secara klise nya, kita akan cakap,
" harap je pakai kopiah, tapi perangai macam #&(**@@%%$$@@&&&!!!"


Sama juga yang macam kita nampak seorang perempuan ni, dia pakai tudung yang agak labuh. Molek je duduk kat perhentian bas. Tiba2 datang dua orang lelaki, tegur dia.

"Assalamualaikum!! tak jawab dosa, jawab mengade!." sambil sengih2.

Perempuan ni pun jawab. Selang dua tiga minit, dia dah sembang2 gelak2 dengan laki tu sambil duduk rapat2..So kalau kita lah kan tengok situasi ni, apa yang kita fikir? Mesti "harap je pakai tudung labuh macam ustazah, tapi perangai boleh tahan gedik jugak!".


So ni yang jadi timbul isu.. Alaa yang pakai tudung labuh, yang berkopiah ni bukannya baik sangat pun, bla..bla.. harap luar je macam tu, tapi akhlak rosak der.. bla..bla.. gatal..miang... galak.. gedik...bla..bla...


Jadi macam mana?

Maksudnya kalau kita dah molek pakai kopiah, kalau rasa nak buat jahat atau perangai tak molek sikit, kenalah cabut kopiah tu? macam tu kah?

Mungkin jugak kan, sebab at least, orang takkan point pada orang yang bawa imej agama ni gatallah, tak boleh percaya lah, dan yang sewaktu dengannya.

Tapi adakah itu tindakan yang paling bijak boleh diambil?

Kita ambil contoh, misalnya ada seorang perempuan ni tudung labuh, tapi disebabkan satu hari tu dia nak pergi karaoke dengan pakwe dia, maka dia pun fikir.." Eh, aku ni pakai tudung labuh, tapi kejap lagi aku ngan bie nak pergi karok. Baik aku tukar tudung, nanti orang fikir apa pulak pakai tudung labuh masuk karok. Tak boleh jadi ni.!"

Ok, pada satu point of view, mungkin tindakan perempuan itu bagus, niat dia supaya nanti tak adalah orang dok mengata orang tudung labuh dan menimbulkan fitnah.

Ataupun seorang pemuda ni, dia berwajah suci dan memakai kopiah, satu hari tu dia pergi ecmall. Tengah2 dia berjalan2 sambil usha2 muka amoi yang jaga booth shawl, beg, kasut kat situ, tiba2 dia ternampak seorang awek cun tahap tak hengat tengah dok sebar pamplet p1 Wimax. Dia pun plan nak masuk line memandangkan dia pun tak pernah ada awek. Jadi pemuda ni pun bercadang nak kacau2 dulu awek tu.. Yelah, biasanya dalam novel kan macam tu.. Sakat2 dulu, lepas tu si perempuan akan menyampah, then lama2 jadi suka.. Klise...

Tapi memandangkan lelaki ni pakai kopiah, so untuk memulakan langkah menyakat gadis tu, dia rasa tak patutlah kot kan, nak buat perangai macam tu. Nanti apa pulak kata orang kan..
So dia pun tanggal kopiah, lipat, letak dalam kocek seluar. Setel!


Tapi sekali lagi, adakah itu perkara terbaik yang perempuan bertudung labuh ataupun lelaki berkopiah ini boleh lakukan??


Mengapa tidak jadikan sahaja imej itu sebagai satu medium untuk menjaga diri sendiri. Maksud saya, untuk pelihara diri sendiri dari melakukan perkara2 yang tidak sewajarnya.

Kalau macam dua situasi di atas, saya kira mereka mempunyai 2 pilihan untuk menjaga imej 'berkopiah' dan 'bertudung labuh' itu.

Pilihan pertama: Yang macam mereka lakukan, cabut tudung labuh dan kopiah.
Pilihan kedua: Stay dengan tudung labuh dan kopiah, dan tinggalkan perbuatan yang tak patut tu.

See?? Kalau you all diberi hak untuk pilihkan tindakan untuk mereka, yang mana u all akan pilih? Mesti kebanyakan akan pilih yang kedua tu kan?

Jadi itulah yang saya nak highlightkan di sini. Sebenarnya, kita telah diberi pilihan yang sepatutnya. Tinggal kita sahaja nak memilih.

Kadang2, ada yang jadikan alasan masih belum mahu memakai tudung kerana saya ni bukannya baik sangat pun, nanti saya buat perangai tak senonoh, memalukan perempuan yang bertudung sahaja.

Ataupun, saya ni tak payahlah pakai2 kopiah bagai, nanti nak gig payah ahh..

Kenapa tak pakai sahaja, dan jadikan apa yang kita kenakan di badan tu sebagai satu benteng untuk kita lakukan perkara2 yang tak patut.

Contoh lagi lah, kalau kita pakai tudung labuh misalnya, kita pergi jalan2 dengan kawan2, Lepas tu rasa haus, beli coolblog segelas. Bila nak minum sambil berjalan, mungkin kita akan fikir. "Eh, takkanlah nak minum sambil berjalan kott.. Aku ni pakai tudung labuh". Ataupun teringin giler nak karok dengan member2, tapi disebabkan memikir tengah mengenakan tudung labuh atau kopiah, mesti akan rasa macam tak patut join." Yelah, even karaoke tu tidak salah pun, tapi menjurus kepada haram jika melalaikan. Apatah lagi mesti masyarakat akan pandang pelik.


Mungkin ada yang akan rasa perbuatan ni macam hipokrit, buat semua tu semata2 sebab nak jaga pandangan orang terhadap diri sendiri. Tapi sebenarnya inilah permulannya. Mula2 memang lakukan sebab pandangan manusia, tapi lama2 inshaAllah, pandangan Allah itu pula yang jadi matlamat. InshaAllah, perlahan-lahan ikhlas akan hadir.

Yang paling penting, kena tanamkan azam di dalam hati untuk sungguh2 sedaya upaya cuba untuk buat apa yang Allah suka, dan tinggalkan apa yang Allah tak suka.
Dengan harapan, melalui pemakaian yang mengikut sunnah dan garis panduan syariat tu akan menjuruskan kita untuk tidak mendekati maksiat.


Saya teringin nak quote kata2 seorang muslimat ni satu ketika dahulu.

" Selama hari ini, alhamdulillah, tudung ini yang menjaga saya. Dengan memakainya, saya lebih sedar siapa diri saya, kerana saya membawa imej seorang wanita muslim, maka saya harus mempamerkan sikap seorang muslim".


InshaAllah, jangan segan nak memakai kopiah atau tudung labuh di tempat awam. Ignore kan sahaja mereka yang memandang anda seperti melihat alien berkepala besar. Yang jadi peliknya sebab tak ramai yang buat.

Bukankah pakai kopiah tu sunnah kawan2?? tak semestinya kopiah, sunatnya ialah menutup kepala bagi lelaki. Kalau pakai serban pun orait jugak! Tapi asal nak pakai serban, biasanya ada kopiah juga kan kat dalam..hmm.. tak tau sangat ah pasal ni. Yang penting, jangan segan silu pulak nak pakai kopiah di public. Jangan dah molek pakai kopiah, lepas tu pergi usha awek sudah! Budak bawah umur lagilah jangan. Kena hukuman berganda-ganda nanti.


So panjang2 cerita sebenarnya asalnya nak cerita fasal lelaki berkopiah yang gatal tu aje. Tapi kalau dah cerita je, tak ada moral value, tak gunalah tulis dan baca panjang2.

So inilah dia kesimpulannya. Bagi muslimah2 comel lote di luar sana yang ada dah rasa2 nak labuh2kan tudung tu, just do it!! jangan tunggu lama-lama.
Biarpun mungkin terdetik yang diri masih belum cukup baik, belum cukup berilmu untuk mengenakan tudung yang labuh2 sikit, jangan matikan niat tu. Pakai sahaja. InshaAllah ada hikmah. Selangkah kita mendekati Allah, beribu langkah Allah mampir kepada kita.

Dan bagi lelaki2 yang segan silu lagi nak pakai kopiah tu, sudah2 lah malu tak bertempatnya. Just wear it! InshaAllah, kalian akan berasa kekuatan dan keindahan yang luar biasa, niatlah kerana Allah dan ingin mengikuti sunnah Rasulullah.

Tapi lagi sekali, ingat! Jangan pula pergi usha anak perempuan orang kat kedai makan.. Nanti kesian lelaki berkopiah lain dilabel gatal..:p


Ok bye!

p/s: Marilah kita sama2 berdoa agar lelaki berkopiah gatal tu sudah insaf..amiin..

3 comments: